Aldona Bartnik, fot. archiwum artysty
1000 lat muzyki we Wrocławiu
Perła polskiego baroku
26.06.2016
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna
Program:

Marcin Mielczewski
Missa Triumphalis: Kyrie, Gloria
Canzona quarta
Dixit Dominus
Laudate pueri
Laetatus sum
Nisi Dominus
Lauda Jerusalem
Magnificat primi toni
Canzona seconda
Triumphalis Dies
Laudate Dominum in sanctis eius
Audite et admiramini
Currite populi

Koncert bez przerwy

Czas trwania: [70']

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Chór I
Aldona Bartnik 
  sopran
Matthew Venner
kontratenor
Maciej Gocman  
tenor
Jonathan Brown
bas
Chór II
Aleksandra Turalska
sopran
Piotr Łykowski 
kontratenor
Tomáš Lajtkep
tenor
Jerzy Butryn 
bas
Wrocław Baroque Ensemble

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Choć na temat życia Marcina Mielczewskiego wiemy niewiele, włącznie z datą i miejscem jego urodzenia, to jednego możemy być pewni – uchodził za najsłynniejszego polskiego kompozytora w siedemnastowiecznej Europie. Znano go nie tylko w państwach graniczących wówczas z Polską, ale prawdopodobnie również w Danii i Francji. Zaś dominujące w jego twórczości utwory religijne stały się wzorem dla ukraińskich i rosyjskich twórców muzyki cerkiewnej.

O profesjonalizmie i wyjątkowości Mielczewskiego świadczą obejmowane przez niego prestiżowe stanowiska – przez kilkadziesiąt lat związany był bowiem z najlepszymi polskimi zespołami o randze światowej. Z początku była to kapela królewska działająca przy dworze Władysława IV Wazy. Później objął funkcję kapelmistrza orkiestry należącej do brata króla, Karola Ferdynanda, biskupa wrocławskiego i płockiego. Poza przygotowywaniem i prowadzeniem zespołu oczywiście komponował. Trudno jednak stwierdzić, jak obszerny jest jego dorobek artystyczny, który kompozytor w całości przepisał swojemu jedynemu synowi – zaginął zarówno przekazany w spadku zbiór muzykaliów, jak i załączony do testamentu spis kompozycji. Ponad sto utworów Mielczewskiego znamy jedynie z rękopiśmiennych kopii znajdujących się w różnych europejskich bibliotekach lub ze sporządzonych w XX wieku zdjęć.
Podczas koncertu Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka zabrzmi wybór dzieł barokowego mistrza, w tym utwory, które z pewnością były wykonywane w XVII-wiecznym Breslau.

„Obecnie cały znany dorobek Mielczewskiego obejmuje ponad sto dwadzieścia kompozycji. Około sześćdziesięciu z nich zachowało się w całości (dwie w formie druku, reszta w rękopiśmiennych odpisach), około trzydziestu innych – we fragmentach, pozostałe znane są tylko z tytułu (…). Rękopiśmienne kopie (na ogół niedatowane, ale pochodzące z drugiej połowy XVII wieku) obecnie znajdują się w archiwach w Berlinie (m.in. zbiór z dawnej Biblioteki Miejskiej we Wrocławiu), Paryżu, Kromieryżu, Lewoczy i Wilnie, a także w Gdańsku, Warszawie i Krakowie. Niektóre kompozycje, znajdujące się do II wojny światowej w naszym kraju, uważa się za zaginione i znane są one tylko z XX-wiecznych kopii lub fotografii. Około czterdziestu utworów ze zbiorów berlińskich zidentyfikowała i wydała (w latach 1996–1999) dr hab. Przybyszewska-Jarmińska.”
Fragment omówienia koncertu Agaty Adamczyk

Koncert w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Sfinansowano ze środkow:

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się