Wyjątkowe koncerty w Narodowym Forum Muzyki to najlepszy sposób na przeżycie niepowtarzalnych chwil, a przede wszystkim okazja na doświadczenie piękna sztuki. Tradycyjnie na nadchodzący sezon artystyczny 2024/2025 przygotowaliśmy dla naszych melomanów abonamenty symfoniczne, który dają fantastyczną możliwość regularnych spotkań z najwspanialszymi dziełami muzyki klasycznej w wykonaniu uznanych artystów!
Wspólna inauguracja sezonu artystycznego Chóru NFM i NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą maestra Andrzeja Kosendiaka sprawi, że ujrzymy współczesne muzyczne życie naszego miasta jako pracę wielu pokoleń. Jej program nawiązywać będzie bowiem do pierwszego koncertu Filharmonii w 1945 roku. Tak jak wówczas zabrzmią dzieła Stanisława Moniuszki, Ignacego Paderewskiego i Fryderyka Chopina, a obok wrocławskich zespołów wystąpi utalentowana młodzież. W drugiej części wieczoru artyści wykonają Mszę c-moll „Wielką” Wolfganga Amadeusa Mozarta. Jeszcze w październiku Wrocławskich Filharmoników poprowadzi Mirian Khukhunaishvili, laureat Ringmann-Jaross Award. Pianista Jonathan Fournel, o którym świat usłyszał w 2021 roku za sprawą jego zwycięstwa w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Królowej Elżbiety Belgijskiej w Brukseli, zaprezentuje wówczas II Koncert fortepianowy Fryderyka Chopina. Usłyszeć będzie też można Uwerturę na orkiestrę symfoniczną Grażyny Bacewicz oraz utwór Become Ocean Johna Luthera Adamsa, uznany przez redakcję „Guardiana” za jedną z najwybitniejszych kompozycji stworzonych w XXI wieku. Podczas kolejnego koncertu, tym razem pod batutą Michała Klauzy, orkiestra przywoła sylwetki twórców przedwojennych – Władysława Szpilmana i Henryka Warsa, natomiast wraz z Jakubem Jakowiczem prawykona Koncert na skrzypce i orkiestrę Marcina Markowicza. W listopadzie zabrzmi monumentalna II Symfonia c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera w interpretacji dyrygenta Thierry'ego Fischera. Kolejny koncert poświęcony zaś będzie pamięci Andrzeja Markowskiego – twórcy Wratislavii Cantans, którego setną rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku. NFM Filharmonię Wrocławską poprowadzi wówczas Jacek Kaspszyk. W drugiej części wieczoru zabrzmią arcydzieła muzyki francuskiej – Morze Claude’a Debussy’ego i La valse Maurice’a Ravela. Wcześniej artyści razem z fińską skrzypaczką Eliną Vähälä zaprezentują I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego.
Orkiestrę symfoniczną kilkukrotnie poprowadzi jej nowy dyrektor artystyczny – maestro Christoph Eschenbach. W grudniu wspólnie zaprezentują romantyczne arcydzieła – razem z Niekiem Baarem Koncert skrzypcowy a-moll Antonína Dvořáka, którego sto dwudziesta rocznica śmierci mija w 2024 roku, a także Symfonię fantastyczną Hectora Berlioza. Muzyka francuskiego romantyka zabrzmi ponownie tydzień później. Do zbliżających się świąt Bożego Narodzenia przygotuje nas bowiem oratorium Dzieciństwo Chrystusa jego autorstwa, którym zadyryguje powracający do Wrocławia Paul McCreesh. Pod batutą maestro Eschenbacha NFM Filharmonia Wrocławska zagra ponownie już podczas pierwszego koncertu w 2025 roku. Salę Główną NFM wypełnią tym razem dźwięki VIII Symfonii Dvořáka, a wcześniej pieśni Witolda Lutosławskiego w interpretacji często współpracującej z niemieckim dyrygentem amerykańskiej sopranistki Marisol Montalvo. Do NFM zawitają wybitny pianista Piotr Anderszewski oraz dyrygent Omer Meir Wellber, który w sezonie 2025/2026 rozpocznie pracę na stanowisku generalnego dyrektora muzycznego Staatsoper Hamburg i Philharmonisches Staatsorchester Hamburg. Posłuchamy wówczas IX Symfonii Dymitra Szostakowicza, I Koncertu fortepianowego Ludwiga van Beethovena oraz postmodernistycznego Moz-Art à la Haydn Alfreda Schnittkego, zgodnie z tytułem zawierającego odniesienia do twórczości Mozarta i Haydna. Utwory wszystkich trzech klasyków wiedeńskich pojawią się w programie wspólnego koncertu NFM Filharmonii Wrocławskiej i cenionego wiolonczelisty Istvána Várdaia. Z katalogu dzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta zabrzmi pogodna Serenata notturna. Vardai jako solista wystąpi w I Koncercie wiolonczelowym C-dur Josepha Haydna, zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi natomiast II Symfonię Beethovena. Muzyka mistrza z Bonn powróci do NFM razem z Karelem Markiem Chichonem. Artyści sięgną tym razem po jego VII Symfonię oraz uwerturę Egmont. Z towarzyszeniem Angeli Hewitt muzycy zagrają słynny Koncert fortepianowy a-moll Roberta Schumanna. Pod batutą fińskiego dyrygenta Dimy Slobodeniouka zabrzmi III Symfonia „Wagnerowska” Antona Brucknera. Tego samego wieczoru wysłuchać też można będzie dzieł Richarda Straussa. Podczas jego II Koncertu Es-dur na róg i orkiestrę w roli solisty wystąpi pierwszy waltornista Filharmoników Berlińskich – Stefan Dohr.
W nowym sezonie gościć będziemy ponownie zjawiskową Bomsori Kim. Laureatka najważniejszych konkursów skrzypcowych wykonaniem II Koncertu skrzypcowego op. 61 Karola Szymanowskiego uświetni jubileusz osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Orkiestra pod dyrekcją Duncana Warda zaprezentuje też wówczas dzieła Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz i Agaty Zubel. W połowie marca wraz z Christophem Eschenbachem Wrocławscy Filharmonicy powrócą do twórczości Antonina Dvořáka. Tym razem wspólnie z Amerykaninem Tzimonem Barto zagrają napisany przez Czecha Koncert fortepianowy g-moll. W drugiej części wieczoru zabrzmi Kwartet fortepianowy g-moll op. 25 Johannesa Brahmsa w orkiestrowym opracowaniu Arnolda Schönberga. Podczas kolejnego koncertu abonamentowego Fanfara współczesnego łotewskiego kompozytora Ēriksa Ešenvaldsa będzie wstępem do Ognistego ptaka Igora Strawińskiego i Szeherezady Nikołaja Rimskiego-Korsakowa.
We Wrocławiu nie zabraknie również Giancarla Guerrero, który poprowadzi wykonanie II Symfonii Jeana Sibeliusa. W pierwszej części koncertu, podczas którego maestro stanie przed NFM Filharmonią Wrocławską, z orkiestrą zagra organistka tytularna Elbphilharmonie w Hamburgu – Iveta Apkalna. Zabrzmią wówczas dwa fenomenalne dzieła twórców amerykańskich – Toccata Festiva Samuela Barbera i Symfonia organowa Aarona Coplanda. Niedługo potem, po raz czwarty w tym sezonie stając razem przed wrocławską publicznością, Christoph Eschenbach i NFM Filharmonia Wrocławska sięgną po IX Symfonię Ludwiga van Beethovena, po ponad dwustu latach od premiery pozostającą wciąż wyzwaniem rzuconym kolejnym pokoleniom przez geniusza. Podczas następnego wspólnego przedsięwzięcia artyści, łącząc siły z Chórem NFM, zestawią upamiętniającego ofiary Holocaustu Ocalałego z Warszawy Arnolda Schönberga i jedno z największych dzieł Johannesa Brahmsa – Niemieckie Requiem. Zarówno twórczość Brahmsa, jak i wątek upamiętnienia ofiar wojennego ludobójstwa powrócą, kiedy z towarzyszeniem wrocławskiej orkiestry wystąpi armeńsko-amerykański pianista Sergei Babayan – zwycięzca m.in. Cleveland International Piano Competition. Jacek Kaspszyk poprowadzi wówczas wykonania II Koncertu fortepianowego Brahmsa oraz XXI Symfonii „Kadisz” Mieczysława Wajnberga. Orkiestra po raz ostatni przed wakacyjną przerwą wystąpi w ostatni piątek maja, prezentując pod batutą swojego nowego dyrektora artystycznego kanoniczną I Symfonię „Tytan” Gustava Mahlera oraz prawykonując nowy utwór niezrównanej Agaty Zubel. Muzycy podsumują tym samym sezon, który – jak mamy nadzieję – obfitować będzie w głębokie wzruszenia, artystyczne odkrycia i wiele okazji do zachwytu nad światem sztuki.