Śpiewajmy! Utwory na chór jednogłosowy

Śpiewnik został przewidziany dla dzieci rozpoczynających swoją wokalną przygodę.

Repertuar oraz brzmienie są dwoma filarami, na których opiera się każdy zespół chóralny. W przypadku chórów dziecięcych zagadnienie wyboru programu jest szczególnie istotne. Od właściwego doboru utworów zależy, czy dzieci zostaną zachęcone, czy też zniechęcone do śpiewania w chórze.

Dobra piosenka dziecięca musi spełniać kilka warunków:
•    musi podobać się dzieciom;
•    musi je czymś zafascynować: czy to porywającym rytmem, czy żywym, wesołym charakterem,
•    czy zabawnym tekstem, czy wreszcie piękną melodią lub harmoniką;
•    powinna być dla dziecka zrozumiała, tak by potrafiło przyswoić ją sobie mentalnie.

Wybrane przez nas kompozycje czynią zadość wszystkim kryteriom, które muszą zostać spełnione przez artystycznie wartościowe piosenki dziecięce. Selekcja piosenek do śpiewnika nie była przypadkowa. To efekt naszej wieloletniej pracy z chórami dziecięcymi oraz zebranych przez lata doświadczeń. W książce znajduje się 37 piosenek zapisanych w formie prymki, przewidzianych do odczytywania i śpiewania przez dzieci. Każdej piosence towarzyszą zadania muzyczne z zakresu teorii muzyki (wyjaśnienie pojęć muzycznych odnoszących się do zapisu nutowego, tempa, dynamiki, artykulacji muzycznej) oraz wykonawstwa (ćwiczenia wokalne, propozycje zinstrumentowania piosenek). Celem zadań nie było dostarczenie pełnej wiedzy z zakresu teorii muzyki, lecz uzupełnienie i utrwalenie zasobu wiadomości, które dzieci równolegle zdobywają na lekcjach muzyki. Zadania mają także pomóc początkującym śpiewakom uzyskać wiedzę konieczną do bardziej efektywnej pracy na zajęciach chóru. Utwory oraz zadania muzyczne zostały uszeregowane pod względem stopnia ich trudności. Treści zadań są rozplanowane w układzie spiralnym, co oznacza, że dziecko przez cały czas porusza się po zagadnieniach znanych, stopniowo rozszerzanych o nowe pojęcia. Proponowane zadania mogą także stanowić źródło inspiracji dla dyrygentów do tworzenia innych ćwiczeń, bardziej pasujących do danej grupy dzieci.

Praca nad piosenką na ogół przebiega dwuetapowo:
1.    Nauka utworu – muzyki i tekstu – która zwykle odbywa się z wykorzystaniem nut. To czas na poznanie piosenki, jej zapisu nutowego oraz wykonanie proponowanych w śpiewniku zadań muzycznych.
2.    Opracowanie artystyczne utworu: nauka na pamięć, ustalanie interpretacji. Na tym etapie dzieci powinny znać piosenkę na pamięć i na koncertach wykonywać ją już z pełnym akompaniamentem.

Naszym założeniem było przygotowanie podręcznika dla początkującego chórzysty, dlatego w śpiewniku nie ma partii akompaniamentu do poszczególnych piosenek. Zapisy nutowe akompaniamentu znajdują się w oddzielnej książce, przewidzianej dla dyrygentów.

Alicja Szeluga i Olivia Kaczyńska
(treść z przedmowy)

Śpiewnik i akompaniamenty nabyć można w biurze Akademii Chóralnej: akademia.choralna@nfm.wroclaw.pl. Wydawnictwo dostępne jest tylko dla chórów Śpiewającej Polski.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się