Wykonawcy:
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
Paulina Boreczko-Wilczyńska – sopran
Aleksandra Sosna – alt
Sebastian Mach – tenor
Jerzy Butryn – bas-baryton
Katarzyna Neugebauer-Jastrzębska – fortepian
Chóry projektu Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska:
Chór „Clave de Sol” Samorządowego Centrum Kultury i Bibliotek w Szczucinie
Ilona Mach – kierownictwo artystyczne
Chór „Gaudeamus” Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Bełżycach
Marzena Goc – kierownictwo artystyczne
Chór Gimnazjum im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Rzekuniu
Agnieszka Majewska – kierownictwo artystyczne
Chór „Kamerton” Szkoły Podstawowej w Haczowie
Marta Sobota – kierownictwo artystyczne
Chór Kameralny „Portamento” Młodzieżowego Domu Kultury w Starachowicach
Bożena Magdalena Mrózek – kierownictwo artystyczne
Maria Wiech – pomoc w przygotowaniu chóru
NFM Orkiestra Leopoldinum
Program:
Stanisław Moniuszko (1819–1872)
Opracowanie Roman I. Drozd
1. Krakowiaczek 2’15
Śpiewnik domowy, t. 3
2. Chochlik 2'21
Śpiewnik domowy, t. 10
3. Kum i kuma 3'08
Śpiewnik domowy, t. 2
4. Kozak 5'57
Śpiewnik domowy, t. 12
5. Prząśniczka 2'32
Śpiewnik domowy, t. 3
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Sebastian Mach
6. Dziad i baba 4'27
Śpiewnik domowy, t. 1
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Jerzy Butryn, Aleksandra Sosna
7. Ruina (Bakczysaraj) 3'57
z kantaty Sonety krymskie
8. Jak lilija, co rozwija 2'43
Chór z opery Verbum nobile
9. Modlitwa w kościółku 5'54
Chór z IV aktu opery Halka
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska
10. Szumią jodły na gór szczycie 5'52
Aria Jontka z IV aktu opery Halka
solo: Sebastian Mach
11. Spod igiełek kwiaty rosną 4'56
Chór z II aktu opery Straszny dwór
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Aleksandra Sosna
12. Ten zegar stary 4'02
Aria Skołuby z III aktu opery Straszny dwór
solo: Jerzy Butryn
13. Mazur 6'01
Finał IV aktu opery Straszny dwór
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Aleksandra Sosna, Sebastian Mach, Jerzy Butryn
Nagrania dokonano w sali dawnej Filharmonii Wrocławskiej w dniach 27–29 czerwca 2018 oraz 26 czerwca 2019 r.
Reżyseria nagrania, montaż i mastering: Wojciech Marzec, Agnieszka Szczepańczyk
Wydawcy: NFM, CD Accord (NFM 63, ACD 265)
Współpraca: Teatr Wielki – Opera Narodowa
Patronat medialny: Program II Polskiego Radia
© 2018, 2019 Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego
[…] Moniuszko komponował zarówno krótkie piosenki zwrotkowe, przeznaczone dla amatorów o ograniczonych możliwościach wykonawczych, jak i wieloczęściowe utwory balladowe, tworzone z myślą o śpiewakach zawodowych. Według opinii Stefana Kisielewskiego: „Trafił nie tylko do szlacheckich dworków czy mieszczańskich domów, ale też «pod strzechy»”. A że był doskonałym melodystą, jego pieśni „weszły w krew społeczeństwa, stały się składową częścią klimatu, atmosfery, stylu polskiego życia […]”. Tym samym Moniuszko zatarł granicę między sztuką elitarną a popularną, tzn. atrakcyjną dla szerszego grona odbiorców. Żadne z jego dzieł nie straciło przy tym walorów artystycznych.
Podobna idea przyświeca projektowi Akademii Chóralnej, którego celem jest rozpowszechnianie śpiewu, w tym przede wszystkim śpiewu zbiorowego, mającego nie tylko wartość artystyczną, ale przynoszącego również korzyści psychologiczne i społeczne. Tym razem na warsztat zostały wzięte najbardziej znane melodie Stanisława Moniuszki. Roman Ilia Drozd przetworzył je na język współczesny, zdecydowanie bliższy młodym wykonawcom i odbiorcom.
Powstał zatem zbiór niezwykłych utworów zaczerpniętych z moniuszkowskich oper, Sonetów krymskich i Śpiewników domowych, napisanych do słów wybitnych polskich poetów. W nowym opracowaniu zostały przeznaczone na głosy solowe, chóry jednorodne, fortepian, orkiestrę smyczkową oraz instrumenty perkusyjne z elementami body percussion.[…]
Współczesne opracowanie znanych od niemal dwóch wieków melodii tchnęło w nie nowe życie i nadało im zupełnie inną energię. O tym, jak wiele wzbudzają pozytywnych emocji wśród publiczności i zaangażowania ze strony młodych wykonawców, miałam okazję przekonać się podczas jednego z koncertów, w którym, oprócz solistów i NFM Orkiestry Leopoldinum pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, udział wzięło kilkanaście chórów dziecięcych i młodzieżowych. Tę samą energię i radość muzykowania odnajdą Państwo w niniejszym nagraniu Moniuszko inaczej śpiewany.
Agata Adamczyk, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty