UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
03
Września 2016
sobota
godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Symfonia pamięci
Program:

Mikołaj Górecki Zan Tontemiquico 
Dymitr Szostakowicz XIII Symfonia b-moll „Babi Jar” op. 113

Czas trwania koncertu: [ 90']

Mikhail Petrenko, fot. archiwum artysty

XIII Symfonia Dymitra Szostakowicza powstała, jak większość jego utworów w tym gatunku, jako swoisty muzyczny pomnik, zachowujący pamięć o tych, o których nikt nie chciał pamiętać. Symfonia skomponowana została do wierszy o pokolenie młodszego Jewgenija Jewtuszenki: Babi Jar, Humor, W sklepie, Strachy, Kariera. Większość poematów (Strachy zostały napisane specjalnie dla Szostakowicza, jako uzupełnienie wyboru wierszy do XIII Symfonii) porusza rozmaite aspekty codzienności w ZSRR lat 60. ubiegłego stulecia. Język poety jest prosty, niemal prozaiczny. Jewtuszenko nie stroni od ironii, groteski, czasem satyry. Te cechy bardzo przemawiały do Szostakowicza, którego muzyka również jakże często była ironiczno-groteskowa. Obaj artyści przebierając się w maski, mówią o rzeczach poważnych. Prozaiczny na pozór obrazek – W sklepie – jest hołdem dla codziennego męstwa radzieckich kobiet, które znajdują każdego ranka siły, by żyć, niezależnie od trudności czasów wojny i późniejszej radzieckiej codzienności naznaczonej walką już nie o wolność, lecz o normalność. To centralne ogniwo XIII Symfonii. Sam poeta wspominał: Szostakowicz zinterpretował moje wiersze na swój sposób, dając im głębię, której im wcześniej brakowało.

Podtytuł dzieła – „Babi Jar” – pochodzi od pierwszego ogniwa, będącego umuzycznieniem poematu pod tym samym tytułem. 75 lat temu, w dniach 29–30 września 1941 roku w podkijowskim wąwozie – Babim Jarze właśnie – odbył się pierwszy akt Holokaustu. W ciągu dwóch dni hitlerowcy i ich kolaborujący pomagierzy wymordowali wszystkich niemal Żydów okręgu kijowskiego: 33 771 osób. Ludzi zapędzono w pułapkę bez wyjścia, tam ich zastrzelono i pogrzebano, podminowując ściany wąwozu. Była to makabryczna próba generalna przed kolejnymi masakrami, które przeprowadzono w ten sam sposób w Majdanku i Odessie. Sam Babi Jar był później jeszcze wielokrotnie wykorzystywany w ten sam obłędny i nieludzki sposób do likwidacji Cyganów, pacjentów szpitali psychiatrycznych, komunistów, jeńców wojennych… Wedle niektórych szacunków życie w wąwozie straciło 200 tysięcy osób. Niektóre jednak przeżyły, by opowiedzieć o zbrodni. Lecz po złapaniu zbrodniarzy nad Babim Jarem zapadła kurtyna milczenia. W 20. rocznicę masakry Jewtuszenko odwiedził miejsce zbrodni. Otoczone było tylko pamięcią ludzi, nie postawiono tu żadnego pomnika (pierwszy, skromny obelisk postawiono dopiero kilkanaście lat później). Poruszony poeta napisał wiersz, będący zarówno hołdem dla ofiar, jak protestem przeciw antysemityzmowi, który nie skończył się wraz z pokonaniem hitlerowskich wojsk. Szostakowicz, dla którego ten problem zawsze był istotny, natychmiast podjął temat, jakże niewygodny dla radzieckich władz. Nie mogąc wprost zakazać publikacji wiersza, cenzorzy znaleźli sposób, by zmienić wymowę poematu: Jewtuszenko skupił się na wydarzeniach z września 1941 roku, zatem nie wspomniał o późniejszych ofiarach innych niż żydowska narodowości. Poeta pod naciskiem cenzury zmienił niektóre wersy, a cały poemat przerobił, przez co tekst stał się dwakroć dłuższy. co sprawiło niemały kłopot Szostakowiczowi, który miał już gotową muzykę do oryginalnego poematu. Symfonię „Babi Jar” wykonuje się w oryginalnej wersji z kluczowymi ośmioma wersami w jednej z dwóch wersji – oryginalnej lub zmienionej pod naciskiem cenzury.

Symfonia „Babi Jar” jest symfonią wokalną i jako taka kontynuuje tradycję Mahlerowską, także jeśli chodzi o wyzyskanie cytatów z muzyki popularnej dla groteskowo-ironicznego efektu. Jest to również dzieło na wskroś rosyjskie, stąd linie wokalne zarówno solisty-basa jak i unisonowo potraktowanego chóru basów czerpią wprost z tradycji Musorgskiego. Recytatywna melodyka skupiona jest na ekspresji tekstu, którego każda sylaba jest czytelna. Solistą wrocławskiego wykonania będzie znakomity rosyjski bas Mihail Petrenko, znany z kreacji na deskach Metropolitan Opera w Nowym Jorku, mający w repertuarze czołowe partie w operach Gounoda (Faust), Verdiego (Wielki Inkwizytor w Don Carlosie) czy też w kantacie Dzwony Rachmaninowa. Soliście towarzyszyć będzie Chór Męski Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz NFM Filharmonia Wrocławska pod dyrekcją Andrzeja Boreyki, rosyjskiego dyrygenta o polskich korzeniach, znanego z wybitnych kreacji popularyzujących muzykę zarówno polską jak i rosyjską XIX i XX wieku.

Uzupełnieniem programu wieczoru będzie utwór Zan Tontemiquico Mikołaja Góreckiego, syna i ucznia Henryka Mikołaja Góreckiego. Mikołaj Górecki jest twórcą niezwykle interesującym, który odnalazł własna drogę i własny język dźwiękowy. Tytuł pochodzi z wiersza napisanego w języku Nahuatl, którym posługiwali się prekolumbijscy mieszkańcy obszarów dzisiejszego Meksyku. Liryczna refleksja zawarta w poemacie zadziwiająco przypomina filozoficzno-poetyckie koncepcje autorów europejskich, przypominając nam o jedności całego człowieczeństwa: Ledwo się obudziliśmy, już zmierzamy do snu. To nieprawda, nieprawda, że przyszliśmy zamieszkać na ziemi.

Koncert w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016

 


 

Cennik:

VIP – 330* zł / 230 zł
I kategoria - N 180 zł / U 160 zł
II kategoria - N 140 zł / U 120 zł
III kategoria - N 90 zł / U 70 zł
VIP* – z zaproszeniem do VIP Room
VIP-Room czynny na godzinę przed koncertem

Przedsprzedaż (do 31.05):
I kategoria - N 160 zł / U 140 zł
II kategoria - N 120 zł / U 100 zł

Bilety nie podlegają zwrotowi.


Podobne wydarzenia

07
września 2017 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Monteverdi – Il ritorno d’Ulisse in patria
08
września 2017 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Monteverdi – Il ritorno d’Ulisse in patria
08
września 2017 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Ewangelicko-augsburski kościół Opatrzności Bożej
Die Kunst der Fuge
08
września 2017 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Andrzeja Apostoła
Barwy dźwięków | Środa Śląska
08
września 2017 | piątek
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
Sala Koncertowa Filharmonii Kaliskiej, Aula WPA UAM
La Morte della Ragione | Kalisz
09
września 2017 | sobota
godz. 15:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Kameralna
Wydarzenie towarzyszące | Wykład Jerzego Stankiewicza oraz projekcja filmu „Urok niemożliwości"
Ostatnie miejsca: 46
09
września 2017 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czerwona
Koniec czasu
09
września 2017 | sobota
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół ewangelicko-augsburski pw. Apostołów Jana i Piotra
Die Kunst der Fuge | Syców
09
września 2017 | sobota
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
bazylika Mniejsza Nawiedzenia NMP
La Morte della Ragione | Bardo
09
września 2017 | sobota
godz. 21:00
Wratislavia Cantans
kościół Uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
Monteverdi – Nieszpory
10
września 2017 | niedziela
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
Ratusz, Sala Wielka
Rosa del ciel – muzyczne skarby Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu
10
września 2017 | niedziela
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Zamek Książęcy, Sala Rycerska
Die Kunst der Fuge | Oleśnica
Ostatnie miejsca: 9
10
września 2017 | niedziela
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
Synagoga pod Białym Bocianem
La Morte della Ragione
11
września 2017 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Et exspecto resurrectionem
11
września 2017 | poniedziałek
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła
Rosa del ciel – muzyczne skarby Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu | Krotoszyn
12
września 2017 | wtorek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Moniuszko – Widma
13
września 2017 | środa
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół Matki Bożej Nieustającej Pomocy
Stabat Mater | Bolesławiec
13
września 2017 | środa
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
Bazylika mniejsza pw. św. Elżbiety (kościół Garnizonowy)
500-lecie reformacji
14
września 2017 | czwartek
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
kościół pw. Wniebowzięcia NMP
Młodzi Mistrzowie | Bielawa
14
września 2017 | czwartek
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Stabat Mater
15
września 2017 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. Św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Mistrzostwo włoskiej polifonii
15
września 2017 | piątek
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
kościół pw. Wniebowzięcia NMP
Telemann – Brockes-Passion | Kłodzko
15
września 2017 | piątek
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. NMP Królowej Polski
Młodzi Mistrzowie | Głogów
16
września 2017 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czerwona
Młodzi Mistrzowie
16
września 2017 | sobota
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. Św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Telemann – Brockes-Passion
Ostatnie miejsca: 5
17
września 2017 | niedziela
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Opera Wrocławska
Mozart – La clemenza di Tito

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie