The Amalia Umeda Quartet is a group of young Polish jazz musicians, led by the violinist Amalia Obrębowska, which has existed for less than a year. At the concert, the audience will hear a pre-premiere repertoire, which will soon be released on the debut album of the quartet filled with the leader's compositions. A new project by Maciej Obara will also have its premiere, to which the saxophonist invited the legendary French clarinetist Louis Sclavis and his longtime collaborator, pianist Dominik Wania.
Amalia Obrębowska pochodzi z Warszawy, gdzie przez dwanaście lat kształciła się w Szkole Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. W jej rodzinnym domu od początku królował jazz, jednak artystka zaczęła grać muzykę jazzową dopiero w wieku dziewiętnastu lat, już po ukończenia szkoły, ponieważ, jak mówi, „wcześniej nie byłoby to dobrze widziane przez nauczycieli”. Szybko też zaczęła komponować własne utwory i z każdym kolejnym miesiącem czuła się swobodniej w tej estetyce. Żeby wykonywać autorską muzykę, stworzyła zespół Amalia Obrębowska Quartet, z którym występowała przez prawie trzy lata.
Na początku roku artystka stworzyła nowy zespół, działający pod nazwą Amalia Umeda Quartet. Umeda to nazwa jednej z najważniejszych dzielnic biznesowych w Osace, a także pseudonim skrzypaczki. Artystka przyznaje, że sama go sobie nadała, kiedy w wieku piętnastu lat była zafascynowana kulturą Japonii i w trakcie podróży po Osace spodobało jej się brzmienie nazwy stacji metra w tej dzielnicy. W kwietniu kwartet zarejestrował nagrania demo, a w ostatnich dniach sierpnia w studiu S4 Polskiego Radia kwartet zarejestrował materiał na debiutancką płytę. Zanim jednak album ujrzy światło dzienne, kompozycje skrzypaczki przedpremierowo zabrzmią w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.
Music is never created in a vacuum, and Maciej Obara is one of the artists who have eyes wide open to the inspirations that everyday life presents to him, including the pandemic. This is one of the many reasons that make his work so up-to-date. The audience of Jazztopad Festival will be the first to see what the musical path of the saxophonist sounds like and where it leads in his new Franco-Polish project. He has been working with Dominik Wania for fourteen years. They met in the band of the legendary Polish trumpeter Tomasz Stańko. Then Wania accepted the invitation to the Obara Quartet. Louis Sclavis is by far the most successful musician of the trio, who has been contributing to the ECM music profile for thirty years. The Frenchman is an icon of jazz bass clarinet and one of the most important representatives of European jazz. The artists he has collaborated with include both leading representatives of the French community (including Henri Texier, Dominique Pifarély and Vincent Courtois) and key artists of the world free jazz scene (Evan Parker, Cecil Taylor and Peter Brötzmann).