UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
04
Listopada 2016
piątek
godz. 20:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Orfeo
Wykonawcy:

Bartosz Kokosza – kierownictwo artystyczne

Karolina Kuczyńska – Calliope (sopran)

Marek Belko – Orfeo (tenor)

Michał Czok – Plutone (bas)

Natalia Borcz – I Gracja (sopran)

Kinga Kroker – II Gracja (sopran)

Alicja Kędziora – III Gracja (alt)

Paweł Frasz – Pasterz (bas)

Zespół Wokalny Studenckiego Koła Artystyczno-Naukowego Wokalnej Muzyki Dawnej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

Agnieszka Franków-Żelazny – przygotowanie Zespołu Wokalnego 

Tomasz Dobrzański– koncepcja i konsultacja

Akademicka Orkiestra Barokowa - studenci Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej 

 

 

 

 

Program:

XVII-wieczne intermedia na podstawie unikatowego druku włoskiego Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu

B. Marini - La Caotorta

G. Gabrieli - Canzona XVI  a 12

D. Belli - Orfeo dolente – intermedio I, II, III

***

M. Neri - Sonata decima a 8

D. Belli Orfeo dolente – intermedio IV

F. Canale - La Bevilacqua a 8

D. Belli Orfeo dolente – intermedio V

M. Cazzati - Passacaglia et ciaccona in D

[90']

Koncert w ramach cyklu 1000 lat muzyki we Wrocławiu

Akademicka Orkiestra Barokowa, fot. Wiktor Rzeżuchowski

Mit o Orfeuszu należał do najbardziej ulubionych w baroku. Wzruszająca historia największego z greckich śpiewaków wyruszającego na ratunek ukochanej Eurydyce prędko zdobyła serca kompozytorów i publiczności.
Po raz kolejny odkrywamy niesłusznie zapomniane dziś rarytasy, jakie skrywają półki zbiorów specjalnych Biblioteki Uniwersytetu Wrocławskiego. Przechowywane tam dzieła niejednokrotnie czekają na swoje kolejne wykonanie kilkaset lat. Ich prezentacja wymaga wręcz „wiedzy tajemnej” – m.in. umiejętności czytania dawnych zapisów nutowych, a także świadomości problemów wykonawczych muzyki dawnej. Tak jest również w przypadku dzieła Orfeo (a dokładniej Płacz Orfeusza) autorstwa siedemnastowiecznego kompozytora rodem z Florencji, jakim był Domenico Belli. Kompozycja to zbiór pięciu intermediów, które grywano między fragmentami powstałej niemal 40 lat wcześniej sztuki Aminta autorstwa Torquato Tasso. Nie spotkamy tu Charona czy Eurydyki – w swoim dziele Belli skoncentrował się bowiem głównie na przeżyciach Orfeusza po utracie ukochanej.

Historia Orfeusza towarzyszyła kompozytorom przez lata, będąc inspiracją do coraz to nowych dzieł poświęconych mitycznemu artyście. Tym, co w Orfeuszu urzekało najbardziej, były jego niezwykłe muzyczne zdolności. Jego śpiew przy akompaniamencie kitary oddziaływał na ludzi i przyrodę – uciszał rozszalałe fale morza, uspokajał dzikie bestie. Porusza również jego silne uczucie do Eurydyki i związany z nim dramatyzm. Nie zaskakuje więc, że historia ukochanych otworzyła dzieje jednego z największych gatunków muzycznych, jakim stała się opera. Wszak zaczęło się od Eurydyki J. Periego i Orfeusza C. Monteverdiego.


Sfinansowano ze środkow:
Cennik:

N 20 zł, U 10 zł


Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Wdrożenie e-usług w Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu - etap 2 współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa dolnośląskiego na lata 2007 - 2013 oś priorytetowa 6. Wykorzystanie i promocja potencjału turystycznego o kulturalnego Dolnego Śląska (Turystyka i Kultura), działanie 6.5. Działania wspierające infrastrukturę turystyczną i kulturową.