UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

Koncerty Akademii Orkiestrowej

15
października 2017 | niedziela
godz. 12:00
Akademia Orkiestrowa NFM
NFM, Sala Kameralna
Otwarta próba Akademii Orkiestrowej NFM | Mozart i Bacewicz
10
grudnia 2017 | niedziela
godz. 12:00
Akademia Orkiestrowa NFM
NFM, Sala Kameralna
Otwarta próba Akademii Orkiestrowej NFM | Serenada Czajkowskiego
18
marca 2018 | niedziela
godz. 12:00
Akademia Orkiestrowa NFM
NFM, Sala Kameralna
Otwarta próba Akademii Orkiestrowej NFM | Serenada Dvořáka

O projekcie

Akademia Orkiestrowa NFM to projekt Narodowego Forum Muzyki, którego celem jest profesjonalne przygotowanie młodych muzyków do pracy w orkiestrach. Poprzez comiesięczne zajęcia prowadzone przez koncertmistrzów i liderów NFM Filharmonii Wrocławskiej oraz zaproszonych Gości, uczestnicy Akademii mają wyjątkową możliwość odbycia praktycznych i kompleksowych szkoleń, które pomogą im sprostać wysokim wymaganiom stawianym muzykom orkiestrowym.

Młodzi instrumentaliści zostaną wyselekcjonowani do udziału w Akademii Orkiestrowej na podstawie nadesłanych nagrań. W trakcie trwających od października 2017 do maja 2018 roku zajęć, zapoznają się oni z ogólnymi zasadami pracy w orkiestrze, poznają poszczególne style i zasady wykonawstwa, posiądą umiejętność wzajemnego słuchania się i kreowania wspólnej barwy, frazy i interpretacji.

Zajęcia instrumentalne prowadzone będą na czterech płaszczyznach:

– zajęcia indywidualne – skoncentrowane na indywidualnych cechach każdego uczestnika. W ich trakcie koncertmistrzowie i liderzy mają szansę udzielić każdemu spersonalizowanych wskazówek, pomóc w opanowaniu poszczególnych trudności i przygotować do przyszłych przesłuchań orkiestrowych (poprzez pomoc w przyswojeniu żelaznego repertuaru audycji oraz przekazanie sposobów na panowanie nad stresem);

– zajęcia sekcyjne – poświęcone problemom właściwym dla poszczególnych sekcji instrumentów (skrzypce, altówki, wiolonczele, kontrabasy, flety, puzony, perkusja). W czasie tych zajęć będziemy mieli szansę na opanowanie wspólnej artykulacji, dynamiki, agogiki i intonacji;

– zajęcia orkiestrowe – to szansa na poznanie szerokiego wachlarza repertuaru orkiestrowego oraz na przekucie w doświadczenie wiedzy zdobytej w trakcie zajęć indywidualnych i sekcyjnych. To także okazja do współpracy z najwyższej klasy muzykami – w sezonie 2017/2018 będą to George Tchitchinadze, Piotr Tarcholik, Bartosz Woroch i Michał Klauza;

– praktyki w NFM Filharmonii Wrocławskiej – dzięki czynnemu udziałowi w próbach i koncercie w wybranych projektach NFM Filharmonii Wrocławskiej uczestnicy będą mieli wyjątkową okazję do podpatrzenia sposobu pracy w profesjonalnej orkiestrze, siedząc obok doświadczonych muzyków.

Projekt Akademii Orkiestrowej NFM w nadchodzącym sezonie zwieńczy koncert finałowy, zaplanowany na wtorek, 15 maja 2018 (Sala Główna NFM). Koncert odbędzie się pod dyrekcją Michała Klauzy – znanego polskiego dyrygenta, dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie. Solistką będzie uznana malezyjska pianistka, nagradzana przez BBC, Mei Yi Foo. 

Równolegle do zajęć instrumentalnych, przez cały czas trwania Akademii, odbywać się będą spotkania prowadzone przez nauczyciela przygotowania fizycznego i mentalnego dla muzyków. Wykłady i warsztaty prowadzone są przez Jadwigę (Isię) Śmieszchalską, absolwentkę francuskiego Institut Européen Médecine des Arts (2012), w którym zdobyła dyplom medycyny sztuki muzycznej z nagrodą specjalną jury, przyznaną po raz pierwszy w dwudziestoletniej historii Instytutu. W projekcie udział weźmie również Mathieu Spencer, doktor chiropraktyki specjalizujący się w zdrowiu muzyków oraz wybitni polscy muzykolodzy, prof. Danuta Gwizdalanka i prof. Krzysztof Meyer.

