UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
20
Sierpnia 2016
sobota
godz. 20:00
Ratusz, Sala Wielka
Rynek 1, Wrocław
Cracovia civitas – muzyka z XV wiecznych rękopisów krakowskich
Wykonawcy:

Ars Cantus
Tomasz Dobrzański – flet podłużny, citola, kierownictwo artystyczne
Aleksandra Turalska – śpiew
Monika Wieczorkowska – śpiew
Radosław Pachołek – śpiew
Maciej Gocman –  śpiew
Piotr Karpeta – śpiew
Agnieszka Obst – fidel
Joanna Walczak – fidel
Ewa Prawucka – pozytyw
Michał Kiljan – puzon

Program:

Cracovia civitas – muzyka z XV wiecznych rękopisów krakowskich

Mikołaj z Radomia Gloria, Credo
Mikołaj z Radomia Utwór bez tytułu
E. Grossin Credo
Anonim Ave mater o Maria
Anonim Virginem mire pulchritudinis – In descort
Anonim Salve thronus trinitatis
J. Ciconia Gloria – Regina gloriosa – Credo
Anonim Cracovia civitas
Mikołaj z Radomia Alleluia
Mikołaj z Radomia Hystorigraphi aciem
Mikołaj z Ostroroga Pastor gregis egregius
Mikołaj z Radomia Gloria, Credo
Antonio Zaccara da Teramo Gloria „Ad ogni vento”

Tomasz Dobrzański, fot. Wanda Parzonka

Schyłek średniowiecza to czas szczególny dla coraz bardziej dostrzeganej w Europie Polski. Rodzący się humanizm, odkrycia geograficzne i nagły rozwój nauki i sztuki nie ominęły naszych przodków. Również polska muzyka rozkwitła, choćby za sprawą twórczości pierwszego znanego z imienia polskiego kompozytora muzyki wielogłosowej – Mikołaja z Radomia.

Choć imię radomskiego kompozytora znamy, szczegóły jego życia pozostają nadal zagadką. Ocalałe nieliczne utwory artysty dowodzą, że był on twórcą wybitnym. Tekst jednego z jego hymnów, „Hystorigraphi aciem”, opowiadający o rodzinie królewskiej Jagiellonów, podpowiada, że być może Mikołaj z Radomia w latach 20. XV wieku przebywał na Wawelu. Więcej o muzyku w zasadzie nie wiemy – nie znamy dat jego urodzin i śmierci, nie wiemy gdzie uczył się kompozycji. Prawdopodobnie urodził się w latach 60. XIV wieku, być może studiował w Rzymie. Co więcej, nie był jedynym „Mikołajem z Radomia”, o którym wspominają dokumenty zachowane z tamtych czasów i trudno określić, które z nich dotyczą akurat tego kompozytora.

Zachowany fragment dorobku kompozytorskiego Mikołaja z Radomia zapisany jest w dwóch zbiorach muzyki wielogłosowej. Pierwszy z nich, rękopis o sygnaturze 52 Biblioteki Krasińskich, to pięcioczęściowy wolumin o długiej i ciekawej historii. Powstał w pierwszej połowie XV wieku, a  jego piąta, ostatnia część skrywa 37 utworów muzycznych – między innymi dzieła Mikołaja z Radomia, w tym jego słynny Magnificat. W czasie wojny rękopis zapalił się podczas działań zbrojnych, potem zaginął, by zostać przypadkiem odnalezionym kilka lat później, po wojnie, w monachijskiej Bayerische Staatsbibliothek. Odkrycie rękopisu było wówczas nie lada zaskoczeniem dla muzykologów, pewnych, że został on doszczętnie spalony. Los jeszcze mniej przychylnie potraktował rękopis z Biblioteki Zaułuskich, który przechowywany przez pewien czas z Bibliotece Carskiej w Petersburgu wrócił do Polski, następnie zaginął w czasie II wojny światowej. Znamy jednak jego zawartość, dzięki transkrypcji sporządzonej odręcznie przez muzykolog  Marię Szczepańską, a fragmenty oryginału można zobaczyć na specjalnej kopii mikrofilmowej.

Cennik:

 N - 30 zł / U - 20 zł


Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie