UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
22
Lutego 2017
środa
godz. 19:00
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Albumblatt
Wykonawcy:

Roel Dieltiens – wiolonczela
Piet Kuijken – fortepian historyczny

Program:

F. Mendelssohn Bartholdy Variations concertantes D-dur na wiolonczelę i fortepian op. 17, MWV Q19
J.S. Bach III Suita wiolonczelowa C-dur BWV 1009 w aranżacji na wiolonczelę i fortepian R. Schumanna
I. Moscheles Melodisch-Contrapuntische Studien op. 137a według Das Wohltemperierte Klavier J.S. Bacha na wiolonczelę i fortepian
***
F. Mendelssohn Bartholdy Albumblatt (1835) na wiolonczelę i fortepian, II Sonata D-dur na wiolonczelę i fortepian op. 58, MWV Q 32

Piet Kuijken, fot. archiwum artysty

Akademię Mendelssohnowską rozpoczynamy koncertem dwóch artystów, którzy poprowadzą tegoroczne kursy mistrzowskie odbywające się w ramach festiwalu. Belgijscy wirtuozi i pedagodzy, Roel Dieltiens oraz Piet Kuijken, zaprezentują wyjątkowe dzieła na wiolonczelę i fortepian – zarówno te autorstwa Feliksa Mendelssohna Bartholdyʼego, jak i aranżacje dzieł jego największego idola, Jana Sebastiana Bacha.

W domu Mendelssohnów od zawsze kochano muzykę. Wiele z pisanych przez Feliksa utworów wykonywano niemal od razu po ich powstaniu, w ramach koncertów, które co niedzielę organizowali jego rodzice. Występowały na nich wszystkie dzieci Abrahama i Lei. Tworzyły one doskonały zespół wokalno-instrumentalny: Fanny zachwycała wszystkich grą na fortepianie, Paul grał na wiolonczeli, a Rebecca śpiewała. Sam Felix wtórował im czasem na fortepianie, czasem na skrzypcach lub altówce. Kto wie, może dzięki rodzinnym koncertom twórczość kameralna Mendelssohna jest tak wyjątkowa? Wśród wielu utworów możemy wyróżnić chociażby nieco mniej znane dzieła na wiolonczelę i fortepian, w tym dedykowane bratu kompozytora Variations concertantes D-dur op. 17. Podobnie jak pozostałe kompozycje instrumentalne artysty, utwór ten zachwyca śpiewnością i gracją – wszak Mendelssohn wszystkie instrumenty traktował niczym głos ludzki i tworzył za ich pomocą wręcz „pieśni bez słów”.

Gdyby w historii nie pojawiły się takie postaci jak Mendelssohn, z pewnością znalibyśmy dziś o wiele mniej utworów dawnych mistrzów. W ramach „koncertów historycznych” artysta często prezentował dzieła wybitnych twórców poprzednich stuleci. Kompozytor był również wielkim miłośnikiem Bacha – dlatego też podczas pierwszego wydarzenia Akademii Mendelssohnowskiej nie zapominamy o dziełach mistrza baroku. Tym razem zostaną one przedstawione w nieco innej odsłonie: III Suita wiolonczelowa C-dur zabrzmi w romantycznej aranżacji Roberta Schumanna, a melodie z przełomowego zbioru preludiów i fug (Das Wohltemperierte Klavier) pobrzmiewać będą w Melodisch-Contrapuntische Studien Ignaza Moschelesa.

Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
70 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
50 PLN
30 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi.

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie