UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
04
Marca 2018
niedziela
godz. 18:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Akademia Vivaldiowska | Vivaldi – L’Olimpiade
Wykonawcy:

Rinaldo Alessandrini – dyrygent
Sophie Rennert – Licida (alt)
Isabel Schicketanz – Megacle (sopran)
Markéta Cukrová – Argene (mezzosopran)
TBA – Aminta (sopran)
Tomáš Král – Clistene (baryton)
Rafał Pawnuk – Alcandro (bas)
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne
Uczestnicy kursu orkiestrowego

Maciej Prochaska – słowo wstępne



Program:

A. Vivaldi L'Olimpiade RV 725 – opera w wersji koncertowej (fragmenty)

Rinaldo Alessandrini / fot. archiwum artysty

Rozbudowana fabuła L’Olimpiade pokazuje, że publiczność w XVIII wieku nie chodziła do opery po to, by zobaczyć prostą historię. Im więcej nieporozumień między zakochanymi bohaterami, tym lepiej. Brzmi jak opis współczesnej komedii romantycznej? L’Olimpiade w pewnym sensie jest dziełem „nowym” – pierwszy raz tę barokową operę nagrał na płycie Rinaldo Alessandrini zaledwie kilkanaście lat temu, a spektakl wciąż niezwykle rzadko pojawia się na afiszach. Tym większą atrakcją jest wykonanie koncertowe w Narodowym Forum Muzyki pod batutą samego Alessandriniego.

Od początku domyślamy się, że w happy endzie połączą się na wieki dwie pary bohaterów. Jednak najpierw odbędą się igrzyska olimpijskie, w których dwaj przyjaciele będą rywalizować nie o medal, lecz o rękę córki króla organizującego to sportowe wydarzenie. Jak wpłynie to na ich przyjaźń, czy królewna będzie zadowolona z wyniku igrzysk i co stanie się z drugą z amantek? Inwencja Pietra Metastasia w komplikowaniu perypetii bohaterów jest godna podziwu. Librecista wszech czasów, autor tekstów wielu popularnych do dziś oper, inspirował się jedną z historii opisanych przez Herodota. Idealnie utrafił w gust publiczności, a muzykę do jego tekstu napisało ponad sześćdziesięciu kompozytorów baroku i klasycyzmu.

Vivaldi zmierzył się z librettem w iście olimpijskim tempie i zdążył z premierą swojej wersji na karnawał w Wenecji w 1734 roku. Rudy Ksiądz wciąż słynie głównie ze swojej muzyki instrumentalnej, tymczasem stworzył mnóstwo wspaniałych dzieł wokalnych muzyki liturgicznej oraz liczne opery, których wykonaniami, mimo słabego zdrowia, dyrygował osobiście. Koncert w NFM poprowadzi ekspert od muzyki włoskiej, Rinaldo Alessandrini – klawesynista, organista i dyrygent, szczególnie zasłużony dla przywracania dzisiejszej publiczności zaginionych skarbów dawnej opery. Biorąc na warsztat L’Olimpiade, zagłębił się w przechowywane w Narodowej Bibliotece Uniwersyteckiej w Turynie rękopisy Vivaldiego i opracował skróconą wersję opery, którą usłyszymy tego wieczoru (wykonanie całości trwałoby trzy godziny).

Największym wyzwaniem dla śpiewaków są arie solowe i duety pełne skrajnych uczuć bohaterów, wywołanych przez dramatyczne zwroty akcji. Ponieważ Vivaldi pisał wirtuozowskie partie męskie z myślą o śpiewakach kastratach, dziś wszystkie cztery główne role w L’Olimpiade są wykonywane przez kobiety, co nie ułatwia nam zorientowania się w fabule. Wirtuozowskimi popisami wokalnymi olśnią nas Isabel Jantschek, Markéta Cukrová, Sophie Rennert i Wanda Franek. Obok muzyków Wrocławskiej Orkiestry Barokowej w prezentacji opery wezmą udział uczestnicy kursu orkiestrowego Akademii Vivaldiowskiej. Praca z Rinaldem Alessandrinim oraz występ na estradzie Narodowego Forum Muzyki u boku profesjonalnych artystów i gwiazd to dla młodych instrumentalistów przeżycie równie wielkie, co dla sportowca udział w igrzyskach olimpijskich.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
VIP Dostępne
  • Bilet VIP
  • Bilet VIP & VIP Room
60 PLN
110 PLN
I kategoria Dostępne
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
45 PLN
30 PLN
II kategoria Dostępne
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
40 PLN
25 PLN
10 PLN
III kategoria Dostępne
  • III kat - Bilet normalny
  • III kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
35 PLN
20 PLN
10 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi.

Podobne wydarzenia

01
marca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Akademia Vivaldiowska
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Akademia Vivaldiowska | Vivaldi – Carmignola
Giuliano Carmignola, Wrocławska Orkiestra Barokowa
02
marca 2018 | piątek
godz. 19:00
Akademia Vivaldiowska
NFM, Sala Główna
Akademia Vivaldiowska | Cztery pory roku
 
03
marca 2018 | sobota
godz. 18:00
Akademia Vivaldiowska
NFM, Sala Kameralna
Młodzi wirtuozi – 4 Times Baroque
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie