Krajowy Plan Odbudowy (KPO) – Warsztaty taneczne tanga argentyńskiego

Konkurs: KPO.GRANTY 2024. A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.
Urząd: KPO Kultura.
Jednostka Wspierająca: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Zadanie: Warsztaty taneczne tanga argentyńskiego.
Wsparcie: 51.000,00 zł.
Całkowity koszt zadania: 78.354,00 zł
Nr umowy: 306/KPO.GRANTY/NIMiT/2024
Termin wykonania zadania: do 31.12.2024

Opis przedsięwzięcia:
Projekt skupia się na promowaniu polsko-argentyńskiej wymiany kulturowej, skierowanej do szerokiego grona odbiorców niezależnie od wieku, płci i przekonań, wspieranej przez media, uwydatniając inkluzywność wydarzenia ze szczególną dbałością o jego wysoką wartość artystyczną i interdyscyplinarność. Warsztaty tanga zostaną przeprowadzone przez argentyńskich tancerzy z towarzyszeniem muzyków specjalizujących się w wykonawstwie tradycyjnego tanga argentyńskiego jako wydarzenie poprzedzające koncert NFM Orkiestry Leopoldinum z zespołem tanguero. W programie koncertu znalazły się utwory Astora Piazzolli oraz innych kompozytorów argentyńskich. Warsztaty obejmują prezentację tańca, naukę kroków tanecznych, a także zapoznanie odbiorców z tradycyjną muzyką tanga argentyńskiego oraz jego kulturą poprzez bezpośredni kontakt z artystami, którzy funkcjonują w środowisku tanguero. Efekty projektu w swojej synergii będą mieć oddziaływanie na sposób odbierania muzyki i kultury tradycyjnej, a udostępnienie wydarzenia w mediach może wzbudzić zainteresowanie publiczności również innymi projektami artystycznymi.

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) – „Pieśni z lasów i pól” – prezentacja repertuaru ludowej muzyki dawnej w wykonaniu śpiewaków pochodzących z powojennych grup osiedleńczych na Dolnym Śląsku


Konkurs: KPO.GRANTY 2024. A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.
Urząd: KPO Kultura.
Jednostka Wspierająca: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Zadanie: „Pieśni z lasów i pól” – prezentacja repertuaru ludowej muzyki dawnej w wykonaniu śpiewaków pochodzących z powojennych grup osiedleńczych na Dolnym Śląsku.
Wsparcie: 52.500,00 zł.
Całkowity koszt zadania: 95.419,64 zł
Nr umowy: 319/KPO.GRANTY/NIMiT/2024
Termin wykonania zadania: do 31.12.2024

Opis przedsięwzięcia:
Koncerty o nowatorskiej i edukatorskiej formule prezentującej ludową muzykę zachowaną w przekazie bezpośrednim dolnośląskich społeczności lokalnych. W przedsięwzięciu uczestniczyć będą potomkowie powojennych osiedleńców otwarci na propagowanie postaw opartych na świadomości własnej tożsamości kulturowej (ekspatriantów z Kresów, obecnego Podkarpacia oraz reemigrantów z Bukowiny). Wykonawcy pochodzą z regionu o przerwanej ciągłości osadniczej i utrudnionych warunkach trwania tradycji. Dziedzictwo kultury tradycyjnej ocalone na bazie przekazu ustnego stanowi ważny element identyfikujący współczesną tożsamość kulturową regionu, poprzez aktywizowanie społeczności lokalnej. Tematyka koncertów: 1) kultura łemkowska (przykład folkloru ludności związanej z muzyką pogranicza), 2) tradycje muzyczne polskich ekspatriantów z Kresów Wschodnich, polskich reemigrantów z Bośni oraz grupy górali czadeckich z Bukowiny (repertuar kolęd i pieśni zapustnych - kanoniczny przykład ludowej muzyki dawnej pozostającej w żywym przekazie bezpośrednim). Każdy z koncertów poprzedzony będzie wykładami w formie stacjonarnej oraz cyfrowej na temat tradycyjnego repertuaru muzycznego, jego źródeł i symboliki oraz pejzażu dźwiękowego poszczególnych regionów Polski. Wydarzenie wpłynie na utrzymanie ciągłości działalności związanej z promocją muzyki tradycyjnej w NFM. Niezależnie od kryzysów gospodarczych materiał cyfrowy (wykłady z ilustracją muzyczną) będzie utrwalony i możliwy do wielokrotnego odtworzenia.

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) – Realizacja interdyscyplinarnego projektu „Melting Pot Made in Wrocław” z udziałem tancerzy wraz z warsztatami improwizacji dla artystów uczestniczących w projekcie oraz programem warsztatów dla artystów i pracowników NFM

Konkurs: KPO.GRANTY 2024. A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.
Urząd: KPO Kultura.
Jednostka Wspierająca: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Zadanie: Realizacja interdyscyplinarnego projektu „Melting Pot Made in Wrocław” z udziałem tancerzy wraz z warsztatami improwizacji dla artystów uczestniczących w projekcie oraz programem warsztatów dla artystów i pracowników NFM wzmacniających kompetencje cyfrowe i ekologiczne.
Wsparcie: 66.000,00 zł.
Całkowity koszt zadania: 99.363,00 zł
Nr umowy: 310/KPO.GRANTY/NIMiT/2024
Termin wykonania zadania: do 31.12.2024

Opis przedsięwzięcia:
Realizacja koncertu z komponentem tanecznym wzbogaca artystyczną płaszczyznę przedsięwzięcia, czyniąc projekt bardziej atrakcyjnym i angażującym dla publiczności. Taniec i muzyka integrują się, prowadząc do spójniejszych i głębszych interpretacji artystycznych, co przyciąga szersze grono odbiorców. Choreografia łącząca różne style taneczne podkreśla różnorodność kulturową, co zwiększa zasięg i różnorodność publiczności, tworząc bardziej inkluzywne wydarzenie. Projekt Melting Pot zakłada współpracę między festiwalami z różnych krajów, umożliwiając wymianę doświadczeń i wiedzy między artystami i uczestnikami. Planowane są warsztaty z improwizacji z udziałem lokalnych muzyków, mające na celu wymianę wiedzy między artystami. Do udziału w projekcie Melting Pot zaproszeni zostali dyrektorzy artystyczni europejskich festiwali jazzowych zrzeszonych w Europe Jazz Network oraz zagraniczni recenzenci i dziennikarze. Zbudowanym wokół programu festiwalu projektem jest także cykl warsztatów dla pracowników NFM biorących udział w realizacji i programowaniu Jazztopadu oraz NFM, obejmujący następujące działania: 1. Warsztaty online z przedstawicielem Europe Jazz Network na temat ekologicznego programowania i budowania zielonych tras 2. Warsztaty stacjonarne z ekspertem firmy Circular Together dotyczące świadomości klimatycznej i wypracowania zielonego ridera instytucji 3. Cykl spotkań warsztatowych online dotyczących świadomego budowania marki festiwali z francuską agencją PR-ową Le-philtre

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) – Centrum Edukacyjne NFM – Tatr najnajowy, Interaktywny spektakl ekologiczny „La la las”

Konkurs: KPO.GRANTY 2024. A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.
Urząd: KPO Kultura.
Jednostka Wspierająca: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Zadanie: Centrum Edukacyjne NFM – Tatr najnajowy, Interaktywny spektakl ekologiczny „La la las”.
Wsparcie: 62.100,00 zł.
Całkowity koszt zadania: 90.744,45,00 zł
Nr umowy: 296/KPO.GRANTY/NIMiT/2024
Termin wykonania zadania: do 31.12.2024

Opis przedsięwzięcia:
Celem realizacji spektaklu jest uczynienie ze sztuki teatru inicjacyjnego narzędzia do propagowania działań ekologicznych, nowych rozwiązań edukacyjnych oraz upowszechnianie kultury wyższej na teranie całej Polski (zwłaszcza w małych miejscowościach, wykluczonych terytorialnie). Tematyka wydarzenia odnosi się do działań ekologicznych - aktorzy poprzez sztukę zachęcają odbiorców do dbania o środowisko. Teatr najnajowy to nowy obszar działalności dostępny tylko w kilku większych ośrodkach. Rejestracja spektaklu umożliwi dostęp do niszowej formy edukacji kulturalnej mieszkańcom mniejszych miejscowości. Specyfika teatru inicjacyjnego pozwala na rozwój kulturalny dzieci, zwiększenie świadomości ekologicznej poprzez sztukę oraz poszerzy horyzonty rodzicom, którzy obserwując spektakl uczą się nowych zabaw ze swoimi pociechami. Nieodłącznym elementem wydarzeń teatralnych jest muzyka. Podczas spektaklu aktorom towarzyszyć będzie zespół złożony z instrumentów dętych LutosAir Quintet. W trakcie spektaklu aktorzy oraz muzycy zaprezentują odbiorcom w jaki sposób można wykorzystać przedmioty codziennego użytku, śmieci oraz elementy środowiska nienaturalnego np. patyki do stworzenia instrumentów, aby nadać tym przedmiotom drugie zastosowanie i przedłużyć ich żywotność.  Najnajowe spektakle stymulują dziecięce zmysły, pobudzają kreatywność a także są ciekawą formą rozwoju relacji między rodzicem a dzieckiem oraz korzystnie wpływają na integrację sensoryczną uczestników.

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) – Wystawienie opery dziecięcej Benjamina Brittena „Noe i jego Arka” z komponentami teatralnymi i elementami edukacji ekologicznej

Konkurs: KPO.GRANTY 2024. A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.
Urząd: KPO Kultura.
Jednostka Wspierająca: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Zadanie: Wystawienie opery dziecięcej Benjamina Brittena „Noe i jego Arka” z komponentami teatralnymi i elementami edukacji ekologicznej.
Wsparcie: 56.000,00 zł.
Całkowity koszt zadania: 118.091,25 zł
Nr umowy: 119/KPO.GRANTY/NIMiT/2024
Termin wykonania zadania: do 31.12.2024

Opis przedsięwzięcia:
Opera Noe i jego arka zostanie wykonana w ramach 59. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego w dniu 14.09.2024 o godz. 12.00 w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki. Kompozycja jest odzwierciedleniem przekonania kompozytora, że muzyka powinna być dostępna i przemawiać do jak najszerszego grona odbiorców. W koncercie weźmie udział Chór Chłopięcy NFM, Chór Dziewczęcy NFM oraz orkiestra złożona z zawodowych muzyków i uczniów szkół muzycznych. W główne role wcielą się: Łukasz Klimczak (Noe, baryton), Anna Bernacka (żona Noego, mezzosopran) i Bogdan Makal (Głos Boga, partia mówiona). Pozostałe role powierzone zostaną solistom chórów dziecięcych. Kierownictwo muzyczne nad projektem objęła Małgorzata Podzielny, a za wprowadzenie elementów teatralnych: reżyserię i kostiumy odpowiedzialna jest Marta Streker. Orkiestra podzielona jest na kilka sekcji, które będą przygotowywać profesjonalni instrumentaliści, nada to projektowi cenny walor edukacyjny i będzie stanowić okazję do międzypokoleniowego transferu wiedzy i wymiany doświadczeń. Koncert skierowany jest do rodzin z dziećmi powyżej 7. roku życia. Publiczność będzie miała możliwość czynnego uczestniczenia w wykonaniu utworu, dzięki udostępnionym wcześniej nagraniom instruktażowym i tekstom oraz przeprowadzonej próbie. Projektowi towarzyszy cykl spotkań warsztatowych dla chórów dziecięcych NFM z partnerami instytucji z sektora nauki i technologii, które trwale podniosą ich kompetencje ekologiczne.

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) – Realizacja koncertów Wrocław Baroque Ensemble „Głos zmian” z kompozycjami Mikołaja Dyleckiego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans wraz z udostępnianiem nagrania video na kanałach NFM

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) – Realizacja koncertów Wrocław Baroque Ensemble „Głos zmian” z kompozycjami Mikołaja Dyleckiego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans wraz z udostępnianiem nagrania video na kanałach NFM i działaniami popularyzatorskimi.

Konkurs: KPO.GRANTY 2024. A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.
Urząd: KPO Kultura.
Jednostka Wspierająca: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Zadanie: Realizacja koncertów Wrocław Baroque Ensemble „Głos zmian” z kompozycjami Mikołaja Dyleckiego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans wraz z udostępnianiem nagrania video na kanałach NFM i działaniami popularyzatorskimi.
Wsparcie: 100.000,00 zł.
Całkowity koszt zadania: 137.516,00 zł.
Nr umowy: 291/KPO.GRANTY/NIMiT/2024
Termin wykonania zadania: do 31.12.2024

Opis przedsięwzięcia:
Realizacja koncertów Wrocław Baroque Ensemble wraz z nagraniem video w ramach Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. A. Markowskiego związana jest z premierą wydawnictwa płytowego zespołu z muzyką a cappella Mikołaja Dyleckiego, uzupełniającej serię płytową Music First. Koncerty odbywają się w katedrze prawosławnej pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy - miejscu szczególnym i symbolicznym dla tego repertuaru. Stała współpraca NFM z Telewizją Polską jako partnerem medialnym zaowocowała inicjatywą nagraniową koncertów, z uwzględnieniem najwyższej jakości technologii cyfrowych. Nagrania te zostaną pod koniec roku udostępnione na platformach internetowych NFM oraz wyemitowane na kanałach Telewizji Polskiej. W ramach działań związanych z transferem wiedzy pomiędzy sektorem naukowym i kreatywnym zaplanowano wykład popularyzatorski Akademii Melomana NFM z udziałem kierownika artystycznego projektu oraz badacza muzyki dawnej, dostępny stacjonarnie i online. Działania te mają charakter edukacyjny i popularyzatorski, łącząc społeczności polską i ukraińską oraz promując świadomość kulturową, szacunek i tolerancję. Komponentem łączącym wszystkie ww. działania, wykorzystujące różnorodne narzędzia i formy prezentacji – realizacja koncertów, nagranie i udostępnienie video oraz wykład – jest postać Mikołaja Dyleckiego, kompozytora zapomnianego, innowatora XVII-wiecznej muzyki cerkiewnej, którego twórczość zmieniła kierunek rozwoju religijnej muzyki wschodniej.

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) – Realizacja spektaklu tanecznego oraz potańcówki w ramach festiwalu Forum Musicum

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) – Realizacja spektaklu tanecznego oraz potańcówki w ramach festiwalu Forum Musicum wraz z realizacją filmów instruktażowych tańca tradycyjnego.


Konkurs: KPO.GRANTY 2024. A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.
Urząd: KPO Kultura.
Jednostka Wspierająca: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Zadanie: Realizacja spektaklu tanecznego oraz potańcówki w ramach festiwalu Forum Musicum wraz z realizacją filmów instruktażowych tańca tradycyjnego.
Wsparcie: 79.200,00 zł.
Całkowity koszt zadania: 126.178,00 zł
Nr umowy: 309/KPO.GRANTY/NIMiT/2024
Termin wykonania zadania: do 31.12.2024

Opis przedsięwzięcia:
Projekt skupia się na promowaniu polskiej sceny tanecznej specjalizującej się w muzyce dawnej i tradycyjnej (wydarzenia w auli NOT) oraz dokumentowaniu i udostępnianiu filmów instruktażowych dotyczących tradycyjnych tańców polskich, promując świadomość własnej tożsamości kulturowej z włączeniem dostępnych, zrozumiałych i atrakcyjnych form przekazu. Ponadto, zaplanowane zostały działania skupione na wymianie doświadczeń poprzez realizację warsztatów edukacyjnych online wzmacniających kompetencje cyfrowe i ekologiczne z zakresu promocji marki własnej i innowacji dla tancerzy, muzyków specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej oraz studentów akademii muzycznych, we współpracy z przedstawicielami sektora biznesu i technologii oraz warsztatów z tańca tradycyjnego dla przedstawicieli tego sektora. Przedsięwzięcie zakłada zatem włączenie wydarzeń tanecznych o walorach edukacyjnych do programu festiwalu, przyciągając nowe grupy publiczności (społeczność lokalną) i dokumentację tradycyjnych tańców poprzez nagranie wysokiej jakości filmów instruktażowych, dbając o ich kulturowe znaczenie i artystyczną wartość. Ważnym aspektem działań jest promowanie wymiany kulturalnej poprzez udostępnienie online filmów, które skierowane będą do szerokiego grona publiczności, niezależnie od wieku, a ich szeroka promocja ma wspierać inkluzywność i dotarcie do różnorodnych grup publiczności, także poza centrami kulturalnymi i gospodarczymi Polski.

Kultura Dostępna. Dzień dziecka bez barier

Nazwa Programu: Kultura Dostępna
Zadanie realizowane w ramach Programu Rządowego - Kultura dostępna, ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Nazwa zadania:  Dzień dziecka bez barier.
Instytucja zarządzająca: Narodowe Centrum Kultury (NCK)
Dofinansowanie:  59 000,00 PLN
Całkowita wartość zadania: 78 400,00 PLN
Nr umowy:  10214/24/FPK/NCK z dnia 06.06.2024 r.

Termin wykonania zadania: do 31.10.2024 r.

Opis zadania:
1 i 2 czerwca 24 r. dwa dni, w czasie, których dzieci z domów dziecka, samotne matki i dzieci z Zespołem Downa będą mogły uczestniczyć w zorganizowanej imprezie artystycznej z okazji Dnia Matki i Dziecka w NFM, oderwać od codzienności, zintegrować podczas wspólnych koncertów/warsztatów/animacji, zetknąć z kulturą, która do tej pory nie była dla nich dostępna z powodów życiowych, organizacyjnych, technicznych. NFM przygotowuje 4 interakcyjne bloki artystyczne, dedykowane wspomnianym wyżej grupom. Wspólne dla dzieci powyżej 6 roku., samotnych matek(z ich dziećmi)i dzieci z Zespołu Downa będą dwa,1-sze o charakterze musicalu tj. Śnieżka 2.0, 2-gie to koncert młodego twórcy na orkiestrę kameralną,3-ci koncert tzw. Gordonowski dla dzieci w wieku od 0 do 6. Oparty o teorię uczenia się muzyki prof. E. Gordona, 4-ty to blok koncertowy dla trzech gr. wiekowych dzieci z Zespołem Downa i ich rodziców. Artyści zaprezentują utwór, Pieśni Aurelii, będący portretem zachowań, emocji i przeżyć dziewczynki urodzonej z Trisomią 21.

Zamówienia kompozytorskie. Marsel Nichan, utwór kameralny na kwintet dęty

Nazwa programu: Zamówienia Kompozytorskie
Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego, w ramach Programu Rządowego Zamówienia Kompozytorskie,  realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.


Nazwa zadania: Marsel Nichan, utwór kameralny na kwintet dęty
Dofinansowanie:  15 000,00 PLN
Całkowita wartość zadania: 20 000,00 PLN
Nr umowy: 04339/24/FPK/NIMiT
Termin wykonania zadania: do 31 grudnia 2024 r.

Opis zadania:
Zadanie dotyczy zamówienia utworu na kwintet dęty u szwedzkiego kompozytora Marsela Nichana. Dzieło powstanie w 2024 roku i zostanie wykonane przez LutosAir Quintet podczas koncertu kameralnego w listopadzie 2024 roku. Organizatorem koncertu jest Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. Kompozycja będzie nosić tytuł Ricochet i nawiązywać do trzeciego prawa Newtona – „Na każdą akcję istnieje równa i przeciwna reakcja”. Jest to prawo, które widzimy również w naszym życiu i wielu współczesnych konfliktach na świecie.

 

 

Zamówienia kompozytorskie. Cztery pieśni do słów Chavy Rosenfarb (utwór na 10 instrumentów i głos męski)

 

Nazwa Programu: Zamówienia Kompozytorskie
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego, w ramach Programu Rządowego Zamówienia Kompozytorskie,  realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Nazwa zadania: Artur Zagajewski – Cztery pieśni do słów Chavy Rosenfarb (utwór na 10 instrumentów i głos męski)
Dofinansowanie:  24 500,00 PLN
Całkowita wartość zadania: 32 150,00 PLN
Nr umowy: 04341/24/FPK/NIMIT
Termin wykonania zadania: do 31.12.2024 r.

Opis zadania:
Utwór 4 pieśni do wierszy Chavy Rosenfarb skomponowany zostanie na głos męski z gitarą akustyczną i skład Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble: flet (1), klarnet basowy (1), saksofon barytonowy (1), skrzypce/altówka (2), wiolonczela (1), fortepian (1) oraz instrumenty perkusyjne (1) i akordeon (1). Premiera utworu odbędzie się 14.04.2024 r. w Narodowym Forum Muzyki (Sala Czerwona) podczas festiwalu Musica Polonica Nova. Przewidywany czas trwania utworu c. 16 minut.

 

Infrastruktura kultury

 

Zadanie dofinansowane ze Środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – Państwowego Funduszu Celowego.
Nazwa zadania: Uatrakcyjnienie i dalszy rozwój repertuaru artystyczno-edukacyjnego poprzez wzbogacenie zasobów instrumentarium.
Rodzaj zadania: zakup wyposażenia na potrzeby działalności kulturalnej

Zadanie finansowane w trybie 3-letnim
Rok I – 2024 – 400 000,00 PLN
Rok II – 2025 – 450 000,00 PLN
Rok III– 2026 – 420 000,00 PLN

Dofinansowanie wynosi łącznie: 1 270 000,00 PLN
Nr umowy: 03376/24/FPK/DSA z dnia 10.05.2024 r.

Termin wykonania zadania: do 31.12.2026 r.

Planowane zakupy w ramach dofinansowania:

  • Na rok 2024 zaplanowano zakup: 1 altówka 1 flet piccolo 4 smyczki skrzypcowe 3 smyczki wiolonczelowe 1 smyczek kontrabasowy 2 skrzypiec 1 futerał skrzypcowy 1 futerał wiolonczelowy 1 obój;
  • Na rok 2025 zaplanowano zakup: 1 Zestaw stojaków kontrabasowych (8 szt.) 1 Zestaw kotłów i pałek do kotłów 1 Zestaw akcesoria do kotłów (uchwyt na młotek, półki do statywów, krzesła taboretowe do kotłów, twarde skrzynie na młotki, młotki (rurki chwytne) 1 ES do fagotu 1 Zestaw heblarek do fagotów (6 szt.) 8 smyczków kontrabasowych 1 smyczek wiolonczelowy 1 Skrzypce;
  • Na rok 2026 zaplanowano zakup: 2 smyczki wiolonczelowe 1 Skrzypce 5 trąbek Bb 2 klarnety 1 Zestaw instrumentów perkusyjnych - (paski do talerzy, pałki do tam-tamu, pałki do bębna basowego, pałki do bębna efekt "kukułki", pałki do bębna efekt "szampana", gongi strojone, statywy/trapy, dzwony rurowe, statyw na talerze, statyw na trójkąt, bittery do dzwonów kościelnych, case'y do cat midi, vibrafonu, vibraslap - duży i średni, marakasy skórzane, mokusho, agogobells) 1 Zestaw akcesoriów do kotłów - (podstawa: stojaka, statywu, wkładki rurowe, stojak kombinowany, element przedłużający poprzeczny, rury główne, pierścienie regulacyjne, tłumiki micro, pady do ćwiczenia) 1 Zestaw akcesoriów do obojów i rożków - (maszyna do robienia stroików obojowych, fasoniarki (3szt.), fasony do oboju, heblarki zewnętrzne i wewnętrzne do oboju, twardościomierz, przed hebel, profiler, gilotyna) 1 Zestaw tłumików do trąbek (6 szt.) 1 Zestaw akcesoriów do klarnetów - (ustniki do klarnetu B - 5 szt., ustniki do klarnetu basowego - 3 szt., ligatury do klarnetu, heblarki do stroików) 1 Zestaw akcesoriów do puzonów i saksofonów - (kpl. Tłumików, kpl. Ustników, kpl. Ustników saksofonowych).

 

Kultura Inspirująca. Kultura uniwersalnym językiem w integracji europejskiej. Polsko-francuskie inspiracje muzyczne.

 

Kultura Inspirująca 2024-2025

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura Inspirująca
Nazwa zadania: Kultura uniwersalnym językiem w integracji europejskiej. Polsko-francuskie inspiracje muzyczne.
Dofinansowanie: 400 000,00 PLN

Nr umowy i data podpisania: 195/DF-VII/2024 z dnia 5 czerwca 2024 r.

Opis zadania: 

Zadanie obejmuje wykonanie 7 koncertów w latach 2024-2025 we Francji, w repertuarze których zaprezentowane zostaną dzieła polskich kompozytorów. Projekt rozpocznie w sierpniu 2024 roku koncert, w którym na specjalne zaproszenie Festiwalu Berlioz, w La Cote Saint-Andre wystąpi Chór NFM a capella z repertuarem prezentującym dzieła Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego.

Kolejne dwa koncerty odbędą się we wrześniu 2024 r. w Paryżu i w L’Isle Adam, w kościołach. Na szczególne zaproszenie Kościoła Saint Germain des Pres i Merostwa L’Isle Adam wystąpi zespół Wrocław Baroque Ensemble i przedstawi dzieła Mikołaja Zieleńskiego, polskiego kompozytora z okresu renesansu i wczesnego baroku. Twórczość kompozytora jest kluczowa dla Dziedzictwa Kulturowego Polski i Europy ze względu na unikalne połączenie elementów renesansowych i barokowych, co wpisuje się w rozwój muzyki sakralnej. 

W ramach zadania jako czwarte wydarzenie artystyczne, we współpracy z Insula Orchestra w styczniu 2025 r. w La Seine Musicale (Paryż), Wrocławska Orkiestra Barokowa z towarzyszeniem wybitnej pianistki Yulianny Avdeevej - zwyciężczyni m.in. XVI Konkursu Chopinowskiego) wykona II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina oraz Bajkę – uwerturę fantastyczną Stanisława Moniuszki. Warto nadmienić, że w ramach współpracy Insula Orchestra zaprezentuje swoją muzyczną interpretację koncertu F. Chopina we wrześniu 2024 r. w NFM we Wrocławiu.

Chór NFM w czerwcu 2025 r. specjalnie przy okazji realizowanego przez Katedrę Notre Dame celebrowania ponownego otwarcia obiektu, uświetni galę koncertową wykonaniem repertuaru tak cenionego we Francji kompozytora Krzysztofa Pendereckiego, podkreślając tym samym ogromne znaczenie twórczości Polaka dla kultury nie tylko francuskiej, ale i europejskiej.

Chór NFM będzie występował w gronie najlepszych zespołów europejskich. Zespół Lutosławski Quartet w lipcu 2025 r. w Paryżu, na zaproszenie Instytutu Polskiego zaprezentuje repertuar, w którym znajdą się kompozycje Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego i Pawła Mykietyna. Wspólnym mianownikiem powiązań muzycznych między Francją a Polską jest postać znakomitej pedagożki, Nadii Boulanger, znanej z promowania różnorodnych technik kompozytorskich i wspierania swoich uczniów w rozwijaniu własnego stylu, będącej edukatorką wyżej wymienionych kompozytorów. Nadia Boulanger była inspiracją i wsparciem dla polskich muzyków i instytucji muzycznych niemalże całego XX wieku. Nauczała wiele pokoleń polskich studentów od okresu międzywojennego aż do swojej śmierci. Została członkiem honorowym Związku Kompozytorów Polskich, była gościem honorowym na Festiwalu Warszawska Jesień oraz jurorem Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w 1957 roku. Jej osobiste i zawodowe relacje z Polską i z polskimi muzykami znacząco przyczyniły się do odrodzenia życia muzycznego w kraju po II wojnie światowej.

Nawiązaniem do spuścizny kompozytorki będzie też zaplanowany na koniec grudzień 2025 roku koncert LutosAir Quintet, prezentujący dzieła uczniów wspomnianej już Nadii Boulanger, których nazwiska trwale zagościły w czołówce światowej sławy polskich kompozytorów. Są to Grażyna Bacewicz, Tadeusz Szeligowski, Michał Spisak, Krzysztof Meyer.

Okres realizacji zadania wg umowy: do 31 grudnia 2025

Kultura Inspirująca. Promocja Polskiej Muzyki XX i XXI wieku w Europie.

 

Kultura Inspirująca 2024-2025

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura inspirująca
Nazwa zadania: Promocja Polskiej Muzyki XX i XXI wieku w Europie.
Dofinansowanie: 220 000,00 PLN

Nr umowy i data podpisania: 198/DF-VII/2024 z dnia 05.06.2024 r.
Opis zadania:

Zadanie obejmuje wykonanie 5 koncertów w 3 krajach Europy (Dania, Belgia, Czarnogóra), w repertuarze których zaprezentowane zostaną dzieła polskich kompozytorów XX i XXI w. W lipcu 2024 r. w Danii w mieście Hjørring, na zaproszenie multikulturowego festiwalu Vendsyssel Festival muzykę Grażyny Bacewicz (Koncert na Orkiestrę smyczkową) oraz Wojciecha Kilara (Orawa) zagra NFM Orkiestra Leopoldinum, powadzona przez Alexandra Sitkovetskyego, wybitnego brytyjskiego skrzypka o międzynarodowej sławie. W październiku 2024 r. w belgijskiej Antwerpii, na specjalne zaproszenie Międzynarodowego Centrum Sztuki DE SINGEL wystąpią trzy zespoły NFM: NFM Filharmonia Wrocławska, Chór NFM, LutosAir Quintet, interpretując muzykę Grażyny Bacewicz (Uwertura na orkiestrę), Mikołaja Góreckiego, Karola Szymanowskiego, Romana Maciejewskiego (Pieśni Kurpiowskie) oraz Nikolet Burzyńskiej (Wieniec dębowy). Dodatkowo, na potrzeby Festiwalu NFM Filharmonia Wrocławska zaprezentuje Koncert f-moll op. 21 Fryderyka Chopina ze światowej sławy solistą, laureatem Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Królowej Elżbiety, Jonathanem Fournelem. W Czarnogórze, w Podgoricy, 11 listopada 2024 r., kompozycje Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara oraz Andrzeja Panufnika ponownie wykona na specjalne zaproszenie Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej, NFM Orkiestra Leopoldinum.

Partnerzy: Vendsyssel Festival w Hjørring, Międzynarodowe Centrum Sztuki DE SINGEL w Antwerpii, Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Podgoricy,

Polskie placówki zagraniczne: Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Danii, Instytut Polski w Brukseli, Ambasada Rzeczpospolitej Polskiej w Podgoricy.

Okres realizacji zadania wg umowy: do 31.12.2024 r.

Przygotowanie i realizacja wspólnego koncertu uczestników Akademii Orkiestrowej NFM oraz Orchesterakademie Staatskapelle Berlin we Wrocławiu


Projekt współfinansowany ze środków Fundacji Współpracy Polsko – Niemieckiej.

27.04.2024 r. we wrocławskim Narodowym Forum Muzyki w Sali Głównej (mieszczącej 1800 słuchaczy) odbędzie się koncert finałowy 8. sezonu Akademii Orkiestrowej NFM, w którym gościnnie wystąpią uczestnicy Akademii Orkiestrowej Staatskapelle Berlin. Akademie Orkiestrowe to istniejące przy najważniejszych instytucjach kultury projekty edukacyjne, które pomagają młodym artystom osiągnąć jak najlepsze przygotowanie do pracy w orkiestrach. Dzięki współpracy obu Akademii podczas tego projektu uczestnicząca w nim młodzież będzie miała okazję poznania i konfrontacji sposobów interpretacji artystycznej, porównania sposobu i kultury pracy oraz wypracowania indywidualnych relacji pomiędzy sobą.

Koncert poprzedzi 6 pełnowymiarowych prób, począwszy od dnia przyjazdu (24.04) do próby generalnej (27.04). Całość poprowadzi Maestro Jong-Jie Ying, zwycięzca XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, a solistką będzie Meruert Karmenova, skrzypaczka, laureatka II nagrody XVI. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. W programie koncertu zaprezentowane zostaną następujące utwory: G. Gershwin Uwertura kubańska, H. Wieniawski II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22, H. Wars Szkice miejskie – suita orkiestrowa, M. Ravel Bolero.
Orkiestrę utworzy 81 osób, z czego 64 to uczestnicy obu Akademii - pozostałe 17 to muzycy NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Dofinansowanie wynosi: 48 500,00 zł.

Kultura Inspirująca 2023/2024

 

 

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzące z budżetu państwa, w ramach Programu „Kultura Inspirująca”.

Nazwa programu: „Kultura inspirująca”
Nazwa zadania: Muzyka I Rzeczypospolitej
Dofinansowanie: 450 000,00 zł
Nr umowy: 358/DF-VII/2023

Opis zadania:
Zadanie obejmuje zaprezentowanie i zrealizowanie cyklu 7 koncertów w wybranych krajach Europy, podczas których wykonany zostanie repertuar zaczerpnięty z twórczości kompozytorów I Rzeczpospolitej. Są to między innymi utwory M. Zieleńskiego, M. Mielczewskiego, M.J. Żebrowskiego oraz G.G.Gorczyckiego. Twórczość wszystkich wybranych kompozytorów była i wciąż jest niezwykle znacząca dla polskiej i europejskiej kultury – dzięki ich muzyce świat nie zapomina o znaczeniu polskiego dziedzictwa kulturowego będącego niejednokrotnie prekursorem i wzorem nurtu artystycznego ówczesnej Europy.

Cel projektu:
propagowanie poza granicami kraju nieznanej, dla szerokiej publiczności, a przedstawiającej najwyższą wartość artystyczną oraz historyczną, muzyki I Rzeczypospolitej oraz polskich artystów-wykonawców, jako dziedzictwo kulturowe nie tylko Polski, ale i Europy.
Miejsce koncertu:
1.Podgorica- Montenegrin Music Center (Czarnogóra), 2. Dublin – Christ Church (Irlandia), 3. Goerlitz - Gerhart-Hauptmann-Theater (Niemcy), 4. Pecs – Pannon Philharmonic Orchestra (Węgry) 5. Imola- Emilia Romagna Festival (Włochy), 6. Lercici - Lerici Festival (Włochy), 7. Lublana - Festival Ljubljana (Słowenia)

Wykonawcy:
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Wrocław Baroque Ensemble

Partnerzy : 1. Montenegrin Music Center - Podgorica, 2. Christ Church Cathedral Dublin, 3. Gerhart-Hauptmann-Theater Goerlitz-Zittau, 4. Pannon Philharmonic Orchestra - Pecs, 5. Emilia Romagna Festival- Imola, 6. Lerici Music Festival- Lerici, 7. Festival Ljubljana- Lublana.
Okres realizacji zadania wg umowy: 10.02.2023-31.12.2024.


Zamówienia kompozytorskie 2023

ZAMÓWIENIA KOMPOZYTORSKIE 2023

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących  z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego, w ramach Programu Rządowego Zamówienia Kompozytorskie,  realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Instytucja zarządzająca: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Nazwa Programu: Zamówienia Kompozytorskie
Nazwa Funduszu: Fundusz Promocji Kultury
Nazwa zadania: Marcin Markowicz-Koncert Skrzypcowy
Dofinansowanie:  27 500,00 zł
Całkowita wartość zadania: 47 714,00 zł
Nr umowy: 04319/23/FPK/NIMiT
Termin wykonania zadania: 01.06.2023- 31.12.2024 r.

Opis zadania:
Skomponowanie Koncertu Skrzypcowego przez Marcina Markowicza, jednego z najbardziej uznanych polskich kompozytorów młodego pokolenia oraz wykonanie utworu podczas koncertu symfonicznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu w 2024 roku. Polistylistyczny utwór będzie kompozycją bardzo dostępną, z uwzględnieniem walorów edukacyjnych, bez znamion zaawansowanej awangardy w warstwie dźwiękowej.

Koncert na skrzypce i orkiestrę to utwór pisany specjalnie z myślą o Jakubie Jakowiczu - jednemu z najwybitniejszych polskich skrzypków. Znając artystę od ponad 20 lat i wielokrotnie z nim współpracując kompozytor pragnie napisać utwór, który szczególnie będzie odpowiadał cechom gry i osobowości Jakuba Jakowicza takimi jak olbrzymia ekspresja, nieskończone możliwości brzmieniowe oraz techniczne. Koncert skrzypcowy to kolejny utwór, w którym Autor chce wymieszać i połączyć wiele stylistyk które nas otaczają w naszym codziennym świecie muzycznym. Kompozycja będzie osadzona w tradycyjnej formie: kilka głównych połączonych ze sobą części skontrastowanych tempami oraz atmosferą będą stwarzać wrażenie jednej opowieści muzycznej. Utwór będzie zinstrumentowany na skrzypce solo i partnerującą dużą orkiestrę symfoniczną. Będąc pod wpływem muzyki jazzowej, rockowej oraz fascynując się różnym fuzjom muzycznym, autor zdecydował, że koncert skrzypcowy będzie kontynuacją i rozwinięciem poszukiwań w jak najspójniejszym połączeniu wielu gatunków muzycznych. W utworze będzie można usłyszeć oprócz tradycyjnych klasycznych rozwiązań harmonicznych, również wiele sonorystycznych odkryć muzyki XX i XXI wieku. Oprócz tych wspomnianych cech charakterystycznych dla tzw. muzyki poważnej, w utworze będzie można znaleźć wiele elementów pochodzących z muzyki jazzu oraz rocka, takich jak wysunięta na ważny plan perkusja oraz obecność gitary elektrycznej oraz charakterystyka tematów muzycznych i prowadzenia narracji. Bezwzględnym walorem edukacyjnym będzie fakt osadzenia kompozycji w formie crossoveru, co zdecydowanie zwróci uwagę młodszych melomanów.

Prawykonanie odbędzie się w ramach koncertu symfonicznego, skoncentrowanego na temacie przekraczania granic w muzyce klasycznej 18.10.2024 roku w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, które jest jedną z wiodących instytucji kultury w Polsce. W dniu premiery odbędzie się spotkanie z kompozytorem oraz młodzieżą, w formie panelu dyskusyjnego dotyczącego potrzeb i oczekiwań młodych melomanów, a także spotkanie młodzieży z akustykami w formie eventu, mające być platformą do dyskusji o nowych zdobyczach techniki w muzyce klasycznej a także wykorzystaniu przestrzeni i nagłośnienia w nowoczesnych produkcjach. Wydarzenia te mają wspomóc odbiór dzieła, będącego polistylistycznym koncertem skrzypcowym.

Zamówienia kompozytorskie 2023

 


ZAMÓWIENIA KOMPOZYTORSKIE 2023
Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego, w ramach Programu Rządowego Zamówienia Kompozytorskie,  realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Instytucja zarządzająca: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Nazwa Programu: Zamówienia Kompozytorskie
Nazwa Funduszu: Fundusz Promocji Kultury
Nazwa zadania: Paweł Hendrich-dzieło instrumentalne z warstwą elektroniki
Dofinansowanie:  17 920,00 zł
Całkowita wartość zadania: 39 770,00 zł
Nr umowy: 03601/23/FPK/NIMiT
Termin wykonania zadania: 01.01.2023- 30.09.2023 r.

Opis zadania:
Utwór Just a Little Beat skomponowany zostanie na skład wiedeńskiego zespołu Studio Dan: flet, saksofon, trąbka, puzon, zestaw perkusyjny, fortepian, skrzypce, wiolonczela, kontrabas i elektronika. Premiera utworu odbędzie się 14.05.2023 r. w Narodowym Forum Muzyki (Sala Czerwona) podczas międzynarodowego festiwalu Musica Electronica Nova. Przewidywany czas trwania utworu to 16-20 min.

Just a Little Beat będzie to pierwszy utwór skomponowany przez Pawła Hendricha dla zespołu Studio Dan. Specyfika tego zespołu polega na tym, że jego członkami są zarówno tradycyjnie wyszkoleni muzycy klasyczni, jak i improwizatorzy oraz jazzmani. Utwór będzie więc ściśle skomponowany pod względem formy i treści, a także będzie zawierać równie istotne elementy improwizacji na zdefiniowanym przez kompozytora materiale dźwiękowym. Dzięki temu muzycy będą mogli w pełni wykorzystać swój potencjał. W utworze „Just a Little Beat” kompozytor w innowacyjny sposób zastosuje techniki (produkcji brzmienia i konstruowania rytmów) wywodzące się z muzyki popularnej i klubowej. Kompozycja będzie więc przykładem ciekawego przenikania się gatunków muzyki rozrywkowej z treścią i formą muzyki współczesnej - z zasady niezwykle od siebie odległych. Tytuł kompozycji to gra słów wywodząca się z angielskiego określenia „just a little bit”, oznaczającego „tylko trochę”. Słowo „beat”, wstawione do tytułu w miejsce „bit”, odnosi się do rytmiczności elektronicznej muzyki popularnej i klubowej (takiej jak pop-synth, dubstep, big beat, breakbeat, hip-hop). Utwór będzie zawierać właśnie „tylko trochę” tej rytmiczności, a wykorzystane w kompozycji rytmy nie przebiją się na pierwszy plan, lecz będą - przeciwnie do pierwowzoru - nieoczywiste i często dość zawiłe. Drugim elementem oprócz rytmu, który nawiąże do powyższych popularnych gatunków, będzie przeniesienie na warstwę elektroniczną i instrumentalną utworu charakterystycznej brzmieniowości różnych gatunków muzyki klubowej. Niemniej brzmienia te będą połączone z właściwą dla kompozytora harmoniką nieoktawową, zatem nie budzącą skojarzeń z żadnym gatunkiem muzyki tanecznej. W utworze kompozytor rozwinie swoją koncepcję gier muzycznych, którą zastosował, pisząc kwartet smyczkowy Thall’Em All. Koncepcja polega na tym, że niektóre części utworu przybierają formę gry muzycznej, posiadającej cechy gry logicznej i planszowej ze ściśle określonymi regułami. Gra muzyczna Pawła Hendricha zawiera zarówno elementy (akcje - dłuższe odcinki i gesty - krótsze odcinki), jak i muzyczne połączenia, czyli rodzaje przejść pomiędzy tymi elementami. Wykonując utwór, muzycy indywidualnie decydują o tym, w jaki sposób „przejdą grę”, przestrzegając przy tym oczywiście zasad określonych przez kompozytora. Słuchacze utworu poszerzą swoje muzyczne horyzonty dzięki zastosowanym przez kompozytora odniesieniom do elektronicznej muzyki popularnej. Gatunek ten stanowi istotny element współczesnej kultury, jest jednak rzadko wykorzystywany jako punkt referencyjny w muzyce poważnej (poza niektórymi kompozycjami Stefana Prinsa, Pierre’a Jodlowskiego czy Alexandra Schuberta). Z kolei dla słuchaczy takich artystów jak The Prodigy, Fatboy Slim, Skrillex, Flume czy Run the Jewels utwór będzie zachętą, by wyjść poza tę wąską stylistykę i dowiedzieć się, jak muzyka poważna może nadać znanym dźwiękom nowe, intrygujące oblicze.

Prawykonanie nowego utworu zamówionego u Pawła Hendricha będzie miało miejsce w Sali Czerwonej Narodowego Forum Muzyki w dniu 14 maja 2023 r. podczas 11. edycji festiwalu Musica Electronica Nova. Kompozycja Pawła Hendricha prezentowana podczas tego koncertu będzie poprzedzona odpowiednim wprowadzeniem dla publiczności – w formie spotkania-warsztatu z publicznością.

Kultura Dostępna 2023


Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Instytucja zarządzająca: Narodowe Centrum Kultury (NCK)
Nazwa Programu: Kultura Dostępna
Nazwa Funduszu: Fundusz Promocji Kultury
Nazwa zadania: Rozśpiewane chwile z NFM.
Dofinansowanie:  29 000,00 zł
Całkowita wartość zadania: 38 000,00 zł
Nr umowy: 10602/23/FPK/NCK z dnia 30.05.2023 r.

Opis zadania:
Koncerty i warsztaty w ramach projektu ,,Rozśpiewane chwile z NFM’’ to działania zmierzające do umożliwienia dostępności do zasobów kulturalnych miasta – Instytucji Kultury NFM odbiorcom, przede wszystkim dzieciom z domów dziecka oraz matek z domów samotnych matek i matek bezdomnych (korzystających z pomocy wspaniałych instytucji, które pomagają powrócić do normalnego, samodzielnego życia) do odwiedzania i uczestniczenia w wydarzeniach artystycznych organizowanych w NFM jak i również w siedzibie Partnerów. Termin wydarzenia nie bez powodu został wyznaczony na początek czerwca, w którym to świętujemy Międzynarodowy Dzień Dziecka, a wcześniej w maju tak piękne i chwytające za serce święto - Dzień Matki. Kto bardziej niż dzieci potrzebuję świętować w radości i atencji dorosłych? NFM chce w swojej siedzibie ugościć dzieci z domów dziecka i dać im możliwość czerpania radości z muzyki, przedstawienia i kontaktu z artystami oraz zapoznać z wyjątkowym budynkiem instytucji, który na pewno zaciekawi ich pod względem technologii i architektury. Wyjątkowymi gośćmi w tym czasie będą również nieoszczędzone przez los samotne Mamy, którym należy się asymilacja i przynależność do społeczeństwa, elementy arteterapii dadzą możliwość odzyskania równowagi psychicznej, rozładowania frustracji, zmniejszą lęki, ułatwią komunikację z innymi ludźmi i wpłyną na budowanie pozytywnego nastawienia do świata i podniesienie samooceny. Przygotowany repertuar (Koncert-opera w NFM i warsztaty oraz koncerty w siedzibie Partnerów) będą odpowiednio ukierunkowane na nawiązanie bliskiego kontaktu ze słuchaczami i wywołanie u nich pozytywnych emocji, związanych z bezpośrednim kreowaniem sztuki muzycznej jednocześnie z wykonawcami. Koncerty będą stwarzać u odbiorców poczucie ważności i radości z osobistego uczestniczenia w profesjonalnym wydarzeniu kulturalnym, odbywającym się w Instytucji kultury i lokalnym środowisku słuchacza. Wzięcie udziału w koncercie w NFM może stać się ich pierwszym kontaktem z kulturą wyższą od dłuższego czasu, a nawet w ogóle pierwszym w życiu. Warsztaty i koncerty w siedzibie Partnerów to umuzykalnianie prowadzone w nowoczesnym wydaniu, opierające się jednak na doświadczeniu przeszłych pokoleń – wykorzystywane są utwory śpiewane przez różne pokolenia. Repertuar zostanie dostosowany do okoliczności, zarówno pór roku jak i bliskich świąt. I tak we wrześniu, w październiku i listopadzie będą to przede wszystkim piosenki związane ze szkołą i jesienią, pieśni patriotyczne, jak i późniejszym czasie w grudniu tradycyjne polskie kolędy i pastorałki. Niniejsze utwory zaproponowane zostaną w różnych aranżacjach, a wieńczące warsztaty koncerty, o charakterze interaktywnym, pozwolą na zaangażowanie się w kulturę muzyczną odbiorcom poprzez wspólne śpiewanie wskazanych fragmentów repertuaru. Repertuar oparty jest również o wybrane z literatury polskiej piękne wiersze, które w oprawie artystycznej stają się niezwykłymi a przede wszystkim zapamiętany mi pieśniami, o których niejednokrotnie w życiu codziennym nie wiadomo spod jakiego pióra polskiej poetki czy poety pochodzą. Są to poezje między innymi Marii Konopnickiej, Haliny Poświatowskiej, Ewy Szelburg -Zarembiny, Heleny Bojarskiej czy Franciszka Karpińskiego, Mikołaja Sępa- Szarzyńskiego, Juliana Tuwima, Jana Brzechwy i Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Całość projektu ma zachęcić dzieci, młodzież i dorosłych do uczestniczenia w kulturze poprzez proste, codzienne czynności słuchania muzyki, śpiewania piosenek. Ponadto ma zachęcić również do określenia drogi życiowej w której może znaleźć się chęć nauki i rozwoju w zakresie muzycznym, jest to również doskonały moment na zapoznanie się z zawodem artysty, który nie zawsze wiąże się z występowaniem na wielkich scenach, ale również realizacją tak zasadnych projektów jak opisywany. Projekt pokazuje dzieciom i młodzieży, dlaczego warto angażować się w muzykę i jak ważna jest w życiu człowieka.
Na warsztatach poprzedzających koncerty przekazywane są wskazówki teoretyczne i praktyczne. Pod koniec wszystkich zajęć otrzymuje się instrukcje do przypomnienia poznanych melodii. Po całym cyklu warsztatów odbiorcy są w stanie swobodnie śpiewać z pamięci, bez korzystania z nagrań, bez patrzenia w tekst czy nuty.

Koncert – Opera, napisana przez Paula Hindemitha w 1930 roku specjalnie dla dzieci Budujemy miasto (Wir Bauen Eine Stadt), opowiada o wyimaginowanym mieście zbudowanym i rządzonym wyłącznie przez dzieci z wielką fantazją, niedorzecznością i naiwnością, jakie ta sytuacja implikuje. Partytura była pierwotnie przeznaczona na fortepian i chór dziecięcy, ale utwór został prawykonany w 1930 roku przez orkiestrę i chór, na który składali się uczniowie szkół podstawowych Berlina. Partie wokalne zostały stworzone specjalnie dla głosów dziecięcych i nieprofesjonalnych muzyków. Wir Bauen Eine Stadt przeplata pieśni a cappella, dialogi, partie instrumentalne z numerami chóru i orkiestry, a Hindemithowi udaje się zachować prostotę, ale i urok, a jednocześnie odtworzyć emocje i radość z budowania miasta. Opera podejmuje szereg problemów społecznych m.in.: ukazuje proces budowy nowego miasta, migracji ludności, sytuacje społeczne oraz kształtowanie się nowych praw. Tak naprawdę przedstawia proces tworzenia się społeczności wraz z jej strukturą organizacyjną, nałożonymi i ustalonymi obowiązkami oraz przyznanymi przywilejami.

Przedstawienie podejmuje zarówno problemy tworzące się po stronie dorosłych jak i po stronie dzieci. Treści i morał opery są jak najbardziej adekwatne i współczesne. Istotne jest, że w trakcie przedstawienia odbiorcy będą mogli dyskutować na temat tezy zawartej w treści libretta i wyrażać swoje opinie, zdania oraz opowiadać się po którejś ze stron. Pointa opery zawiera ważne przesłania dla młodych i dorosłych.
Interaktywny koncert to również doskonała okazja, żeby przyjrzeć się z bliska pracy scenograficznej, choreograficznej, aktorskiej, muzycznej i reżyserskiej oraz zadać pytania wszystkim zaangażowanym w tworzenie dzieła artystom. To także możliwość poznania instrumentów, których nie widuje się na co dzień.

Koncerty i warsztaty skierowane są do dzieci z Domów Dziecka oraz innych pokrzywdzonych przez los znajdujących się w specjalnych ośrodkach jak i samotnych matek. Samotne matki dzięki udziałowi w koncertach i warsztatach otrzymają wiedzę na temat sposobu budowania bliskich relacji z dziećmi. Poznają także walory terapeutyczne śpiewania – będzie to pomoc w odreagowaniu stresu związanego z pobytem w miejscu innym niż dom, pozbyciu się negatywnych emocji, obniżeniu poziomu lęku, wzmożonego napięcia mięśniowego, nauczenie umiejętności antystresowych. Dzięki realizacji zadania zmienią nastawienie do osobistego muzykowania prowadzące do budowania społeczeństwa świadomego kulturalnie, odpornego na patologie społeczne, uczestniczącego w kulturze wysokiej promowanej i przekazywanej przez instytucje kultury.

U najmłodszych uczestników warsztatów następować będzie pobudzanie aktywności różnych obszarów mózgu, poszerzanie wrażliwości na bodźce dźwiękowe czy zwiększanie poziomu słuchowej wrażliwości sensorycznej.
W perspektywie zaś długofalowej nastąpi stymulacja/zapoczątkowanie rozwoju psychospołecznego nabywanie muzycznego doświadczenia i rozwój podstaw świadomości muzycznej.

Kultura Inspirująca 2023/2024

 

 

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzące z budżetu państwa, w ramach Programu „Kultura Inspirująca”.
Nazwa programu: „Kultura inspirująca”
Nazwa zadania:  Polska Muzyka XX i XXI wieku.
Dofinansowanie: 61 400,00 zł
Nr umowy: 110/DF-VII/2023

Opis zadania:
Zadanie obejmuje wykonanie w Austrii dwóch koncertów (NFM Orkiestra Leopoldinum, Agata Zubel – sopran, Ernst Kovacic- dyrygent) i realizuje cel prezentacji i popularyzacji dzieł czołowych polskich kompozytorów XX i XXI wieku: Grażyny Bacewicz, Zygmunta Krauze, Józefa Kofflera, Hanny Kulenty. Zadanie zawiera również wykonanie w niezwykłej aranżacji i interpretacji polskiej kompozytorki i śpiewaczki Agaty Zubel pieśni austriackiej artystki Almy Mahler. Natomiast aranżacji pieśni Gustava Mahlera dokonuje austriacki dyrygent i skrzypek, wieloletni dyrektor artystyczny Leopoldinum - Ernst Kovacic). Od samego początku projekt zakłada nieustanny rozwój artystyczny orkiestry i jej muzyków, co jednocześnie jest elementem budowania marki w kraju i Europie. Tylko uznana marka pozwala nawiązać współpracę z najbardziej renomowanymi instytucjami i najwybitniejszymi artystami na świecie. Rozpoznawalna marka umożliwia też pozyskanie kolejnych partnerów w kraju i za granicą. Jest elementem koniecznym do: prezentacji i upowszechniania dorobku polskiej kultury narodowej, a także najbardziej wartościowych dzieł światowej literatury muzycznej, zapewnienia najwyższego poziomu artystycznego wykonań prezentowanych dzieł muzycznych oraz wymiany zagranicznej.
Ważnym punktem realizowanego zadania jest wspólne wykonanie jednego z utworów na Festiwalu Imago Dei wraz z innym polskim zespołem z Krakowa- Messages Quartet – kwartetem rezydentem Festiwalu Imago Dei, co świadczy o niezwykłej wadze dla organizatorów i publiczności udziału polskich artystów w tym muzycznym wydarzeniu i ma to ogromne znaczenie dla ugruntowania pozycji polskich muzyków i kompozytorów na scenach europejskich.

Cel projektu:
Celem wydarzenia jest prezentacja i popularyzacja dzieł najbardziej znanych polskich kompozytorów XX i XXI wieku: Grażyny Bacewicz, Zygmunta Krauze, Józefa Kofflera, Hanny Kulenty, a także promocja polskich artystów oraz przedstawienie polskiej kultury.

Miejsce koncertu:
NFM Orkiestra Leopoldinum została zaproszona przez Imago Dei Festival do wykonania koncertu w ramach festiwalu w Krems (Austria) w dniu 31.03.2023 r. oraz do wykonania koncertu w Kunsthaus Muerz (Dom Sztuki) w Mürzzuschlag (Austria) w dniu 30.03.2023 r.
Wykonawcy i program koncertu:
NFM Orkiestra Leopoldinum pod batutą uznanego dyrygenta Ernsta Kovacica; partia solo w koncertach w wykonaniu polskiej sopranistki i kompozytorki Agaty Zubel.

PROGRAM | Mürzzuschlag - Kunsthaus Muerz | 30 marca 2023, (Austria)
G. Bacewicz
Sinfonietta na smyczki
Alma Mahler -
Fünf Lieder (aranż. na sopran i smyczki Agata Zubel), Vier Lieder (aranż. na sopran i smyczki Agata Zubel),
W. Lutosławski
Uwertura smyczkowa
Gustav Mahler -
Lieder eines fahrenden Gesellen (aranż. na sopran i smyczki Ernst Kovacic), Rückert-Lieder (aranż. na sopran i smyczki Ernst Kovacic)

PROGRAM | Krems- Minoritenkirche –Imago Dei Festival, 31 marca, (Austria)
Grażyna Bacewicz
Sinfonietta
Zygmunt Krauze
Rhapsod
Józef Koffler
Szkice Ukraińskie op.27
Hanna Kulenty
Concerto rosso na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową
Alma i Gustav Mahler
– wybrane pieśni

Partnerzy: Imago Dei Festival, Instytut Polski w Wiedniu, Kunsthaus Muerz zaangażowanie w działania promocyjne polskich artystów i kompozytorów, zapewnienie miejsca koncertów oraz przygotowania miejsc pod względem technicznym.
Okres realizacji zadania wg umowy:
08.02.2023-30.06.2023.






 

Kultura Inspirująca 2022/2023

 

 

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Kultura Inspirująca”.

Nazwa programu: „Kultura inspirująca”
Nazwa zadania: Muzyka I Rzeczypospolitej – koncert w Rydze.
Dofinansowanie: 80 000,00 zł

Opis zadania:
Wykonanie koncertu przez Wrocław Baroque Ensemble pod dyr. Andrzeja Kosendiaka w Rydze na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej - Muzyka I Rzeczypospolitej, realizowanego we współpracy z Latvijas Koncerti oraz Ambasadą Polski na Łotwie w dniu 11.07.2023.
Miejsce koncertu: Ryga, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej.
Program: Mikołaj Zieleński, Marcin Mielczewski.

Okres realizacji zadania wg umowy: 27.12.2022-31.12.2023.

Kultura Inspirująca 2022

 

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Kultura Inspirująca”.

Nazwa programu: „Kultura inspirująca”
Nazwa zadania: Skarby muzyki polskiej
Dofinansowanie: 90 000,00 zł

Opis zadania:
NFM Orkiestra Leopoldinum została zaproszona przez Vevey Spring Classic Festival do wykonania koncertu w Salle del Castillo w Vevey w Szwajcarii 15 listopada 2022 roku, który zrealizowano we współpracy z Vevey Spring Classic i Ambasadą RP w Bernie. Celem wydarzenia jest prezentacja i popularyzacja dzieł czołowych polskich kompozytorów XX wieku, jak Grażyna Bacewicz czy Wojciech Kilar, a także promocja polskich artystów oraz przedstawienie polskiej kultury. NFM Orkiestrę Leopoldinum gościnnie poprowadzi uznany dyrygent Wilson Hermanto, a na wiolonczeli solo zagra wybitny artysta Daniel Müller-Schott. Oprócz dzieł polskich kompozytorów XX wieku, zespół wykona również Koncert wiolonczelowy Roberta Schumanna w opracowaniu na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową, a także Serenadę na smyczki Antonina Dvořaka.

Okres realizacji zadania wg umowy: 31.10.2022-31.12.2022 r.

 

Gwiazda Europy

Nazwa zadania: Realizacja projektu pn. “Gwiazda Europy”
Dofinansowanie: 500 000 zł.

Opis zadania:

Rada Miejska Wrocławia ustanowiła rok 2022 Rokiem Edyty Stein – patronki Europy, św. Teresy Benedykty od Krzyża, by uczcić jej 130. rocznicę urodzin i 80. rocznicę śmierci. Edyta Stein urodziła się we Wrocławiu w pobożnej rodzinie żydowskiej w 1891 r. Była doktorem filozofii.

Po okresie zwątpienia i ateizmu, w wieku 30 lat przeszła na katolicyzm. 12 lat później wstąpiła do zakonu karmelitanek. Przyjęła imię Teresa Benedykta od Krzyża. W wyniku narastających prześladowań Żydów pod koniec 1938 r. została przeniesiona do klasztoru Karmelitanek w Echt na terenie Holandii. 2 sierpnia 1942 r. zakonnica została aresztowana w klasztorze przez gestapo i osadzona w policyjnym obozie tranzytowym Amersfoort. Dwa dni później została przeniesiona do obozu zbiorczego w Westerbork w okupowanej Holandii. Stamtąd Niemcy deportowali zakonnicę wraz z blisko tysiącem Żydów – do obozu zagłady w Auschwitz. Edyta Stein została zamordowana w komorze gazowej w Auschwitz-Birkenau 9 sierpnia 1942 r. 

Wrocław chce poświęcić szczególną uwagę tej niezwykłej filozofce, zakonnicy, kandydatce na doktora Kościoła, świętej i patronce Europy. Jest to wyjątkowy czas, by przypomnieć dramatyczne losy Wrocławia, a także Europy, w tym Holokaust, którego Edyta Stein była ofiarą, a inspiracja jej postacią prowadzi do dialogu pomiędzy narodami i religiami oraz upowszechnianiu wielokulturowego dorobku Europy, w tym szczególnie Polski, której tragiczna historia ugruntowała rolę szczególnego uczestnika i niezwykle ważnego świadka tych wydarzeń.

W tym celu zorganizowano wyjątkowy projekt artystyczny upamiętniający niezwykłą sylwetkę Świętej, obejmujący 2 cykle koncertów: Korzenie i Gwiazda Europy, wraz z prelekcjami i panelami dyskusyjnymi w miejscach o szczególnym znaczeniu dla życiorysu Edyty Stein. Koncentrują się one na dwóch etapach obfitującego w wiele wydarzeń życia Świętej, a mianowicie na Jej pochodzeniu oraz kwintesencji niezwykle płodnej osobowości Edyty Stein, w szczególności pozostałej po Niej, nieocenionej schedzie filozoficzno- społeczno-moralnej. Każdemu z zaplanowanych koncertów będzie towarzyszyło wydarzenie otwarte dla liderów opinii publicznej danego regionu, które w swoim założeniu składać się będzie z 2 części: 

- artystycznej opowiadającej o założeniach wykonywanego Koncertu wplatając w to wiedzę z zakresu historii muzyki, postaci kompozytorów, wykonawstwa historycznego, historii powstania i charakterystyki dzieł muzycznych prezentowanych w trakcie koncertów;

- programowej, opowiadającej o celach Roku Edyty Stein, wprowadzającej w historyczne tło dla działalności Edyty Stein w danym mieście / regionie/państwie. Prelekcja ta poruszy takie tematy jak: wartości humanistyczne reprezentowane przez Edytę Stein, opowieść o etapach życia Edyty Stein, omówienie najważniejszych wydarzeń Roku Edyty Stein, w tym 80 rocznica jej tragicznej śmierci w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau. W trakcie wydarzenia będzie wyjaśniana rola Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Programie kulturowym Dziedzictwo Edyty Stein i współpraca z Urzędem Miejskim Wrocławia. 

Cykl 1: KORZENIE

I część cyklu koncertów ukazuje pochodzenie i drogę życia Edyty Stein, upamiętniając najważniejsze, polskie miejsca rodzinne Steinów. Gliwice i Lubliniec to młodzieńcze miejsca rodziców Edyty – Augusty, z domu Courant i Zygfryda Stein. Lubliniec to miasto, gdzie żyła rodzina Augusty, zajmująca się kupiectwem, natomiast w Gliwicach toczyło się życie rodzinne Zygfryda Steina. Po ślubie w 1871 roku Augusta i Zygfryd zamieszkali w Gliwicach, gdzie matka Zygfryda prowadziła przedsiębiorstwo handlu drewnem. Rok 1881 to przeprowadzka do Lublińca, gdzie młode małżeństwo założyło swój własny warsztat pracy. To tu urodziło się prawie całe nowe pokolenie Steinów- sześcioro dzieci. 

Jedynie Edyta Stein, urodziła się we Wrocławiu przy dzisiejszej ul. Dubois, a później po przeprowadzce, zamieszkała przy ul. Nowowiejskiej 38 (Michael Strasse), skąd uczęszczała na zajęcia na Uniwersytecie Wrocławskim, aż do 1933 r., gdy wyjechała z Wrocławia, aby wstąpić do Karmelu w Kolonii. Ostatnie miasto to Oświęcim, gdzie 9 sierpnia 1942 r. w niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau Edyta Stein została zgładzona.

Cykl 2: GWIAZDA EUROPY 

Część II to koncerty, w Niemczech, Holandii i Francji ukazujące niezwykle bogatą sylwetkę Edyty Stein: naukowca-filozofki, propagatorki praw kobiet, działaczki, edukatorki i w końcu konwertytki na katolicyzm oraz karmelitanki. Koncerty odbędą się w miejscach działalności edukatorskiej, społecznej, naukowej i religijnej Edyty Stein. Istnieje ponad kilkadziesiąt miejsc w Europie związanych z Jej osobą w latach 20’ i początku 30’ aż do 1933 r. XX wieku, kiedy to była zmuszona przerwać swoją działalność publiczną z powodu narastającego antysemityzmu władz po dojściu Adolfa Hitlera do władzy. W latach 1916 - 1918 r. filozofka po egzaminie doktorskim była asystentką Edmunda Husserla na Uniwersytecie we Freiburgu. Kolejne kilkanaście lat to dziesiątki i setki publikacji, prelekcji, kongresów, zjazdów pedagogicznych. 14 października 1933 r. Edyta Stein wstąpiła w Kolonii do klasztoru sióstr karmelitanek, gdzie przyjęła wraz z habitem zakonnym imię: Teresa Benedykta od Krzyża. 

Echt w Holandii to zakończenie jej udokumentowanych losów. Z klasztoru w tym holenderskim mieście po odezwie lokalnego episkopatu, w ramach represji dla katolików żydowskiego pochodzenia, wywieziono 7 sierpnia 1942 r. Edytę Stein wraz z jej siostrą Różą do obozu zagłady w Oświęcimiu (Auschwitz-Birkenau). 

Paryż Paryskie wątki działalności Edyty Stein są symbolicznym zakończeniem trasy koncertowej. W roku 2018 r w Kościele Saint-Germain-des-Pres delegacja z Wrocławia ufundowała miejsce pamięci poświęcone Edycie Stein. Do Paryża Edyta Stein pojechała, by w pobliskim Juvisy-sur-Orge wziąć czynny udział w konferencji naukowej „Fenomenologia i jej związek z tomizmem” w dniu 12.09.1932 r. W Paryżu spędziła kilkanaście dni na zwiedzaniu i spotkaniach naukowych i filozoficznych na których intensywnie dyskutowała i przedstawiała swoją wizję społeczną. Tym działaniem zaznaczyła mocno swoją obecność i zapadła w pamięć najważniejszym uczestnikom. Konferencja paryska otworzyła ją dla świata filozoficznych zagadnień.

Wykonawcy

Andrzej Kosendiak – dyrygent 
Wrocław Baroque Ensemble: 
Aldona Bartnik, Aleksandra Turalska – soprany 
Daniel Elgersma – kontratenor 
Maciej Gocman, Florian Cramer – tenor 
Tomáš Král – bas 
Julia Karpeta – viola da gamba 
Krzysztof Karpeta – violone 
Přemysl Vacek – teorba 
Marta Niedźwiecka – pozytyw 
Chór NFM 
Lionel Sow – kierownictwo artystyczne Chóru NFM

Program

J. de Sainte-Colombe XLIV Concert à deux violes esgales „Tombeau Les Regrets”: Les pleurs  
M.T. Łukaszewski De profundis 
J.S. Bach Die Kunst der Fuge BWV 1080: Contrapunctus I 
G.B. da Palestrina Canticum canticorum: Introduxit me rex in cellam vinariam
B. Pradal Miserere 
F. Couperin Troisième leçon de ténèbres 
G.B. da Palestrina Canticum canticorum: Vulnerasti cor meum 
M. Zieleński Vox in Rama 
G. Allegri Miserere mei, Deus 
G.B. da Palestrina Canticum canticorum: Tota pulchra es, amica mea
J.S. Bach Die Kunst der Fuge BWV 1080: Contrapunctus II 
Ł. Urbaniak De profundis 
J. de Sainte-Colombe XLIV Concert à deux violes esgales „Tombeau Les Regrets”: Les pleurs (wersja na violę da gamba solo) 

Dzieła kompozytorów europejskich, w tym polskich, które znajdują się w repertuarze oscylują wokół tematyki lamentacyjno-błagalnej, która oddaje w sposób artystyczny temat wielowątkowej i bogatej historii życia i dramaturgii śmierci Edyty Stein w Auschwitz-Birkenau. Wspominamy ją nie tylko jako wybitną filozofkę, świętą katolicką, ale także zamordowaną przez Niemców Żydówkę; jej jakże krótka egzystencja łączy wiele wątków, miejsc i tradycji. Motywem przewodnim programu koncertów jest lament, opłakiwanie, co jest wspólne zarówno dla tradycji żydowskiej, jak i chrześcijańskiej. W obliczu śmierci wszyscy są równi, a w przypadku zagłady w Holokauście pozostaje jedynie tylko milczenie lub płacz… 

Planowane koncerty mają niezwykle poważny i refleksyjny charakter. Na ich repertuar złożą się medytacyjne dzieła oparte na tekstach starotestamentowych, jak psalm pokutny Miserere czy Lament Jeremiasza. Wszystkie prezentowane dzieła, choć pochodzą z różnych okresów i tradycji, ogniskują we wspólnym lamencie. Zostały one skomponowane przez kompozytorów związanych z ośrodkami, w których przebywała Edyta Stein lub z którymi można bezpośrednio powiązać losy świętej – mowa tu m.in. o Rzymie jako kolebce chrześcijaństwa (Gregorio Allegri), Wrocławiu i Oświęcimiu (kompozytorzy polscy) czy Paryżu (François Couperin). Również miejsca prezentacji koncertów dobrane są nieprzypadkowo organizatorzy pragną nawiązać do miejsc, z którymi związane były dzieje św. Teresy Benedykty od Krzyża. Wydarzenia zaplanowano w Gliwicach i Lublińcu , miastach, w których żyła cała rodzina Steinów oraz w Oświęcimiu, gdzie Edyta została zamordowana. Innymi miejscami, w których program zostanie zaprezentowany, są Echt, Paryż i Goerlitz, a także Wrocław miejsce szczególne, bo to właśnie w tym mieście Edyta Stein była widziana za życia po raz ostatni. Została zaobserwowana na Dworcu Głównym, w pociągu transportującym ją z Holandii na miejsce zagłady w Auschwitz. Koncert odbędzie się właśnie na wrocławskim Dworcu Głównym, co będzie miało głęboko symboliczny wymiar. 

Planowany Projekt oprócz niepowtarzalnych walorów artystycznych i muzycznych jest nieocenionym źródłem poznawczym i edukacyjnym w aspekcie filozofii, moralności i relacji ludzkich opartym na nieocenionych naukowych i myślowych fundamentach działalności Edyty Stein. Poprzez korelację dzieł muzyki klasycznej z jednoczesnym odwołaniem do niezwykłych i silnie oddziaływujących na odbiorcę kolei życia Edyty Stein wytwarza się niepowtarzalne, pozostające w pamięci, ugruntowane historycznie w Polsce i Europie poczucie wspólnoty i jedności myśli ludzkiej w dążeniu do najwyższych wartości istoty człowieczeństwa.

 

 

 

 

Realizacja koncertu Wroclaw Baroque Ensemble w Bredzie w Holandii

 

Projekt dofinansowany ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa.
Nazwa zadania: Realizacja koncertu Wrocław Baroque Ensemble w Bredzie w Holandii.
Dofinansowanie: 39 500,00 zł
Opis zadania:
Koncert Wrocław Baroque Ensemble 27 sierpnia 2022 w Lutherse Kerk w Bredzie w Holandii. Koncert z okazji 130. rocznicy urodzin gen. Władysława Andersa we współpracy z fundacją Serce Polski. Program zawierał utwory polskich kompozytorów okresu baroku: Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego oraz Marcina Żebrowskiego.
Okres realizacji zadania wg zapisów umowy: 04.04.2022-31.12.2022

Sesja edukacyjna i wykonanie koncertu „Praświatłość” przez Polski Narodowy Chór Młodzieżowy oraz Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

 

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa.
Nazwa zadania: Sesja edukacyjna i wspólne wykonanie koncertu Praświatłość (II Symfonia Zmartwychwstania Gustawa Mahlera) przez Polski Narodowy Chór Młodzieżowy oraz Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Dofinansowanie: 300 000,00 zł
Opis zadania: Spotkanie Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego oraz Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa przy pracy nad II Symfonią c-moll „Zmartwychwstanie” G. Mahlera. Wspólne wykonanie Symfonii poprzedzone jest licznymi zajęciami edukacyjnymi – wokalnymi i instrumentalnymi kursami mistrzowskimi, wykładami i warsztatami prowadzonymi przez najwybitniejszych polskich artystów i pedagogów m. in. Krystiana Adama Krzeszowiaka, Ewę Vesin, Małgorzatę Pańko-Edery, Jerzego Butryna, Radosława Pujanka.
Zwieńczeniem sesji edukacyjnej jest wspólne wykonanie w/w Symfonii podczas koncertu ,,Praświatłość'' w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu dniu 21 lipca 2022. Koncert poprowadzi maestro Jacek Kaspszyk.

Okres realizacji zadania wg zapisów umowy: 16.02.2022-30.09.2022

Narodowe Forum Muzyki – przestrzeń dla piękna przestrzenią bez barier

Nr i nazwa projektu: „Kultura bez barier”, realizowany przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w partnerstwie z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Institut für Bildung und Kultur e.V. oraz Fundacją Kultury bez Barier, w ramach Działania 4.3 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Nr umowy o dofinansowanie: 58/KBB/127/2022.

Nazwa przedsięwzięcia grantowego: „Narodowe Forum Muzyki - przestrzeń dla piękna przestrzenią bez barier”.

Cel projektu:
Celem NFM jest osiągnięcie jak najwyższej formy dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, a co za tym idzie wyrównanie dla nich szans edukacyjnych, kulturowych i rozwojowych oraz propagowanie i rozpowszechnianie związanych z tym działań i likwidowanie barier. NFM chce zastosować specjalne narzędzia, ułatwiające dostępność, a w niektórych zakresach stać się prekursorem. Cel to też integracja przez zajęcia edukacyjne i artystyczne, zawierające elementy terapeutyczne stosowane w sposób niepowodujących różnic między uczestnikami. Celem jest rozwój kompetencji pracowników NFM przez zrozumienie potrzeb i umiejętność nawiązania kontaktu z osobami ze szczególnymi potrzebami. NFM chce zaangażować w każdy obszar życia, otworzyć przestrzeń dla tych, którym wydaje się ona niedostępna, zapoznać odbiorców z budynkiem, zachęcić inne środowiska do podjęcia inicjatywy. Celem jest przygotować rzetelną, specjalnie zaadresowaną ofertę, która znajdzie odbiorcę w grupie osób ze szczególnymi potrzebami.

Przedmiot projektu:
NFM po przeprowadzonym audycie zdiagnozowała następujące bariery: informacyjno-promocyjna – oferta NFM nie trafiała do wszystkich osób z wybranych grup, jest to kluczowy problem NFM. Rozszerzenie informacji o ofercie NFM powiększy liczbę uczestników wydarzenia. NFM jest dostępne i nie wyklucza z organizowanych wydarzeń żadnej z grup, zbiera opinię o dostępności i likwiduje istniejące bariery, skupia się na zwiększeniu liczby odwiedzających osób ze szczególnymi potrzebami oraz wprowadzaniu nowej grupy z obszaru widzenia. NFM planuje dostosowanie materiałów promocyjnych dla wybranych grup. NFM jest świadome, że z uwagi na swoją specyfikę nie może być w pełni otwarte na obszar słyszenia. Zmiany infrastrukturalne polepszą obecną już dostępność i komfort przebywania w przestrzeni NFM. NMF wybrało cztery obszary (widzenie, poruszanie się, rozumienie, czucie), by zapewnić udział w maksymalnej części oferty poprzez zastosowanie specjalnych narzędzi: druki, ulotki, współpraca z organizacjami, social media, dostosowanie ciągów komunikacyjnych, przedprzewodnik, zamontowanie sprzętu i wyposażenia (pozyskanie informacji o wydarzeniu). Przygotowaniem oferty zajmuje się dział promocji we współpracy z zespołem ds. dostępności. Wiele wydarzeń artystycznych jest już przyjaznych sensorycznie. Na podstawie samooceny, audytu i partycypacji według NFM najliczniejszą grupę odbiorców będą stanowiły osoby z obszaru poruszania się. NFM poszerzając dostępność wybrało optymalne w kosztach środki do jej osiągnięcia. Postawiło na szereg akcesoriów wspomagających grupy z wybranych obszarów. Ceny rynkowe są zbliżone dla poszczególnych pozycji kosztorysowych. Rekomendacje do zakupienia sprzętów, wyposażenia i usług, NFM otrzymało od ekspertów. NFM planuje zainwestować w usprawnienie architektoniczne, szkolenia i poprawę dostępności oferty NFM. NFM zakłada, że oferta będzie dostępna dla wszystkich wybranych grup, poprzez uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych - koncerty, zwiedzanie, zajęcia edukacyjne, ale także w czynnościach ułatwiających dostęp do instytucji – pozyskanie informacji, zakup biletu (online, w kasie lub pocztą), droga do NFM opisana w przedprzewodniku, w budynku oznaczenie ciągów komunikacyjnych i tyflomapa (innowacyjność). Na zakończenie projektu i udziale w wydarzeniach artystycznych osób z wybranych obszarów (2 koncerty muzyki klasycznej o różnych porach dnia, slow tour(innowacyjność) i koncert dla dzieci i rodziców przyjazny sensorycznie, wydarzenia możliwe z użyciem słuchawek wygłuszających doświadczanie wydarzenia) NFM przeprowadzi ankietę anonimową i bezpośrednią, efektem której będzie opinia o wydarzeniach.

W związku z powyższym planuje się zakup:

  • doposażenie kącika sensorycznego
  • instrumenty Orffa
  • prace remontowe, montażowe i dekoratorskie
  • wykładzina i klejka
  • wyposażenie kącika sensorycznego
  • dodatki do wyposażenia kącika sensorycznego
  • słuchawki wygłuszające
  • przewijaki i stół do przewijania
  • kanapy
  • farba
  • taśma oznaczeniowa
  • ścieżka naprowadzająca i pola uwagi dla niewidomych
  • plan tyflograficzny
  • doposażenie pokoju wyciszenia/pomieszczenia rodziców z dziećmi
  • taśma antypoślizgowa
  • CH-104-B - niebieski panel z przyciskiem

Środki finansowe, wysokość dofinansowania:

  • Całkowita wartość dofinansowania: 161 819,64
  • ze środków europejskich w kwocie: 152 579,74 zł, co stanowi 94,29% powierzonego grantu;
  • ze środków współfinansowania krajowego w kwocie: 9 239,90 zł, co stanowi 5,71 % kwoty powierzonego grantu.

Terminy realizacji:

  • Rozpoczęcie: 01.07.2022
  • Zakończenie: 01.12.2023


 

Kultura Inspirująca 2021


Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Kultura Inspirująca”.
Nazwa programu: „Kultura inspirująca”
Nazwa zadania: Muzyka I Rzeczpospolitej – koncert w Budapeszcie
Dofinansowanie: 120 000,00 zł

Opis zadania:
Koncert Wrocław Baroque Ensemble 11 listopada 2021 w Akademii Muzycznej im. Franciszka Liszta w Budapeszcie. W programie znalazły się utwory znakomitych kompozytorów okresu I Rzeczypospolitej. Projekt miał na celu popularyzację nieznanej, a przedstawiającej najwyższy poziom muzyki polskiej.

Okres realizacji zadania wg umowy: 05.11.2021-31.12.2021

 

Kultura Dostępna 2021

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Instytucja zarządzająca: Narodowe Centrum Kultury (NCK)
Nazwa Programu: Kultura Dostępna
Nazwa Funduszu: Fundusz Promocji Kultury
Nazwa zadania: Z muzyką bez barier

Dofinansowanie:  61 000,00 zł
Całkowita wartość zadania: 76 330,00 zł

Krótki opis zadania:

Cykl 12 koncertów wyjazdowych dwóch zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu: LutosAir Quintet i Chóru Chłopięcego NFM, adresowanych dla społeczności z ograniczonym dostępem do kultury. Wydarzenia zaprezentowane zostaną na najwyższym poziomie
artystycznym, wraz z prelekcją i warsztatami wokalno-ruchowymi prowadzonymi przez profesjonalistów. Koncerty zaplanowane są na terenie województwa dolnośląskiego w miejscach pozbawionych bezpośredniego lub z ograniczonym dostępem do kultury, o szczególnej podmiotowości: ośrodkach opiekuńczych, ośrodkach dla osób niepełnosprawnych, domach dziecka, domach samotnej matki i zakładach karnych.

 

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia
Rozwój działalności artystycznej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego poprzez zakup instrumentów - etap II


ZADANIE REALIZOWANE ZE ŚRODKÓW POZOSTAJĄCYCH W DYSPOZYCJI MINISTRA WŁAŚCIWEGO DO SPRAW KULTURY I OCHRONY DZIEDZICTWA NARODOWEGO

NAZWA PROGRAMU: INFRASTRUKTURA KULTURY 2019

Nazwa zadania: Rozwój działalności artystycznej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego poprzez zakup instrumentów - etap II

Rodzaj zadania: zakup wyposażenia na potrzeby działalności kulturalnej

Zadanie finansowane w trybie 3-letnim

Całkowity przewidywany koszt realizacji zadania 1 528 130,00 PLN
Rok I – 2019 – 438 270,00 ZŁ.
Rok II – 2020 – 652 320,00 ZŁ
Rok III– 2021 – 437 540,00 ZŁ

DOFINANSOWANIE WYNOSI ŁĄCZNIE:
1 220 000,00 ZŁ.

NR UMOWY: 07379/19/FPK/DEK z dnia 20.05.2019 r.

POMIĘDZY:
Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego
a
Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego


Celem projektu jest rozszerzenie i podniesienie atrakcyjności oferty kulturalnej Narodowego Forum Muzyki, które przyczynia się do poprawienia poziomu życia kulturalnego mieszkańców Wrocławia. Dzięki zakupowi instrumentarium niezbędnego dla prowadzenia i dalszego rozwoju działalności statutowej NFM, przyczyni się to również do wypełnienia misji Narodowego Forum Muzyki, która zakłada prowadzenie działalności kulturalnej na możliwie najwyższym europejskim i światowym poziomie, dopasowanej do potrzeb odbiorców o różnych oczekiwaniach i poziomie doświadczenia muzycznego. Będzie to zarówno zmiana jakościowa w aspekcie merytorycznym (brzmienie nowych instrumentów), jak i wizerunkowa posiadanie instrumentów najwyższej klasy mistrzowskiej pozwoli na współpracę z największymi artystami świata muzyki i klasycznej i współczesnej. Planuje się zakup instrumentów współczesnych i historycznych, m.in: skrzypce i altówka historyczne, fagot, oboje i puzony, zakup licznych akcesoriów muzycznych.

Potrzeba realizacji projektu wynika z konieczności zapewnienia Narodowemu Forum Muzyki (dalej: NFM), możliwości rozszerzenia i podniesienia atrakcyjności oferty kulturalnej oraz poziomu życia kulturalnego odbiorców.

Narodowe Forum Muzyki organizuje działalność jedenastu zespołów artystycznych: NFM Filharmonii Wrocławskiej, NFM Orkiestry Leopoldinum, Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, Chóru NFM,  Lutosławski Quartet, Chóru Chłopięcego NFM, LutosAir Quintet, Wrocław Baroque Ensemble, NFM Ensemble i West Side Sinfonietta, Polish Cello Quartet, NFM Tria Smyczkowego Leopoldinum.

Obecnie NFM koordynuje siedem międzynarodowych wydarzeń, są to: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego, Jazztopad Festival, Musica Polonica Nova, Forum Musicum, Leo Festiwal, Musica Electronica Nova, Akademia Muzyki Dawniej.

Potrzeba realizacji zakresu projektu w obszarze zakupu instrumentów i zakupu akcesoriów muzycznych wynika z konieczności zapewnienia Narodowemu Forum Muzyki optymalnych warunków do rozwoju oferty kulturalnej. Wraz z rozwojem artystycznym uzupełnienia wymaga instrumentarium instytucji. Szczególne znaczenie należy przypisać instrumentom historycznym (altówce, skrzypcom) jak i dętym (puzonom, obojom, czy wymagający wieloletniej budowy i tym samym unikatowy, fagot). Jednym z najważniejszych elementów wartości artystycznej wykonań poszczególnych dzieł muzyki klasycznej jest brzmienie zespołu wykonawczego, które powinno być jak najbardziej zbliżone do wykonań autentycznych. Dlatego też do wykonań muzyki współczesnej wykorzystywane będą instrumenty wykonane współcześnie. Natomiast na kopiach instrumentów historycznych – muzykę z epok poprzednich. Biorąc pod uwagę fakt, że większość obecnie wykonywanych dzieł to utwory epok dawnych – powinno się je wykonywać z użyciem właściwych dla danego okresu (czasu powstania dzieła) instrumentów.

Posiadanie instrumentu wykonanego zgodnie z daną tradycją pozwala na prezentowanie muzyki zgodnie z ówcześnie istniejącymi praktykami wykonawczymi i uzyskanie brzmienia, które zakładał kompozytor. Do wykonywania monumentalnych dzieł orkiestra symfoniczna NFM Filharmonia Wrocławska potrzebuje uzupełnienia instrumentarium m.in. o sekcję smyczkową i dętą. Instrumenty te mogą być wykorzystywane w wielu projektach NFM, w których pełnią często pierwszoplanową rolę w najsłynniejszych dziełach symfonicznych (G. Mahlera, R. Straussa, L. v Beethovena, W.A. Mozarta, K. Szymanowskiego, R. Wagnera, I. Strawińskiego i in.).

