Tomasz Dobrzański, fot. Wanda Parzonka
Forum Musicum
Cracovia civitas – muzyka z XV wiecznych rękopisów krakowskich
20.08.2016
sob.
20:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Program:

Cracovia civitas – muzyka z XV wiecznych rękopisów krakowskich

Mikołaj z Radomia Gloria, Credo
Mikołaj z Radomia Utwór bez tytułu
E. Grossin Credo
Anonim Ave mater o Maria
Anonim Virginem mire pulchritudinis – In descort
Anonim Salve thronus trinitatis
J. Ciconia Gloria – Regina gloriosa – Credo
Anonim Cracovia civitas
Mikołaj z Radomia Alleluia
Mikołaj z Radomia Hystorigraphi aciem
Mikołaj z Ostroroga Pastor gregis egregius
Mikołaj z Radomia Gloria, Credo
Antonio Zaccara da Teramo Gloria „Ad ogni vento”

Wykonawcy:

Ars Cantus
Tomasz Dobrzański – flet podłużny, citola, kierownictwo artystyczne
Aleksandra Turalska – śpiew
Monika Wieczorkowska – śpiew
Radosław Pachołek – śpiew
Maciej Gocman –  śpiew
Piotr Karpeta – śpiew
Agnieszka Obst – fidel
Joanna Walczak – fidel
Ewa Prawucka – pozytyw
Michał Kiljan – puzon

Lokalizacja:
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Rynek 1, Wrocław

Schyłek średniowiecza to czas szczególny dla coraz bardziej dostrzeganej w Europie Polski. Rodzący się humanizm, odkrycia geograficzne i nagły rozwój nauki i sztuki nie ominęły naszych przodków. Również polska muzyka rozkwitła, choćby za sprawą twórczości pierwszego znanego z imienia polskiego kompozytora muzyki wielogłosowej – Mikołaja z Radomia.

Choć imię radomskiego kompozytora znamy, szczegóły jego życia pozostają nadal zagadką. Ocalałe nieliczne utwory artysty dowodzą, że był on twórcą wybitnym. Tekst jednego z jego hymnów, „Hystorigraphi aciem”, opowiadający o rodzinie królewskiej Jagiellonów, podpowiada, że być może Mikołaj z Radomia w latach 20. XV wieku przebywał na Wawelu. Więcej o muzyku w zasadzie nie wiemy – nie znamy dat jego urodzin i śmierci, nie wiemy gdzie uczył się kompozycji. Prawdopodobnie urodził się w latach 60. XIV wieku, być może studiował w Rzymie. Co więcej, nie był jedynym „Mikołajem z Radomia”, o którym wspominają dokumenty zachowane z tamtych czasów i trudno określić, które z nich dotyczą akurat tego kompozytora.

Zachowany fragment dorobku kompozytorskiego Mikołaja z Radomia zapisany jest w dwóch zbiorach muzyki wielogłosowej. Pierwszy z nich, rękopis o sygnaturze 52 Biblioteki Krasińskich, to pięcioczęściowy wolumin o długiej i ciekawej historii. Powstał w pierwszej połowie XV wieku, a  jego piąta, ostatnia część skrywa 37 utworów muzycznych – między innymi dzieła Mikołaja z Radomia, w tym jego słynny Magnificat. W czasie wojny rękopis zapalił się podczas działań zbrojnych, potem zaginął, by zostać przypadkiem odnalezionym kilka lat później, po wojnie, w monachijskiej Bayerische Staatsbibliothek. Odkrycie rękopisu było wówczas nie lada zaskoczeniem dla muzykologów, pewnych, że został on doszczętnie spalony. Los jeszcze mniej przychylnie potraktował rękopis z Biblioteki Zaułuskich, który przechowywany przez pewien czas z Bibliotece Carskiej w Petersburgu wrócił do Polski, następnie zaginął w czasie II wojny światowej. Znamy jednak jego zawartość, dzięki transkrypcji sporządzonej odręcznie przez muzykolog  Marię Szczepańską, a fragmenty oryginału można zobaczyć na specjalnej kopii mikrofilmowej.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się