UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
01
Marca 2019
piątek
godz. 19:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Montezuma
Wykonawcy:

Jarosław Thiel – dyrygent
Soliści – studenci wydziałów wokalnych akademii muzycznych we Wrocławiu, Łodzi i Poznaniu
Mu!!!OB (Międzyuczelniana Orkiestra Barokowa) – połączone orkiestry barokowe:
Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne)
Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (Jakub Kościukiewicz – kierownictwo artystyczne)
Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (Bartosz Kokosza – kierownictwo artystyczne)

Program:

C.H. Graun Montezuma  WV B:I:29 – opera w wersji koncertowej (fragmenty)

Połączone siły akademickich orkiestr historycznych oraz najlepsi studenci wydziałów wokalnych w kraju, pod batutą specjalisty od muzyki barokowej, Jarosława Thiela, przeniosą nas do egzotycznego państwa Azteków, do czasów jego podboju przez Hiszpanów w XVI wieku. Usłyszymy operę Montezuma Carla Heinricha Grauna.

Poznamy na poły legendarną historię prawdziwych postaci: Montezumy – ostatniego przed podbojem władcy Azteków – i Hernána Cortésa – słynnego konkwistadora, zdobywcy Meksyku. Wedle relacji jednego z żołnierzy oraz według opowieści Indian Montezuma uznał przybywającego przez ocean Cortésa za azteckiego boga Quetzalcoatla, który swego czasu odpłynął na wschód, ale zapowiedział swój powrót. W fabule opery naiwny władca tubylców podporządkowuje się domniemanemu bóstwu, które okazuje się być brutalnym najeźdźcą. Montezuma próbuje więc wywołać bunt przeciw Hiszpanom, za co zapłaci życiem.

O ile fabuła opery przedstawia historyczne wydarzenia w dość dużym uproszczeniu, o tyle ustalenie wszystkich faktów, a przede wszystkim ocenienie konkwisty wciąż nastręcza trudności. Już w czasach odkryć i podboju Nowego Świata zdania na ten temat wśród ówczesnych intelektualistów, dygnitarzy kościelnych i politycznych były podzielone. Niewątpliwie opera Grauna, napisana na prośbę króla Prus Fryderyka II Wielkiego i do libretta stworzonego przez samego monarchę, jest wyrazem sympatii wobec rdzennych mieszkańców Mezoameryki i krytyką Hiszpanów. Co ciekawe, król nie odczuwał równej empatii wobec najbliższych sąsiadów: był jednym z inicjatorów i realizatorów pierwszego rozbioru Polski. A same Prusy, choć z opóźnieniem, dołączyły w końcu do kolonizacji Nowego Świata

Historia podboju Meksyku stała się inspiracją do powstania kilku oper – od dzieła Vivaldiego po napisany w XXI wieku utwór Lorenza Ferrera. Graun, dyrektor Królewskiej Opery Berlińskiej, nadworny kompozytor Fryderyka II, a swego czasu jego nauczyciel teorii muzyki, był wraz z Johannem Adolfem Hassem najważniejszym twórcą oper w Niemczech połowy XVIII wieku. W Montezumie role wojowniczych mężczyzn (i wszystkie solowe partie tego utworu) rozpisał wyłącznie na wysokie głosy: sopran, mezzosopran i alt. W jego czasach w postać wodza Azteków wcielał się kastrat (męski sopran miał być ulubionym głosem Fryderyka II). Obaj walczący ze sobą przywódcy zostali przez kompozytora w równym stopniu obdarzeni efektownymi ariami. Wprowadził on także postać kobiety, ukochanej Montezumy – Eupaforice.

Dość rzadko wykonywana opera Grauna doczekała się osiem lat temu inscenizacji na renomowanym festiwalu w Edynburgu. Warto poznać to nietuzinkowe dzieło i sprawdzić, jak z takim repertuarem poradzą sobie młodzi artyści.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca normalne Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
25 PLN
15 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi. / Tickets for this event are not refundable.

Podobne wydarzenia

28
lutego 2019 | czwartek
godz. 19:00
Akademia Latynoamerykańska
NFM, Sala Czerwona
Vidala | Tradycyjna muzyka Ameryki Południowej
 
02
marca 2019 | sobota
godz. 19:00
Akademia Latynoamerykańska
NFM, Sala Kameralna
Cantoría | Xochixuicatl – pieśni z Hiszpanii, Meksyku i Gwatemali
 
03
marca 2019 | niedziela
godz. 19:00
Akademia Latynoamerykańska
NFM, Sala Główna
Muzyka z Nowego Świata | Koncert finałowy Akademii Latynoamerykańskiej
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie