Requiem ku pamięci zmarłych i pocieszenie dla żyjących – wbrew swemu tytułowi kompozycja Johannesa Brahmsa nie jest tradycyjną mszą żałobną. Utwór jawi się jako liryczna refleksja nad śmiercią, a zarazem próba dodania otuchy tym, którzy cierpią z powodu utraty bliskich.
Niemieckie requiem należy do najbardziej monumentalnych dzieł Johannesa Brahmsa. Powstawało przez osiem lat, pozostając w ścisłym związku z wydarzeniami w życiu twórcy. Na rozpoczęcie pracy nad tą kompozycją Brahms zdecydował się w 1861 roku – wtedy to napisał pierwsze cztery części. Kolejne dwie powstały po śmierci ukochanej matki kompozytora, która odeszła w 1865 roku. To właśnie jej został poświęcony ten cały poruszający utwór. Niekompletne dzieło dwukrotnie zaprezentowano publiczności, zanim w 1869 roku w lipskim Gewandhaus odbyło się prawykonanie ostatecznej, siedmioczęściowej wersji.
Wbrew swemu tytułowi Niemieckie requiem nie powstało w oparciu o treść tradycyjnej liturgii żałobnej (ani katolickiej, ani protestanckiej). Jest muzycznym opracowaniem tekstów zaczerpniętych z Pisma Świętego – zarówno z Nowego, jak i Starego Testamentu. W wybranych przez kompozytora fragmentach odnajdujemy nie tylko pełnię smutku po utracie bliskiej osoby, lecz także cień nadziei i zawierzenie w opatrzność Bożą. Ukazany w ten sposób osobisty stosunek Brahmsa do śmierci i żałoby daleki jest od pełnej grozy wizji sądu ostatecznego. Wskazują na to już słowa otwierające kompozycję, zaczerpnięte z Ewangelii według św. Mateusza: „Błogosławieni, którzy się smucą, albowiem pocieszeni będą”. Co więcej, przedstawienie treści utworu w rodzimym dla kompozytora języku pozwoliło na doskonałe zespolenie słowa z muzyką, a także rozluźnienie związków kompozycji z utworem o charakterze liturgicznym. Pobrzmiewająca przez siedem części w partii chóru i solistów bolesna lamentacja stopniowo jest przezwyciężana przez atmosferę spokojnej zadumy i nadziei na życie wieczne. Przełomowym punktem kompozycji okazuje się część szósta, zyskująca miano Brahmsowskiego dies irae – fragment, w którym pojawiająca się w pewnym momencie, burzliwa instrumentacja i potężny chór przeradzają się w triumfalny śpiew, podkreślający zwycięstwo Chrystusa nad śmiercią.
Chór NFM / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty orkiestrowe
Liryczna refleksja
01.02.2019
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:
J. Haydn Symfonia D-dur Hob. I/104 “Londyńska”
***
J. Brahms Niemieckie requiem op. 45
Wykonawcy:
Giancarlo Guerrero – dyrygent
Valentina Farcas – sopran
Andrew Foster-Williams – baryton
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
NFM Filharmonia Wrocławska
Cennik:
od 15 do 60 złNFM Audio Player - obsługa komponentu Event
NFM Video Panel - obsługa komponentu Event
Liryczna refleksja / Brahms / Ein deutsches Requiem | trailer
Podobne wydarzenia
Jerusalem Symphony Orchestra – koncert odwołany
Julian Rachlin / Sarah McElravy
07.12
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Niedokończone opowieści
Alban Gerhardt / Mario Venzago
12.12
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Baroque Revisited
Better Together
Alexander Sitkovetsky / NFM Orkiestra Leopoldinum
13.12
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
L’Orangerie
Baborák / Goldscheider / Leopoldinum
20.12
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Koncert Noworoczny
Gianluca Marcianò / José Gallardo
04.01
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Ale najpierw młodzi 2.0
Christian Danowicz / NFM Orkiestra Leopoldinum
11.01
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Jan Vogler & NFM Orkiestra Leopoldinum
Better Together
 
17.01
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Viva Händel!
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
23.01
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Vittorio Ghielmi & Wrocławska Orkiestra Barokowa
 
31.01
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Tako rzecze Zaratustra
Pascal Rophé / NFM Filharmonia Wrocławska
13.02
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Zoom & Zip
Better Together
Collins / Barragán / NFM Orkiestra Leopoldinum
21.02
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Muzyka dworu Wazów
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
22.02
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN, estrada w odwróceniu
Manifest Beethovena
Elena Bashkirova / Christoph Eschenbach
06.03
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Equilibrium
Antje Weithaas / NFM Orkiestra Leopoldinum
07.03
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Powrót do domu
Giancarlo Guerrero / NFM Filharmonia Wrocławska
13.03
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Cisza leśna
Better Together
Sitkovetsky Trio / NFM Orkiestra Leopoldinum
21.03
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Pasja wg św. Jana
Andrzej Kosendiak / Wrocławska Orkiestra Barokowa
31.03
wt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Odwieczne pieśni
Yaroslaw Shemet / NFM Filharmonia Wrocławska
10.04
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Źródła pamięci
Svahy / Leopoldinum / Chór Chłopięcy NFM
19.04
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Il Giardino Armonico & Kammerorchester Basel
 
26.04
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczęśliwe połączenie
Olga Pashchenko / Wrocławska Orkiestra Barokowa
02.05
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Koncert laureatki/laureata I nagrody XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina
Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
08.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Włoska noc
Alexander Sitkovetsky / NFM Orkiestra Leopoldinum
09.05
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Koncert laureatki/laureata I nagrody XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina
Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
09.05
sob.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Mesjasz
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
24.05
niedz.
18:00
Wrocław, katedra św. Jana Chrzciciela
Nowa nadzieja
Leonhard Baumgartner / Sébastien Rouland
29.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Fenomen Brucknera
Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej
Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
05.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Yulianna Avdeeva & NFM Orkiestra Leopoldinum
Better Together
 
12.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Królewskie dziedzictwo
Shunske Sato / Wrocławska Orkiestra Barokowa
21.06
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN, estrada w odwróceniu