Wratislavia Cantans nie mogłaby się odbyć bez Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej. Czterdziestą trzecią edycję tak wyczekiwanego przez studentów wydarzenia poprowadzi Benjamin Bayl, pierwszorzędny dyrygent w dziedzinie form wokalnych, pochodzący z odległej Australii. Publiczność oceni efekty pracy młodzieży z mistrzem na koncercie złożonym z barokowych motetów Francuza Jeana Gilles’a.
Edukacja muzyczna odmieniła życie Jeana Hyacinthe’a Theodore’a Gilles’a, który urodził się jako syn niepiśmiennego robotnika i prawdopodobnie nie zostałby słynnym kompozytorem, gdyby jako chłopiec nie wstąpił do katedry w Aix-en-Provence, gdzie mógł uczyć się muzyki. Młodzieniec okazał się tak zdolny, że w końcu sam został tam nauczycielem. Pozycja chórmistrza, pedagoga i kompozytora była ogromnym awansem społecznym, możliwym dla niego dzięki talentowi i pracy. Skomponował przede wszystkim motety oraz jedno requiem, które grano w XVIII wieku na pogrzebach niemal wszystkich ważnych osób we Francji, m.in. francuskiego króla Ludwika XV, jego teścia Stanisława Leszczyńskiego (byłego króla Polski) i słynnego kompozytora Jeana-Philippe’a Rameau. Natomiast o atrakcyjności motetów Gilles’a świadczy to, że przez ponad pół wieku były obecne w programach słynnego paryskiego Concert Spirituel, jednej z pierwszych na świecie serii koncertów dla szerokiej publiczności.
Nazwa „motet” oznacza po francusku „słówko”. Motety to nic innego, jak utwory wokalne oparte na tekstach religijnych lub świeckich. Gilles uprawiał formę wersalskiego grand motet. W jego kompozycjach zwykle przeplatają się fragmenty śpiewane przez solistów i chór, a partia orkiestry potraktowana jest dość niezależnie. W częściach szybkich można usłyszeć nawiązania do tańców. Motety ukazują dużą dojrzałość kompozytora oraz zamiłowanie do wyrazistości i dobrze pojętego patosu.
W życiu maestra Bayla edukacja artystyczna także odegrała rolę kluczową. Był pierwszym australijskim studentem gry na organach w elitarnym King’s College w Cambridge, jako dyrygent miał wielkie szczęście do mentorów – asystował sir Johnowi Eliotowi Gardinerowi, Ivánowi Fischerowi i Paulowi McCreeshowi. Zapraszamy na jego festiwalowy koncert z pełnymi entuzjazmu młodymi adeptami muzyki dawnej.