Forum Musicum
Dudy, trąby, szałamaje, kotły
17.08
niedz.
16:00
Przestrzeń miejska Wrocławia
Program:

Anonim La Manfredina i Rotta della Manfredina – estampida
Anonim Novus miles sequitur – conductus
Anonim Ductia
Guillaume Du Fay / Robert Morton Il sera pour vous conbatu / L'homme armé Rondeaux
Anonim Leoncello – ballo; tenor wg Domenica da Piacenza (oprac. arr. M. Nardella)
John Dunstable Bassadanza – kanon
Anonim La Spagna – bassadanza i Agnus Dei z Missa „La Bassadanza” Heinricha Isaaca
Anonim In questo ballo – frottola
Anonim Zappay lo Campo – frottola

godz. 16.00, Plac Uniwersytecki 
godz. 17.00, plac przed Kościołem Rektoralnym św. Macieja we Wrocławiu
godz. 18.00, Plac Katedralny

W sytuacji złych warunków pogodowych (deszczu lub silnego wiatru) minikoncerty odbędą się w wyznaczonym czasie w Narodowym Forum Muzyki w foyer na poziomie -1.

Wykonawcy:

Ensemble MusiCanti Potestatis:
Filippo Calandri – trąbka suwakowa, trąbka, kornet
Lorenzo Lolli – naquaire nakers, tamburello
Danilo Tamburo – trąbka, puzon
Giacomo Silvestri – szałamaja, pomort, dudy

Lokalizacja:
Przestrzeń miejska Wrocławia

We Wrocławiu znów będzie głośno! W NFM, a także dwóch miejskich przestrzeniach ponownie zagrają formacje reprezentujące średniowieczny typ zespołu określany jako alta cappella (wł. ‘głośna kapela’). Ensemble MusiCanti Potestatis – grupa związana z Bevagną we włoskiej Umbrii – wykorzystuje najbardziej archaiczne kombinacje instrumentów. Koncerty tych artystów to wyjątkowa okazja, by doświadczyć żywiołowości średniowiecznej muzyki.

Zespoły, dla których brzmienia podstawą był dźwięk szałamai, w XIV i XV wieku należały do najważniejszych składników pejzażu dźwiękowego europejskich dworów i miast. Szczegółową charakterystykę tego typu grup wraz z dokładnym rozpisaniem ról poszczególnych instrumentów znajdujemy nawet w pochodzącym najprawdopodobniej z lat 1482–1483 tekście Tinctorisa – głównego teoretyka muzyki tej epoki. Skład takich kapel podlegał przemianom. Oprócz szałamai raban mogły robić różnego rodzaju trąbki, puzony, dudy, piszczałki oraz bębny. Muzycy uczestniczyli w dworskim życiu, wtórując do tańca podczas uczt i biorąc udział w innych tego rodzaju przedsięwzięciach. Wykonywali też muzykę sakralną. Przypuszcza się, że grając, w dużym stopniu improwizowali. Mieszczanie najczęściej spotykali takich artystów w trakcie publicznych uroczystości odbywających się na placach. W większych ośrodkach działały też formacje niezależne, które można było zatrudnić do zapewnienia oprawy muzycznej prywatnych okazji. 

Działający od 2011 roku członkowie Ensemble MusiCanti Potestatis dążą do jak najwierniejszego zinterpretowania dawnych praktyk muzycznych w oparciu o aktualną wiedzę historyczną. Nierzadko eksplorują też nowe repertuarowe dziedziny – z pewnością zatem są częstymi gośćmi bibliotek. Prezentując hałaśliwy rezultat swoich dokładnych studiów, muszą jednak trzymać się już jak najdalej od zacisza naukowych księgozbiorów, ale za to cieszą publiczność.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Kruk i lew

Muzyka głośna

Minikoncerty w przestrzeni publicznej
09.08
sob.
16:00
Przestrzeń miejska Wrocławia
XVII-wieczne sonaty skrzypcowe
Zbigniew Pilch / Marta Niedźwiecka
09.08
sob.
20:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Alta Bellezza „Fenomen alta cappella” – spotkanie z publicznością
Grzegorz Joachimiak
10.08
niedz.
12:00
NFM, Sala Kameralna
Concerto Scirocco: Syreny i żołnierze
Pieśni bez słów z repertuaru instrumentalnego XVII w.
16.08
sob.
20:00
NFM, Sala Czerwona
Potańcówka
Kapela Odloty
22.08
pt.
20:00
Wrocław, Stary Refektarz przy klasztorze oo. Dominikanów
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Narodziny sonaty

Ars contrapuncti diminuti

Filatura di Musica
23.08
sob.
20:00
Wrocław, Oratorium Marianum
Sztuka kontrapunktu ozdobnego – spotkanie z publicznością
Marek Nahajowski i Filatura di Musica
24.08
niedz.
12:00
NFM, Sala Kameralna
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się