UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
13
Maja 2018
niedziela
godz. 18:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Harmonischer Gottesdienst – muzyczne nabożeństwo
Wykonawcy:

Maciej Gocman – tenor
Overtone:
Klaudia Matlak – skrzypce
Julia Karpeta – viola da gamba
Maurycy Raczyński – klawesyn, pozytyw

Program:

Ph.H. Erlebach II Sonata e-moll
S. Capricornus Jesu nostra redemptio
D. Buxtehude Sonata B-dur op. 2 nr 1
J.S. Bach Toccata G-dur BWV 916  
G.Ph. Telemann Packe dich, gelähmter Drache – kantata TWV 1:1222

Koncert organizowany przez Narodowe Forum Muzyki i Ewangelikalną Wyższą Szkołę Teologiczną, w ramach VIII Festiwalu Kultury Protestanckiej „Przestrzenie wolności”

Julia Karpeta / fot. Łukasz Rajchert

Narodowe Forum Muzyki zaprasza na finałowy koncert Festiwalu Kultury Protestanckiej. Podczas wieczoru czeka nas wyjątkowy przegląd dzieł kompozytorów epoki baroku – zarówno legendarnych mistrzów, jak i mniej dzisiaj znanych twórców – którzy na trwałe zapisali się na kartach historii muzyki spod znaku reformacji.

Przypominając bogatą kulturę muzyczną związaną z Kościołem protestanckim, nie sposób pominąć takich twórców, jak Dieterich Buxtehude, Johann Sebastian Bach czy Georg Philipp Telemann. W karierze kompozytorskiej każdego z tych artystów znaczącą rolę odgrywała praca nad muzyką sakralną. Buxtehude zasłynął jako organista kościoła Mariackiego w Lubece – objęte przez niego pod koniec lat 60. XVII wieku stanowisko należało wówczas do jednych z najbardziej prestiżowych w północnych Niemczech. Wyjątkowo kunsztowna technika organowa Buxtehudego przyciągała do Lubeki młodych kompozytorów – jednym z nich był Bach, który zdecydował się na pieszą wędrówkę z Arnstadt do Lubeki. Wyprawa ta do dziś jest chętnie przywoływanym epizodem z życia osiemnastoletniego wówczas artysty, który zdecydował się na przejście niemal czterystu kilometrów praktycznie bez grosza przy duszy. Kariera Buxtehudego niewątpliwie robiła wrażenie na współczesnych mu kompozytorach – mimo obowiązków zawodowych cieszył się on dosyć dużą autonomią, organizując w kościele Mariackim szereg różnorodnych koncertów, podczas których nie brakowało również muzyki dramatycznej. Sonata B-dur op. 2 nr 1 jest zaś jednym z dowodów równie udanej działalności kompozytora na polu muzyki kameralnej. Z kolei słynną niemiecką twórczość na instrumenty klawiszowe epoki baroku przypomni Toccata G-dur BWV 916 Bacha, przez dwadzieścia siedem lat piastującego stanowisko kantora w lipskim kościele św. Tomasza.

Jednym z gatunków muzycznych, który w drugiej połowie XVII wieku na trwałe związał się z religią protestancką, była kantata. Tego rodzaju utwory wokalno-instrumentalne odnajdujemy w dorobku większości ówczesnych twórców niemieckich, w tym również u Telemanna. Artysta ten urodził się w rodzinie silnie związanej z Kościołem luterańskim – oboje jego rodziców było dziećmi pastorów. W swojej karierze kompozytorskiej Telemann kilkukrotnie obejmował stanowisko kościelnego kapelmistrza, a w ramach swojej pracy pisał liczne i udane kantaty. Innym twórcą znanym z działalności na użytek Kościoła protestanckiego był Samuel Capricornus – kompozytor czeskiego pochodzenia, piastujący przez kilka lat funkcję kapelmistrza w Stuttgarcie. Artysta, jako syn pastora, był związany z Kościołem od najmłodszych lat.


Współorganizatorzy:
Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
30 PLN
20 PLN
5 PLN

Podobne wydarzenia

27
października 2018 | sobota
godz. 19:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Czerwona
Phonos ek Mechanes
 
14
listopada 2018 | środa
godz. 19:00
Koncerty specjalne
Ratusz, Sala Wielka
Kantaty Johanna Sebastiana Bacha
 
30
listopada 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Wrocławska Gala Kabaretowa: Andrzeje 2018
 
06
grudnia 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Wybitni | Chopin i Wieniawski
 
08
grudnia 2018 | sobota
godz. 18:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Beethoven – Symfonia radości | Koncert Akademickiej Orkiestry Symfonicznej AMKL we Wrocławiu
 
16
grudnia 2018 | niedziela
godz. 10:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Kraina bajki | Spektakl muzyczny z okazji 90. urodzin Myszki Miki
Bilety od 12 października
16
grudnia 2018 | niedziela
godz. 12:30
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Kraina bajki | Spektakl muzyczny z okazji 90. urodzin Myszki Miki
Bilety od 12 października
30
grudnia 2018 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Sylwester 2018
 
31
grudnia 2018 | poniedziałek
godz. 19:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Sylwester 2018
 
13
stycznia 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Czerwona
Taniec trzech żywiołów
 
12
lutego 2019 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Pieśń o życiu i śmierci Chopina
 
24
lutego 2019 | niedziela
godz. 17:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Żywioły
Piotr Wojtasik & Orkiestra Muzyki Świata

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie