Penderecki Piano Trio / fot. Bruno Fidrych
Koncerty specjalne
Penderecki Piano Trio
13.04.2019
sob.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Program:

L. van Beethoven Trio fortepianowe c-moll op. 1 nr 3
S. Rachmaninow I Trio elegijne g-moll
***
C. Debussy Trio fortepianowe G-dur

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Penderecki Piano Trio:
Konrad Skolarski – fortepian
Jarosław Nadrzycki – skrzypce
Karol Marianowski – wiolonczela

Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 25 do 50 zł

Kolejny wieczór kameralny w Narodowym Forum Muzyki będzie należał do zespołu Penderecki Piano Trio. Tworzący go muzycy zaliczani są do grona wyróżniających się polskich artystów. Zostali laureatami prestiżowych konkursów wirtuozowskich i fonograficznych, a jako soliści i kameraliści mogą się również poszczycić współpracą z wybitnymi postaciami światowej sceny muzycznej, m.in. Krzysztofem Pendereckim, Valerym Gergievem czy Maximem Vengerovem.

Choć twórczość Ludwiga van Beethovena z początku budziła pewien dystans u odbiorców, wywarła niebagatelny wpływ na kulturę muzyczną XIX i XX stulecia. Jego słynne dziś symfonie, koncerty i sonaty fortepianowe stały się wzorem i inspiracją dla późniejszych kompozytorów europejskich. Podobnie było z muzyką kameralną, w ramach której szczególne miejsce zajmują dzieła przeznaczone na kwartet smyczkowy, a także tria fortepianowe. Trio c-moll to jeden trzech pierwszych utworów Beethovena skomponowanych na zespół złożony ze skrzypiec, wiolonczeli i fortepianu. Dzieło powstało w pierwszej połowie lat 90. XVIII wieku i zostało wykonane po raz pierwszy przez zespół działający na dworze Karla Lichnowsky’ego. Legenda głosi, że podczas koncertu obecny był Joseph Haydn, który dosyć ciepło przyjął wszystkie trzy kompozycje zawarte w zbiorze op. 1. Co ciekawe, z niewyjaśnionych przyczyn odradzał jednak opublikowanie Tria c-moll. Dzieło to znacznie kontrastuje z pozostałymi  utworami ze wspomnianego zbioru, utrzymanymi w klasycznej stylistyce. Niemałe znaczenie ma w tym przypadku nie tylko naturalna skłonność Beethovena do wykraczania poza tradycyjne normy i schematy, lecz także wybór dramatycznej w wydźwięku tonacji c-moll. Tej samej, w której została utrzymana późniejsza, słynna V Symfonia.

W przeciwieństwie do Beethovena Siergiej Rachmaninow nie poświęcał wiele uwagi muzyce kameralnej. Większość dzieł tego typu pochodzi z czasów młodości kompozytora. Znaczącym osiągnięciem Rachmaninowa na polu muzyki na niewielki zespół instrumentalny jest Trio elegijne g-moll. Wirtuozowskie i dramatyczne w wyrazie dzieło powstało w zaledwie trzy dni, w styczniu 1892 roku. W utworze słychać inspiracje muzyką Piotra Czajkowskiego. Z twórczością Rachmaninowa niewątpliwie kontrastuje Trio G-dur Claude’a Debussy’ego – niezwykle pogodna w swym wyrazie kompozycja zaledwie osiemnastoletniego artysty. To utwór będący doskonałym przykładem lekkiej francuskiej muzyki salonowej końca XIX stulecia.



NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Zapowiedź Maestra Krzysztofa Penderekiego
Współorganizator:

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się