Charakter muzyki salonowej, nacechowanej sentymentalizmem, skłonnością do stylu brillant, kojarzony jest dziś z pewnym spłyceniem wyrazowym. Wiązał się on jednak w czasach swej świetności z prawdziwą głębią i autentycznością przeżycia artystycznego, niemożliwą do osiągnięcia w zatłoczonej sali koncertowej. Słuchając repertuaru pieśniowego z towarzyszeniem fortepianu niewątpliwie najtrafniej możemy to przeczuwać. Jednak pieśni z udziałem instrumentów dętych, fletu i klarnetu to bardzo rzadko grywany dziś repertuar muzyki salonowej, W programie znajdą się wyjątki ze znanych cykli Spohra i Lachnera, ale także pojedynczo wydawane utwory Fürstenaua, Meyerbeera i Donizettiego. Muzyka instrumentalna tego wieczoru to tria na flet, wiolonczelę i fortepian, oraz klarnet wiolonczele i fortepian Mendelssohna i Beethovena.
Tomasz Dobrzański, fot. archiwum NFM
Forum Musicum
SALON ROMANTYCZNEJ PIEŚNI
16.08.2015
niedz.
20:00
Aula Ossolineum
Program:
Kaspar Kummer (1795–1870) Concertino C-dur na flet, klarnet i fortepian op. 101
César Franck (1822–1890) Le Sylphe
Giacomo Meyerbeer (1791–1864) Hirtenlied
Anton Bernhard Fürstenau (1792–1852) Die Flöte
Ludwig van Beethoven (1770–1827) Trio B-dur na klarnet, wiolonczelę i fortepian op. 11
***
Mariano Obiols (1809–1888) I Laj – romanza
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) Trio d-moll na flet, wiolonczelę i fortepian op. 49
Gaetano Donizetti (1797–1848) Canzonetta per soprano, clarinetto e pianoforte
Wykonawcy:
Il timbro:
Aldona Bartnik – sopran
Magdalena Pilch – flet romantyczny
Tomasz Dobrzański – klarnety historyczne
Bartosz Kokosza – wiolonczela
Marek Pilch – fortepian stołowy