UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

Koncerty Akademii Orkiestrowej

20
grudnia 2016 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Magda Umer i Święty Mikołaj
21
grudnia 2016 | środa
godz. 11:30
Koncerty Edukacyjne dla Młodzieży
NFM, Sala Główna
Święty Mikołaj
21
grudnia 2016 | środa
godz. 19:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Magda Umer i Święty Mikołaj
09
maja 2017 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Carmen

O projekcie

Akademia Orkiestrowa NFM to nowy projekt Narodowego Forum Muzyki, którego celem jest profesjonalne przygotowanie młodych muzyków do pracy w orkiestrach. Poprzez comiesięczne zajęcia prowadzone przez koncertmistrzów i liderów NFM Filharmonii Wrocławskiej oraz zaproszonych Gości, uczestnicy Akademii mają wyjątkową możliwość odbycia praktycznych i kompleksowych szkoleń, które pomogą im sprostać wysokim wymaganiom stawianym muzykom orkiestrowym.

Młodzi instrumentaliści zostaną wyselekcjonowani do udziału w Akademii Orkiestrowej na podstawie nadesłanych nagrań. W trakcie trwających od października 2016 do maja 2017 roku zajęć, zapoznają się oni z ogólnymi zasadami pracy w orkiestrze, poznają poszczególne style i zasady wykonawstwa, posiądą umiejętność wzajemnego słuchania się i kreowania wspólnej barwy, frazy i interpretacji.

Zajęcia instrumentalne prowadzone będą na trzech płaszczyznach:
zajęcia indywidualne – skoncentrowane na indywidualnych cechach każdego uczestnika. W ich trakcie koncertmistrzowie i liderzy mają szansę udzielić każdemu spersonalizowanych wskazówek, pomóc w opanowaniu poszczególnych trudności i przygotować do przyszłych przesłuchań orkiestrowych (poprzez pomoc w przyswojeniu żelaznego repertuaru audycji oraz przekazanie sposobów na panowanie nad stresem);
zajęcia sekcyjne – poświęcone problemom właściwym dla poszczególnych sekcji instrumentów (skrzypce, altówki, wiolonczele, kontrabasy, perkusja). W czasie tych zajęć będziemy mieli szansę na opanowanie wspólnej artykulacji, dynamiki, agogiki i intonacji;
zajęcia orkiestrowe – to szansa na poznanie szerokiego wachlarza repertuaru orkiestrowego oraz na przekucie w doświadczenie wiedzy zdobytej w trakcie zajęć indywidualnych i sekcyjnych. To także okazja do współpracy z najwyższej klasy muzykami – w sezonie 2016/2017 będą to m.in. Marzena Diakun, Michał Klauza, Piotr Tarcholik czy Bartosz Woroch.

W trakcie projektu odbędą się również koncerty orkiestry złożonej z uczestników Akademii:
w grudniu 2016 r. pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka wykonana zostanie Kantata Św. Mikołaj B. Brittena oraz kolędy i pastorałki z udziałem m.in. Nicholasa Sharratta (tenor), Chóru NFM oraz Chóru Chłopięcego NFM;
w maju 2017 r. Orkiestrę poprowadzi Jacek Kaspszyk, a do roli solisty zaproszenie przyjął Kuba Jakowicz.

Równolegle do zajęć instrumentalnych, przez cały czas trwania Akademii, odbywać się będą spotkania prowadzone przez nauczyciela przygotowania fizycznego i mentalnego dla muzyków. Wykłady i warsztaty prowadzone są przez Jadwigę (Isię) Śmieszchalską, absolwentkę francuskiego Institut Européen Médecine des Arts (2012), w którym zdobyła dyplom medycyny sztuki muzycznej z nagrodą specjalną jury, przyznaną po raz pierwszy w dwudziestoletniej historii Instytutu. W projekcie udział weźmie również Mathieu Spencer, doktor chiropraktyki specjalizujący się w zdrowiu muzyków oraz wybitni polscy muzykolodzy, prof. Danuta Gwizdalanka i prof. Krzysztof Meyer.

Marcin Markowicz - skrzypce


Koncertmistrz NFM Filharmonii Wrocławskiej oraz drugi skrzypek Lutosławski Quartet. Od 2005 Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Ensemble. Od 2009 gościnny koncertmistrz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej w Krakowie.

Studiował u Christiane Edinger w Lübeck, Romana Lasockiego i Krzysztofa Jakowicza w Warszawie oraz u Romana Totenberga w Bostonie. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem między innymi: Idy Haendel, Sherdan’a Lupu, Grigorija Zhislina oraz członków Juilliard Quartet, Cleveland Quartet oraz Kwartetu Śląskiego i Szymanowski Quartet.
Jako solista współpracował z orkiestrami Narodowego Forum Muzyki, NOSPR w Katowicach pod batutą m.in. Jacka Kaspszyka i Michała Klauzy oraz z Filharmonią Sudecką, zespołami z Krakowa i Solingen. Jako solista i kameralista był uczestnikiem festiwali w Bayreuth, Ratzeburgu, La Ville d'Eu, Warszawskiej Jesieni, "Łańcuch", Forum Lutosławskiego, Ankara Music Festival, Turning Sounds w Warszawie, Wratislavia Cantans, Musica Polonica Nova, Klara Festival w Brukseli oraz Kneisel Hall Chamber Music Festival w USA, Hong Kong Festival of Performing Arts i Tongyeong International Music Festival. W latach 2005-2006 członek Amadé Kammerphilharmonie w Aachen. Współpracuje z takimi artystami jak Bruno Canino, Paul Gulda, Garrick Ohlsson, Jacek Kaspszyk, Krzysztof Jakowicz, Michel Lethiec, Bartłomiej Nizioł, Tomasz Strahl, Agata Szymczewska oraz z Kwartetem Śląskim.

Artur Rozmysłowicz - altówki


Urodzony w Warszawie. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie altówki prof. Błażeja Sroczyńskiego. W latach 2004–2006 stypendysta Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie mistrzowskiej prof. Jacka Glickmana. Jako muzyk solista na stałe związany jest z NFM Filharmonią Wrocławską. Członek Lutosławski Quartet.

Doskonalił swe umiejętności m.in. u P. Zukermana, M. Tree, S. Kamasy, S. Popowa, członków Guarneri Quartet, Takács Quartet, Heine Quartet oraz Kwartetu Śląskiego.

Maciej Młodawski - wiolonczele


Urodził się w 1981 roku w Warszawie. Koncertmistrz wiolonczel NFM Filharmonii Wrocławskiej i członek Lutosławski Quartet. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli prof. Tomasza Strahla i prof. Andrzeja Bauera (dyplom z wyróżnieniem). Studiował również gościnnie w Hochschule für Musik Augsburg pod kierunkiem Juliusa Bergera i Sebastiana Hessa. Jest laureatem Konkursu Wiolonczelowego im. D. Danczowskiego w Poznaniu oraz Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi.

Jako solista występował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej, m.in. inaugurując sezon 2008/2009 pod batutą Maestro Jacka Kaspszyka, był także jednym z dwóch solistów (obok Garricka Ohlssona) na trzytygodniowym tournée orkiestry po Stanach Zjednoczonych. Dokonał również polskiego prawykonania utworu Ståle Kleiberga Dopo na wiolonczelę wiolonczelę i orkiestrę smyczkową.

Damian Kalla – kontrabas

Urodził się w Gliwicach, w 1985 roku ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w Katowicach w klasie kontrabasu Waldemara Tamowskiego, w 1990 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem Ireny Olkiewicz. Podczas studiów brał udział w kilku konkursach kontrabasowych, m.in. w Poznaniu i w Markneukirchen. W latach 1989-1991 pracował w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Legnicy jako pedagog klasy kontrabasu. Od 1990 roku zatrudniony w Filharmonii Wrocławskiej na stanowisku kontrabasisty, od 2007 r. muzyka-solisty. W latach 1994-2004 wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Kontrabasistów.
Równolegle z pracą w orkiestrze symfonicznej prowadzi działalność kameralną – w latach 2002-2004 był liderem grupy kontrabasów orkiestry kameralnej Filharmonii Wrocławskiej. Współpracował także z innymi zespołami kameralnymi, m.in. orkiestrą kameralną „Giovanni Virtuosi”. Od 2004 roku łączy go stała współpraca z Orkiestrą Kameralną „Wratislavia”, a także z zespołem „Artlibitum”. Uczestniczył w wielu festiwalach w kraju i za granicą, takich jak Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Festiwal Muzyki Kameralnej „Wieczory w Arsenale”, Festiwal Musica Polonica Nova, Wratislavia Cantans, Rheingau Musik Festival, Festival Cervantino w Meksyku. Razem z orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Orkiestrą Kameralną „Wratislavia” dokonał wielu nagrań płytowych i radiowych.

Christopher Lane

Christopher Lane dołączył do NFM Filharmonii Wrocławskiej jako pierwszy kotlista z początkiem sezonu 2015/2016. Wcześniej zajmował solowe stanowiska w Orchestra Victoria (Australian Opera and Ballet Orchestra), a także w Norweskiej Orkiestrze Radiowej, z którą do tej pory regularnie współpracuje. Koncertuje również z Melbourne Symphony Orchestra (Australia), Malaysian Philharmonic Orchestra, Opera North (Wielka Brytania), Ensemble Orchestra Kanazawa (Japonia), Gulbenkian Orchestra (Portugalia) oraz Komische Oper Berlin.

Po studiach na Uniwersytecie w Melbourne, Chris kontynuował naukę prywatnie w Nowym Jorku u Christophera Lamba (Filharmonia Nowojorska) oraz Duncana Pattona (Metropolitan Opera), zanim zdobył tytuł magistra w zakresie wykonawstwa muzycznego na Konzertexam w Berlinie.
Chris od zawsze pasjonował się pedagogiką. Poza udzielaniem lekcji prywatnych oraz nauczaniem w szkołach średnich w Melbourne i w Berlinie, był także wykładowcą gościnnym wielu muzycznych organizacji edukacyjnych, kształcących tak młodzież, jak i dorosłych. Przed przeniesieniem się do Europy, był jednym z pedagogów Uniwersytetu Monash w Melbourne.
Chris z podekscytowaniem przyjął pozycję wykładowcy Akademii Orkiestrowej NFM, pierwszej tego typu propozycji dla młodych perkusistów w Polsce, i z wielką chęcią podzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą z utalentowanymi polskimi perkusistami i kotlistami.

Kontakt

Tomasz Kwieciński
Tomasz Kwieciński
Koordynator Akademii Orkiestrowej NFM
tel. kom. +48 730 102 517
Marcin Markowicz
Marcin Markowicz
Dyrektor Artystyczny Akademii Orkiestrowej
tel. kom. +48 608 055 767

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie