„Wierzę, że to, jak uczymy się życia, doświadczamy i interpretujemy związane z nim zjawiska, jest bardzo podobne do tego, w jaki sposób dzieci uczą się języka” – tymi słowami Ana Gnjatović wprowadza słuchacza w swoją kompozycję Balance Lost. Pod koniec utworu artystka przypomina słuchaczom fragment wzruszającej francuskiej pieśni o pożegnaniu, czyli Mille regretz.
Za autora cytowanej przez Gnjatović kompozycji uznaje się słynnego twórcę franko-flamandzkiego Josquina des Prés. Pieśń Mille regretz zyskała przez wieki nie tylko przychylność melomanów (jej wielkim miłośnikiem był Karol V Habsburg, król Hiszpanii), lecz także kolejnych artystów, którzy przypominali ją w swoich nowych utworach. Gnjatović dołącza więc do grona takich twórców, jak Cristóbal de Morales czy Nicolas Gombert. Balance Lost to nie jedyna kompozycja, którą usłyszymy tego wieczoru w wykonaniu dwóch chórów Narodowego Forum Muzyki. Przed nami niesamowita podróż przez współczesną muzykę chóralną z różnych stron świata – m.in. z Wielkiej Brytanii, Ukrainy, Belgii czy Argentyny. Brzmienia chóru dopełnią nie tylko dźwięki fortepianu, lecz także od lat chętnie wykorzystywana przez kompozytorów elektronika.
W finale wieczoru przypomnimy twórczość chóralną jednego z najważniejszych rodzimych kompozytorów XX wieku – Witolda Lutosławskiego. Tym razem usłyszymy utwory przeznaczone dla dzieci – kompozycje niezwykle cenne, lecz często niesłusznie zapominane. Lutosławski stworzył je bowiem specjalnie z myślą o najmłodszych twórcach i słuchaczach, mając na uwadze ogromną wartość edukacyjną muzyki. Sam mistrz tak mówił o tej części swojej twórczości: „Komponowałem drobne utwory, które czemuś służyły, robiłem to dla przyjemności, uważałem za pożyteczne (...). Chciałem pisać dla szkół, dla dzieci, dla zespołów kameralnych, innymi słowy ta muzyka nie rozwijała mojej osobowości, ale była po prostu służbą (...)”. Nic więc dziwnego, że te utwory artysty, których jest w sumie kilkadziesiąt, cieszą się ogromną popularnością wśród najmłodszych melomanów.