Ponadto NFM składa wiele zamówień kompozytorskich, przyczyniając się do rozwoju polskiej sztuki:
- Sławomir Kupczak - "Koncert na fortepian i komputer”utwór solistyczny na fortepian solo oraz warstwę elektroniki, Monika Szpyrka - „are there hidden figures?” na kwartet smyczkowy, elektronikę i wideo, Nikola Kołodziejczyk - suita koncertowa, Sławomir Wojciechowski "Rituals" na preparowany fortepian, elektronikę i wideo, Katarzyna Bem "Lighting" na elektronikę, Michał Ziółkowski - oratorium na orkiestrę symfoniczną, solistów, chór mieszany i chór dziecięcy. Stan instrumentarium NFM nie może jednak ograniczać swobody twórczej kompozytorów. Zamawiane dzieła przyczyniają się do rozwoju dziedzictwa kulturowego, a ich rejestracja pozwala na promocję muzyki na najwyższym światowym poziomie. Wypożyczanie instrumentów jest na tyle kosztowne, że w dłuższej perspektywie nieopłacalne. Zarówno muzycy z orkiestry symfonicznej jak i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej potrzebują instrumentów wyższej klasy niż te, którymi posługują się obecnie. Jakość koncertu, wrażenie artystyczne, przeżycia publiczności zależą od kilku elementów: kunsztu muzyków, akustyki sali koncertowej, klasy instrumentów.

Artyści NFM Filharmonii Wrocławskiej nieustanie podnoszą swój poziom, co potwierdzają polskie i zagraniczne recenzje oraz komentarze melomanów. Orkiestra znacząco się rozwinęła w ciągu siedmiu lat kierownictwa Jacka Kaspszyka, poszerzyła repertuar o najnowszą symfonikę pod batutą Benjamina Shwartza, a obecnie czerpie ze współpracy z wybitnym dyrygentem Giancarlem Guerrero jak i światowej sławy innymi - gościnnymi. Akustyka Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki należy do absolutnej światowej czołówki. Zauważalny jest jednak brak odpowiedniej klasy i ilości instrumentów. W trakcie koncertu warunki akustyczne wnętrza wydobywają piękno brzmienia poszczególnych instrumentów. Tymczasem symfonicy grający na instrumentach nieadekwatnej jakości muszą skupiać się na markowaniu niewłaściwej barwy (podkreślonej przez znakomitą akustykę) i nadrabianiu niedoborów głośności instrumentu – zamiast koncertować się na przekazywaniu publiczności emocji. Również artyści gościnni – dyrygenci i soliści – rozważając możliwość występu w NFM, zwracają uwagę na klasę instrumentarium orkiestry, z którą mają współpracować. Zapewnienie orkiestrze NFM Filharmonii Wrocławskiej dobrych instrumentów wyrówna szanse orkiestry we współzawodnictwie z innymi europejskimi zespołami. Poziom instrumentów rzutuje na jakość nagrań orkiestry symfonicznej. Aby zespoły NFM prezentowały podobny poziom artystyczny, jak zapraszane do nowej sali zespoły z całego świata oraz by zapewnić odpowiedni akompaniament solistom konieczne jest posiadanie instrumentarium pozwalającego na brzmienie na najwyższym poziomie. Nowe instrumenty pozwolą dostosować do standardów europejskich wyposażenie nowej sali koncertowej, a przez to zapraszać na koncerty światowej sławy wykonawców i dyrygentów. Możliwe będzie wdrożenie dynamicznych zmian programowych.

Zakup instrumentów pozwoli w znaczący sposób rozszerzyć repertuar, a przez to pozyskać nowych odbiorców oraz zwiększać zainteresowanie ofertą obecnych. Właściwe instrumentarium niezbędne jest także dla realizacji programu edukacyjnego. Celem Działu Edukacji jest propagowanie kultury wysokiej wśród dzieci i młodzieży. Dąży on do zapewnienia wysokiej jakości oferty edukacyjnej oraz wyrównania szans dla dzieci z regionu Dolnego Śląska w dobie ograniczenia dydaktyki muzycznej w szkołach. Podczas koncertów edukacyjnych przez muzyków powinny być używane wysokiej jakości instrumenty, by w ten sposób rozwijać dziecięcą wrażliwość na piękno muzyki, kształtować ich gust muzyczny i zamiłowanie do sztuki. Osiągnięcie celu ogólnego projektu oraz osiągniecie wskazanych powyżej korzyści będzie miało bezpośredni wpływ na realizację założeń programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rozwój infrastruktury kultury. Nastąpi bowiem niewątpliwy rozwój Narodowego Forum Muzyki, a przez to zwiększenie dostępu i podniesienie atrakcyjności oferty kulturalnej instytucji. Zakupywane wyposażenie jest niezbędne dla realizacji celów statutowych oraz dalszego rozwoju. Zwiększy się jej potencjał w zakresie predestynującym do konkurowania z europejską czołówką instytucji muzycznych.

Osiągnięcie zakładanych powyżej celów możliwe będzie poprzez realizację zadań w zakresie zakupu wyposażenia na potrzeby działalności kulturalnej: instrumentów z akcesoriami muzycznymi. Instrumentarium orkiestry symfonicznej i pozostałych zespołów wymaga szerokiego uzupełnienia. Wszelkie wymienione poniżej instrumenty są niezbędne dla realizacji celów projektu, jednakże podkreślić należy w szczególności konieczność zakupu nowych obojów, historycznych skrzypiec, puzonów, fagotu oraz instrumentów dętych, a także uzupełnienia zaplecza grupy perkusyjnej. Ze względu na specyfikę opisanych instrumentów, dla zachowania odpowiednich warunków wykonawczych niezbędna jest ich cykliczna modernizacja. W tym przypadku pozwoli ona zespołom Narodowego Forum Muzyki na polepszenie prezentowanego brzmienia i technicznych aspektów gry, a tym samym umożliwi pełne wykorzystanie możliwości akustycznych wyjątkowej pod tym względem Sali koncertowej. W związku z powyższym zaplanowano zakup zestawu instrumentów: oboje, rożki angielskie, puzony, fagot, altówka barokowa, skrzypce historyczne. Zaplanowano również zakup licznych akcesoriów muzycznych, m.in: stojaki pod instrumenty, futerały, skrzynie transportowe, heble zewnętrzne i wewnętrzne, ligatury, kapturki, ustniki, smyczki do skrzypiec, smyczki historyczne do skrzypiec, smyczki do altówki. Różnorodność instrumentów od starodawnych po nowoczesne wynika z szerokiego spektrum oferty muzycznej od najdawniejszych utworów muzycznych po dzieła współczesne. Obecnie żadna instytucja nie dysponuje taką mnogością różnych instrumentów umożliwiającą prezentację w sposób historycznie zgodny z zamysłem twórcy dzieła tak szerokiego, dotychczas niemożliwego do wykonania repertuaru, dlatego ich posiadanie oznacza korzyść nie tylko dla Narodowego Forum Muzyki i jej zespołów, ale dla wszystkich mieszkańców Wrocławia, regionu oraz osób odwiedzających instytucję z całego kraju i zagranicy.

Instrumenty zakupione w 2019 roku w ramach niniejszego projektu:

  • Obój z dodatkową czarą
  • Obój półautomat z dodatkową czarą
  • Rożek angielski półautomat
  • Akcesoria do oboju, rożka angielskiego oraz fagotu
  • Puzony tenorowe z kwartwentylem
  • Altówka barokowa
  • Smyczek klasyczny do altówki
  • Smyczek historyczny do skrzypiec
  • Skrzypce historyczne


Instrumenty zakupione w 2020 roku w ramach niniejszego projektu:

  • Fagot,
  • Smyczek historyczny do skrzypiec Tutti,
  • Smyczek klasyczny (historyczny) do altówki,
  • 1 Zestaw Futerałów twardych na wiolonczele,
  • 2 Smyczki historyczne Premium do altówki,
  • Wielki bęben,
  • 1 Zestaw smyczków do wiolonczeli,
  • Trąbka Ricco Kuhn
     

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

 

Budowa Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu

Nr projektu:
POIS.11.02.00-00-001/08

Nr umowy o dofinansowanie:
POIS.11.02.00-00-001/08-00  z dnia 30.05.2009r.

Cel projektu:
Ogólnymi długofalowymi celami projektu „Budowy Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu” są: zwiększenie udziału społeczeństwa w kulturze oraz wzmocnienie potencjału gospodarczego regionu i Wrocławia, poprzez poprawę jakości infrastruktury regionalnej. Dzięki realizacji zakładanych celów możliwe będzie osiągnięcie pozytywnych oddziaływań na ekonomię lokalną i regionalną. Nowa inwestycja w kulturę stanowić będzie istotny czynnik rozwoju ekonomicznego: wpłynie na atrakcyjność osiedleńczą i lokalizacyjną regionu dla mieszkańców i inwestorów, współokreśli funkcje metropolitalne miasta, zdeterminuje rozwój turystyki, stworzy rynek pracy, wykreuje przemysły kulturowe, wzbudzi mnożnikowe procesy gospodarcze, współokreśli rozwój infrastruktury społecznej.

Przedmiot projektu:
Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu jest jednym z najnowocześniejszych obiektów koncertowych w Polsce. Jego lokalizacja w centrum miasta Wrocławia, w pobliżu Rynku,   sprzyja pełnemu wykorzystaniu obiektu. Projekt budowy  Narodowego Forum Muzyki stanowi kluczowe uzupełnienie szerszego przedsięwzięcia, jakim jest kompleksowe zagospodarowanie placu Wolności, a w tym m.in. zagospodarowanie płyty placu na cele realizacji przedstawień plenerowych oraz budowa parkingu podziemnego pod placem.  Realizacja projektu jest odpowiedzią na dostrzeżone problemy związane głównie z brakiem odpowiedniego obiektu do organizowania dużych wydarzeń kulturalnych, w tym przede wszystkim umożliwiających organizację wysokiej klasy koncertów. Bezpośrednim celem projektu jest podniesienie poziomu regionalnej infrastruktury, a tym samym ułatwienie dostępu społeczeństwa, w tym osób niepełnosprawnych do kultury.

W ramach inwestycji powstał 5 kondygnacyjny budynek sali koncertowej o powierzchni całkowitej 48 178 m2,  wysokości ok. 30 m i kubaturze w granicach 256 900 m3. Powstały obiekt składa się z trzech zasadniczych części: główna sala koncertowa  (ok. 1 822 miejsc), foyer dostępne dla widzów skomunikowane z 3 małymi salami koncertowymi oraz zapleczem biurowo-technicznym. Ponadto w obiekcie znajdą się również: przestrzeń wystawiennicza w holu, studio nagrań, kabiny dla tłumaczy, garderoby, magazyny, pomieszczenia restauracyjne, kafeterie, foyer, biblioteka, księgarnia (w tym muzyczna), centrum informacji kulturalnej, zaplecze gastronomiczne, pomieszczenia biurowe i salki konferencyjne wykorzystywane na potrzeby statutowe. NFM wyposażone jest w najnowocześniejsze systemy łączności oraz systemy nagłośnieniowe, które zapewnią najwyższe standardy akustyczne. Ponadto obiekt dzięki swojej wielofunkcyjności gwarantuje jak najlepsze środowisko akustyczne do wykonywania muzyki symfonicznej, a także zapewnia słuchaczom wygodę i niezapomniane wrażenia.

Produktem inwestycji będzie:
Wybudowany obiekt Narodowego Forum Muzyki 

Środki finansowe, wysokość dofinansowania:
•    Całkowita wartość projektu: 331 483 364,65 PLN     
•    Wkład Miasta: 187 743 364,65 PLN
•    Kwota wydatków kwalifikowanych: 234 608 604,83 PLN
•    Kwota dofinansowania: 143 740 000,00 PLN                                                                            

Terminy realizacji:
•    Rozpoczęcie: IV kwartał 2004
•    Zakończenie: III kwartał 2015 

Szczegółowe informacje na temat możliwości ubiegania się o dofinansowanie ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej można znaleźć na stronach internetowych:
•    Portalu Funduszy Europejskich
•    Portalu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
•    Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
•    Portalu Unii Europejskiej

 

                                                          Dla rozwoju infrastruktury i środowiska

Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się