UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

Zapraszamy na dwa spektakle taneczne nowojorskiej grupy baletowej Dance Theatre of Harlem.

Dance Theatre of Harlem to nowojorski zespół baletowy założony w 1969 r. przez Arthura Mitchella (tancerza New York City Ballet) jako pierwszy amerykański klasyczny zespół baletowy złożony z czarnoskórych tancerzy. Historia zespołu jest niezwykła: po otrzymaniu wiadomości o tragicznej śmierci Martina Luthera Kinga, Mitchell oraz baletmistrz Karel Shook postanowili zaangażować się w zmienianie świata na lepsze. W tym celu założyli szkołę tańca klasycznego dla dzieci z ubogich dzielnic Nowego Jorku w wynajętych starych garażach w Harlemie. Dzisiaj, po niemal półwieczu swojej działalności, odnoszący sukcesy Dance Theatre of Harlem cieszy się sławą zespołu, który wprowadził nowy nurt do baletu klasycznego – połączenie tradycji Europy i Ameryki. Grupa  nadal prowadzi działania edukacyjne skierowane do wszystkich, którzy marzą o tańcu. Wrocławski występ będzie okazją, by zobaczyć na żywo legendę amerykańskiego baletu.

Podczas dwóch wieczorów w NFM zespół zaprezentuje dwa zróżnicowane programy:

20.11.2017, godz. 19:00, Sala Główna
Harlem Colors Ballet

Brahms Variations (2016, Robert Garland – choreografia, Johannes Brahms – muzyka)
Equilibrium (Brotherhood) (2016, Darrell Grand Moultrie – choreografia, Kenji Bunch – muzyka)
Equilibrium (Braterstwo) to balet, który stworzył Darrell Grand Moultrie, by wesprzeć akcję Dancers Responding to AIDS przy wsparciu DRA Legacy Sponsor in memory of Tom Morgan oraz Legacy Support Sponsor James J. Andrews. Andrews pochodzi z południu USA, gdzie wciąż spotyka się przejawy segregacji rasowej. Tancerz wnosi swój wkład w różnorodność kulturową i artystyczną doskonałość Dance Theatre of Harlem. „Poprzez fizyczność, wysportowanie i wdzięk balet Equilibrium (Braterstwo) eksploruje temat męskiej przyjaźni i jej wpływ na nasze poczucie stabilności życiowej” – [Darrell Grand Moultrie].

***
Change (2016, Dianne McIntyre – choreografia, pieśni tradycyjne w wykonaniu Spelman Glee Club)
Tytuł Black, Brown and Beige zaczerpnięty został z piosenki Duke’a Ellingtona. Utwór opowiada o kobietach, które rzadko są wychwalane w pieśniach, zwykle pozostają niewidoczne lub niedocenione, a jednak przekształcają nasze otoczenia, kraj, świat dzięki odwadze i wytrwałości. Kobiety można nazwać „wojowniczkami zmian”. 
Vessels (2014, Darrell Grand Moultrie – choreografia, Ezio Bosso – muzyka)
Czteroczęściowy balet odznacza się w warstwie muzycznej jasną, niekrzykliwą barwą dźwięków. Choreografia stanowi prezentację umiejętności poszczególnych tancerzy Dance Theatre of Harlem, popis ich atletyczności i doskonałej techniki.  

21.11.2017, godz. 19:00, Sala Główna
Rhythm Perspective

System (2016, Francesca Harper – choreografia, John Adams – muzyka: I Kwartet smyczkowy, Fellow Traveler)
Inspirowany współczesną problematyką społeczną USA, a szczególnie problemami Afroamerykanów, balet System stworzony został we współpracy z tancerzami, którzy wykorzystali własne doświadczenie jako materiał do twórczych poszukiwań. 
Chaconne (2017, Jose Limon – choreografia, Johann Sebastian Bach – muzyka: Ciaccona z II Partity d-moll na skrzypce solo)
Wielki pionier tańca współczesnego w Meksyku – Jose Limon – stworzył  na własny użytek w 1942 roku choreografię solową do muzyki Johanna Sebastiana Bacha. Jego dzieło przypomina monolog Hamleta, jest taneczną refleksją na tematy egzystencjalne.

***
Dancing on the Front Porch of Heaven (2013, Ulysses Dove – choreografia, Anne Dabrowski – reżyseria, Arvo Pärt – muzyka: Cantus in Memory of Benjamin Britten)
„Moim zdaniem, muzyka Arvo Pärta może sprawić, że dusza sięga niebios. Chcę opowiedzieć o doświadczaniu jej poprze ruch. Tą historią bez słów pragnę stworzyć poetycki pomnik ludziom, których kochałem.” – [Ulysses Dove]
Return (1999, Robert Garland – choreografia, Aretha Franklin, James Brown – muzyka)
Ekscytująca mieszanka elegancji baletu klasycznego i szorstkiej energii funk. Balet wykracza poza konwencję tańca na puentach i tańca towarzyskiego. 

W przypadku zakupu biletów na oba występy Dance Theatre of Harlem przysługuje rabat 20% od całości zamówienia na bilety w kategorii I i VIP. Zachęcamy do zakupu biletów online lub w kasach NFM.

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie