Koncert Rytuał: Wojna i wolność będzie spotkaniem ze sztuką wykonawczą zespołu NeoQuartet i Laureʼa M. Hiendla. W programie znalazło się prawykonanie kompozycji tego artysty, a także jeden z najbardziej znanych utworów Georgeʼa Crumba, klasyka muzyki XX wieku.
Urodzony w 1929 roku amerykański kompozytor George Crumb należy do najbardziej rozpoznawalnych postaci dwudziestowiecznej awangardy, a Black Angels to jedna z najlepiej znanych jego kompozycji. Na partyturze widnieje adnotacja: „ukończono w piątek trzynastego marca 1970 (in tempore belli)”, co odnosi się do trwającej wówczas wojny w Wietnamie. Podtytuł kompozycji to Thirteen Images from the Dark Land, czyli „Trzynaście obrazów z krainy mroku”. Crumb pozostawił rozbudowany komentarz dotyczący tej kompozycji. Zgodnie ze słowami artysty celem dzieła jest ukazanie wędrówki duszy. Jej trzy stadia zostały odzwierciedlone w częściach utworu: Departure („Odejście”, czyli utrata łaski), Absence („Nieobecność”, czyli unicestwienie duchowe) i Return („Powrót”, czyli odkupienie). W dziele odnaleźć można wiele zaszyfrowanych cytatów: w jednym z ogniw wybrzmiewa fragment XIV Kwartetu smyczkowego „Śmierć i dziewczyna” Franza Schuberta, w innym miejscu pojawia się cytat ze średniowiecznej sekwencji Dies irae, często występują też niosący diabelskie skojarzenia interwał trytonu i motyw diabelskiego trylu, który został zapożyczony z twórczości włoskiego kompozytora epoki baroku Giuseppe Tartiniego.
String Quartet No. 2 na kwartet smyczkowy, elektronikę i wideo to dzieło Hiendla ukończone w bieżącym roku. Ten urodzony w 1986 roku artysta kształcił się we Frankfurcie nad Menem oraz w San Diego. Jego kompozycje były prezentowane na wielu festiwalach poświęconych najnowszej twórczości. Hiendla fascynuje interdyscyplinarność, w swych dziełach balansuje na pograniczu tradycyjnej muzyki koncertowej, teatru muzycznego, performanceʼu i instalacji; instrumenty wykorzystuje głównie w połączeniu z elektroniką. Interesują go też relacje pomiędzy muzyką wykonywaną na żywo a cielesnością.