Myśląc o Mistrzu z Bonn, przypominamy sobie najczęściej jego słynne utwory fortepianowe i symfoniczne. Jednak Beethoven nie byłby Beethovenem, gdyby nie próbował swych sił również w innych gatunkach, takich jak chociażby wymagająca niezwykłego kompozytorskiego kunsztu sztuka sceniczna. Stąd też pojawiają się w dorobku twórcy i opera, i balety. To właśnie jeden z dwóch napisanych przez niego baletów, Twory Prometeusza, sfinalizuje centralny punkt programu Leo Festiwalu – pięcioczęściowy niezwykły projekt, jakim jest Festival du corps.
Zapomniane dziś Twory Prometeusza, zgodnie z pierwotną koncepcją Beethovena, to balet heroiczno-alegoryczny, pełen symboliki i niedopowiedzeń. Oparta na jednym z mitów greckich historia swą tajemniczość zawdzięcza wykorzystaniu przez kompozytora muzyki i ruchu, za pomocą których przedstawia on widzom Prometeusza jako stwórcę ludzi – kobiety i mężczyzny, z których każde otrzymuje od greckich bogów odmienne cechy charakteru. Poza rozpoczynającą balet uwerturą Prometeusz dzieło to jest niezwykle rzadko wykonywane. Jednak bynajmniej nie świadczy to o jego błahej roli w historii – wręcz przeciwnie! W Tworach Prometeusza Beethoven bowiem po raz pierwszy wykorzystał melodie zwane przez badaczy muzyki „prometejskimi”. Pojawiały się one niezwykle często w późniejszej twórczości fortepianowej kompozytora, a także w samej „Eroice”. Fakt ten najwidoczniej zachęca do kolejnych wykonań dzieła – już niebawem estrada Sali Głównej NFM zamieni się w miejsce prezentacji niecodziennej odsłony jednego z dwóch baletów Beethovena. Poza muzyką i tańcem słuchaczy czekają również projekcje multimedialne stworzone przez Andreasa Kurza.
Koncert w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016