Gwarne przestrzenie, duży pogłos – tym średniowiecznym zespołom to nie przeszkadzało! W programie tegorocznej edycji Forum Musicum znalazły się koncerty grup muzycznych złożonych z instrumentów dętych wzorowanych na funkcjonujących przed wiekami formacjach typu alta cappella. Międzynarodowa grupa Alta Bellezza kultywuje tradycję ukształtowaną w wiekach XIV i XV, a swoją nazwę zaczerpnęła od jednej z chansons Guillaume’a Dufaya – głównego przedstawiciela funkcjonującej wówczas szkoły burgundzkiej.
Podczas swoich trzech koncertów w szczególnie zatłoczonych punktach miejskiej mapy artyści w fascynujący sposób powiążą późnośredniowieczny repertuar z dziejami Środkowej Europy. Muzycy sięgną po historię naszych południowych sąsiadów – Czech. Państwo to, w XV wieku targane religijnymi konfliktami między różnymi odłamami husytów a katolikami, stało się w efekcie areną ścierania się europejskich potęg, w tym Polski Jagiellonów. Co interesujące z muzycznego punktu widzenia, wojny domowe w podzielonym kraju nie przeszkodziły recepcji najnowszych osiągnięć franko-flamandzkiej polifonii. Zachowane dokumenty świadczą o zainteresowaniu osiągnięciami w dziedzinie wielogłosowości przez oba główne polityczno-religijne obozy pozostałe w kraju po bitwie pod Lipanami w 1434 roku: Codex Strahov to dowód na recepcję tych muzycznych zdobyczy w środowiskach posłusznych władzy papieskiej, Codex Speciálník zaś pochodzi z kręgów utrakwistów.
Wykorzystanie przez Alta Bellezza obu tych źródeł pozwoli na zaprezentowanie dziejów równie pasjonującego, co skomplikowanego konfliktu o czeską koronę między wybranym na króla przez rodzimych możnowładców i sprzyjającym husytom Jerzym z Podiebradów a jego rywalem – królem Węgier Maciejem Korwinem, po ekskomunice nałożonej na Jerzego obwołanym władcą katolickich Moraw.