 

Marcin Markowicz – skrzypce

Koncertmistrz NFM Filharmonii Wrocławskiej oraz drugi skrzypek Lutosławski Quartet. Od 2005 Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Ensemble. Od 2009 gościnny koncertmistrz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej w Krakowie.
Studiował u Christiane Edinger w Lübeck, Romana Lasockiego i Krzysztofa Jakowicza w Warszawie oraz u Romana Totenberga w Bostonie. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem między innymi: Idy Haendel, Sherdan’a Lupu, Grigorija Zhislina oraz członków Juilliard Quartet, Cleveland Quartet oraz Kwartetu Śląskiego i Szymanowski Quartet.
Jako solista współpracował z orkiestrami Narodowego Forum Muzyki, NOSPR w Katowicach pod batutą m.in. Jacka Kaspszyka i Michała Klauzy oraz z Filharmonią Sudecką, zespołami z Krakowa i Solingen. Jako solista i kameralista był uczestnikiem festiwali w Bayreuth, Ratzeburgu, La Ville d'Eu, Warszawskiej Jesieni, "Łańcuch", Forum Lutosławskiego, Ankara Music Festival, Turning Sounds w Warszawie, Wratislavia Cantans, Musica Polonica Nova, Klara Festival w Brukseli oraz Kneisel Hall Chamber Music Festival w USA, Hong Kong Festival of Performing Arts i Tongyeong International Music Festival. W latach 2005-2006 członek Amadé Kammerphilharmonie w Aachen. Współpracuje z takimi artystami jak Bruno Canino, Paul Gulda, Garrick Ohlsson, Jacek Kaspszyk, Krzysztof Jakowicz, Michel Lethiec, Bartłomiej Nizioł, Tomasz Strahl, Agata Szymczewska oraz z Kwartetem Śląskim. Koncertował w Niemczech, Francji, Czechach, Austrii, USA, Holandii, Belgii, Rosji, Bułgarii, Turcji, RPA, Chinach, Japonii, Singapurze, Hong Kongu i Korei Płd., występując w takich salach jak m.in. Konzerthaus (Berlin), Bozar (Bruksela), Kioi Hall (Tokio), Filharmonia Narodowa, Sala S1 im. W. Lutosławskiego  (Warszawa), Forbidden City Concert Hall (Pekin), Megaron (Ateny), Megaron (Saloniki), Cite de la Musique (Paryż).
W latach 2009 - 2010 i od 2013 jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Katowicach. Prowadzi kursy skrzypcowe i kameralne w Zakopanem, Wałbrzychu i Materze (Włochy) oraz w Ankarze, Tongyeong i Singapurze. Juror Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu. Stypendysta Fundacji Kultury Polskiej, Ministerstwa Kultury oraz Saul Cohen Foundation i Roman Totenberg Foundation. Nagrywał dla CD Accord, DUX, Naxos, NFM, oraz dla Polskiego Radia.
Również komponuje – w 1999 otrzymał wyróżnienie w Konkursie Kompozytorskim im. A. Panufnika w Krakowie. Jego utwory były wykonywane na festiwalach w Polsce, Belgii, Niemczech, Norwegii, Holandii, USA, Bułgarii, Chinach, Turcji, Japonii, Korei Płd, Hong Kongu i Singapurze. III Kwartet smyczkowy został zamówiony i wykonany po raz pierwszy przez Kwartet Śląski w 2009. W 2012 roku powstał utwór „Zaprawdę powiadam Ci...” na głos, aktora i kwartet smyczkowy na zamówienie Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Autor muzyki do spektakli teatralnych, a także do filmów: "13 sierpnia '44" M. Bramy oraz "Wrzątek" A. Casianova.

Artur Rozmysłowicz – altówki

Urodzony w Warszawie. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie altówki prof. Błażeja Sroczyńskiego. W latach 2004–2006 stypendysta Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie mistrzowskiej prof. Jacka Glickmana. Jako muzyk solista na stałe związany jest z NFM Filharmonią Wrocławską. Członek Lutosławski Quartet. Doskonalił swe umiejętności m.in. u P. Zukermana, M. Tree, S. Kamasy, S. Popowa, członków Guarneri Quartet, Takács Quartet, Heine Quartet oraz Kwartetu Śląskiego. Zapraszany na festiwale muzyczne, m.in. takie jak: Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Ensemble, Wratislavia Cantans, Festiwal Beethovenowski, Festiwale Organowe w Szczecinie i Zakopanem, Łańcuch, La Frentana, Jazztopad, Pacific Music Festival (Sapporo – Japonia), Paxos International Music Festival (Grecja), festiwal Muzyka na Szczytach, Chopin i jego Europa, Muzyczne przestrzenie, Tansmania, Klara Festival w Brukseli. Jako kameralista występował również na festiwalach teatralnych, m.in. Edinburgh Festival Fringe, SESC Belenzinho (São Paulo).
Współpracował z London Symphony Orchestra, National Basque Orchestra, Sinfonia Juventus, Polską Orkiestrą Radiową, World Orchestra For Peace. Koncertował z wieloma wybitnymi dyrygentami, m.in: Jackiem Kaspszykiem, Gabrielem Chmurą, Michaelem Tilsonem Thomasem, Valerym Gergievem, sir Colinem Davisem, Yakovem Kreizbergiem. Występował w większości krajów Europy, Azji oraz obu Ameryk.

Maciej Młodawski – wiolonczele

Urodził się w 1981 roku w Warszawie. Koncertmistrz wiolonczel NFM Filharmonii Wrocławskiej i członek Lutosławski Quartet. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli prof. Tomasza Strahla i prof. Andrzeja Bauera (dyplom z wyróżnieniem). Studiował również gościnnie w Hochschule für Musik Augsburg pod kierunkiem Juliusa Bergera i Sebastiana Hessa. Jest laureatem Konkursu Wiolonczelowego im. D. Danczowskiego w Poznaniu oraz Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi. Jako solista występował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej, m.in. inaugurując sezon 2008/2009 pod batutą Maestro Jacka Kaspszyka, był także jednym z dwóch solistów (obok Garricka Ohlssona) na trzytygodniowym tournée orkiestry po Stanach Zjednoczonych. Dokonał również polskiego prawykonania utworu Ståle Kleiberga Dopo na wiolonczelę wiolonczelę i orkiestrę smyczkową.

Koncertuje w Polsce i za granicą jako członek Lutosławski Quartet, a także w duecie z pianistką Agnieszką Przemyk-Bryłą. Jako solista i kameralista brał udział m.in. w festiwalach Wratislavia Cantans, Ensemble, Muzyka na szczytach, Łańcuch, Forum Lutosławskiego, Hong Kong Arts Festival czy Klara Festival w Brukseli, a także innych festiwalach w Polsce, Turcji, Grecji, Belgii, Chinach i Korei Płd. Występował również w wielu innych krajach Europy i Azji. Dokonał wielu nagrań płytowych zarówno jako pierwszy wiolonczelista orkiestry symfonicznej, jak również  z Lutosławski Quartet. Na nominowanej do Fryderyka płycie Witold Lutosławski – Opera Omnia 01 znajduje się też jego wykonanie Wariacji Sacherowskiej, oraz Bukoliki na altówkę i wiolonczelę nagrane z Arturem Rozmysłowiczem.

Damian Kalla – kontrabas

Urodził się w Gliwicach, w 1985 roku ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w Katowicach w klasie kontrabasu Waldemara Tamowskiego, w 1990 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem Ireny Olkiewicz. Podczas studiów brał udział w kilku konkursach kontrabasowych, m.in. w Poznaniu i w Markneukirchen. W latach 1989-1991 pracował w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Legnicy jako pedagog klasy kontrabasu. Od 1990 roku zatrudniony w Filharmonii Wrocławskiej na stanowisku kontrabasisty, od 2007 r. muzyka-solisty. W latach 1994-2004 wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Kontrabasistów.
Równolegle z pracą w orkiestrze symfonicznej prowadzi działalność kameralną – w latach 2002-2004 był liderem grupy kontrabasów orkiestry kameralnej Filharmonii Wrocławskiej. Współpracował także z innymi zespołami kameralnymi, m.in. orkiestrą kameralną „Giovanni Virtuosi”. Od 2004 roku łączy go stała współpraca z Orkiestrą Kameralną „Wratislavia”, a także z zespołem „Artlibitum”. Uczestniczył w wielu festiwalach w kraju i za granicą, takich jak Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Festiwal Muzyki Kameralnej „Wieczory w Arsenale”, Festiwal Musica Polonica Nova, Wratislavia Cantans, Rheingau Musik Festival, Festival Cervantino w Meksyku. Razem z orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Orkiestrą Kameralną „Wratislavia” dokonał wielu nagrań płytowych i radiowych.

Jan Krzeszowiec – flety

Ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Jerzego Mrozika. Za wyjątkowe osiągnięcia w trakcie studiów, Kapituła Rektorów wrocławskiej Akademii Muzycznej odznaczyła go honorowym tytułem Primus Inter Pares. Doskonalił swą grę u wybitnych pedagogów, takich jak: Andreas Adorjan, Patrick Gallois, Julius Baker, Janos Balint, Peter-Lukas Graf i in. Jest laureatem wielu krajowych jak i międzynarodowych konkursów fletowych, m. in. w Warszawie, Krakowie, Bukareszcie, Citta di Aversa. Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki oraz Marszałka Województwa Śląskiego.

Prowadzi aktywną działalność artystyczną. Współpracuje z wieloma zespołami m.in. Trio Aristos, Kwartet Śląski, Lutosławski Quartet, Orkiestra Kameralna Leopoldinum, Orkiestra Kameralna Wratislavia, Orkiestra Kameralna miasta Tychy AUKSO. Obecnie jest zatrudniony jako wykładowca w macierzystej uczelni. Prowadzi warsztaty w Szkołach Muzycznych I i II st, jak i zajęcia podczas Letniej Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Jest wiceprezesem Stowarzyszenia Flecistów Polskich. Od 2001 roku pełni funkcję flecisty-solisty w Orkiestrze Symfonicznej Narodowego Forum Muzyki. Wraz z jej członkami współtworzy kwintet dęty - LutosAir Quintet.

Eloy Panizo – puzony

Puzonista – solista NFM Filharmonii Wrocławskiej. Przed przyjazdem do Polski związany był z Vancouver Symphony Orchestra w Kanadzie oraz holenderską Holland Symfonia.
Jest absolwentem Conservatorio Superior de Música de Santa Cruz de Tenerife (Hiszpania) w klasie profesora José Antonio Cubasa i Deanna Dee Deckera oraz tamtejszej Academia de Estudios Orquestales de Orquesta Sinfónica de Tenerfie, gdzie studiował pod kierunkiem Matthew Breeze’a i Yosefa Itskovicha.
Tytuł licencjata uzyskał w Codarts Hogeschool voor de Kunsten w Rotterdamie (Holandia) w klasie Jörgena van Rijena, Pierre’a Voldersa i George’a Wiegela. Następnie kontynuował studia w Colburn School Conservatory of Music w Los Angeles (Stany Zjednoczone) pod kierunkiem Marka Lawrence’a.
Brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. w Festival de Música de Canarias (Hiszpania), Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans (Polska) oraz Music Academy of the West w Kaliforni (Stany Zjednoczone). Występował z recitalami w Holandii, Hiszpanii, a także Stanach Zjednoczonych.
Był członkiem International Trombone Ensemble – z zespołem tym nagrał płytę CD (6.35) i odbył tournée po Japonii.
Artysta koncertował z licznymi orkiestrami, m.in. z Orquesta Sinfónica de Tenerfie, Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (Hiszpania), Royal Concertgebouw Orchestra w Amsterdamie oraz holenderską Radio Filharmonisch Orkest z siedzibą w Hilversum.
Więcej informacji na oficjalnej stronie artysty: eloypanizo.com

Christopher Lane – perkusja

Christopher Lane dołączył do NFM Filharmonii Wrocławskiej jako pierwszy kotlista z początkiem sezonu 2015/2016. Wcześniej zajmował solowe stanowiska w Orchestra Victoria (Australian Opera and Ballet Orchestra), a także w Norweskiej Orkiestrze Radiowej, z którą do tej pory regularnie współpracuje. Koncertuje również z Melbourne Symphony Orchestra (Australia), Malaysian Philharmonic Orchestra, Opera North (Wielka Brytania), Ensemble Orchestra Kanazawa (Japonia), Gulbenkian Orchestra (Portugalia) oraz Komische Oper Berlin.

Po studiach na Uniwersytecie w Melbourne, Chris kontynuował naukę prywatnie w Nowym Jorku u Christophera Lamba (Filharmonia Nowojorska) oraz Duncana Pattona (Metropolitan Opera), zanim zdobył tytuł magistra w zakresie wykonawstwa muzycznego na Konzertexam w Berlinie.
Chris od zawsze pasjonował się pedagogiką. Poza udzielaniem lekcji prywatnych oraz nauczaniem w szkołach średnich w Melbourne i w Berlinie, był także wykładowcą gościnnym wielu muzycznych organizacji edukacyjnych, kształcących tak młodzież, jak i dorosłych. Przed przeniesieniem się do Europy, był jednym z pedagogów Uniwersytetu Monash w Melbourne.
Chris z podekscytowaniem przyjął pozycję wykładowcy Akademii Orkiestrowej NFM, pierwszej tego typu propozycji dla młodych perkusistów w Polsce, i z wielką chęcią podzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą z utalentowanymi polskimi perkusistami i kotlistami.

Kontakt

Tomasz Kwieciński
Tomasz Kwieciński
Koordynator Akademii Orkiestrowej NFM
tel. kom. +48 730 102 517
Marcin Markowicz
Marcin Markowicz
Dyrektor Artystyczny Akademii Orkiestrowej
tel. kom. +48 608 055 767

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie