Mazimilian Schmitt, fot. archiwum artysty
Maximilian Schmitt

Maximilian Schmitt jako chłopiec był członkiem chóru katedralnego w Regensburgu. Studiował śpiew pod kierunkiem Anke Eggers na Universität der Künste w Berlinie, kształcił się też u Rolanda Hermanna.

W latach 2005–2006 był członkiem zespołu Bayerische Staatsoper w Monachium, a pierwsze doświadczenia sceniczne zdobył, będąc członkiem działającego przy tym teatrze Opernstudio. Następnie wstąpił do zespołu Nationaltheater w Mannheim, gdzie pracował przez kolejne cztery lata. Tam występował w Śpiewakach norymberskich Wagnera, a także w roli Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, kreował ponadto role Mozartowskie: Tamina, Don Ottavia, Belmonta i Ferranda, a jego kontrakt w Mannheim zwieńczyła rola tytułowa w Łaskawości Tytusa w 2012 r. W tym samym roku wykonał partię Tamina w Holenderskiej Operze Narodowej w Amsterdamie pod batutą Marca Albrechta. W Uprowadzenia z seraju Mozarta (nagranym następnie na CD przez Harmonię Mundi) pod batutą René Jacobsa z zespołem Akademie für Alte Musik Berlin śpiewał partię Belmonta. W 2016 r. Maximilian Schmitt wystąpił w Idomeneo Mozarta w Opéra national du Rhin w Strasburgu, po czym debiutował na deskach Wiener Staatsoper jako Don Ottavio. Zwieńczeniem sezonu 2016/17 będzie jego debiut w La Scali w Mediolanie, tym razem w roli Pedrilla w Uprowadzeniu z seraju Mozarta pod batutą Zubina Mehty.

Obok ról operowych wielką wagę artysta przykłada do wykonań estradowych. Jego szeroki i zróżnicowany repertuar obejmuje utwory od Monteverdiego poprzez Mozarta po Mendelssohna. Występuje gościnnie z takimi dyrygentami, jak Franz Welser-Möst, Daniel Harding, Thomas Hengelbrock, Fabio Luisi, Andrés Orozco Estrada, Trevor Pinnock, René Jacobs czy Robin Ticciati. Koncertował z Akademie für Alte Musik Berlin, Tonhalle-Orchester w Zurychu, orkiestrami symfonicznymi Bayerischer Rundfunk (BR), Mitteldeutscher Rundfunk (MDR), Westdeutscher Rundfunk (WDR), z Wiener Symphoniker, Cleveland Orchestra, Orkiestrą Symfoniczną Radia Szwedzkiego oraz Gewandhausorchester w Lipsku. Maximilian Schmitt jest regularnie zapraszany przez orkiestry paryskie (Orchestre de Paris, Ensemble Orchestral de Paris, Orchestre National de France), występował też na jednym z ostatnich koncertów Claudia Abbado podczas Festiwalu w Lucernie. Dzięki bliskiej współpracy z Philippem Herreweghe wykonuje szeroki repertuar.

Nowy sezon otworzy z Duńską Narodową Orkiestrą Symfoniczną w Kopenhadze, wykonując IX Symfonię Beethovena pod dyrekcją Manfreda Honecka. Będzie występować gościnnie pod batutą François-Xaviera Rotha w Requiem Berlioza z BBC Symphony Orchestra w Londynie. Następnie odbędzie tournée z Freiburger Barockorchester w Requiem Mozarta, śpiewając pod dyrekcją René Jacobsa (planowane jest także nagranie płyty). Potem z kolei pojedzie w podróż koncertową z Oratorium na Boże Narodzenie Bacha, które poprowadzi Hans-Christoph Rademann. W ramach koncertów inaugurujących w Elbphilharmonie w Hamburgu Maximilian Schmitt wykona partię tenorową w Schöpfungsmesse Haydna pod batutą Thomasa Hengelbrocka z udziałem NDR Elbphilharmonie Orchester. Pełen wydarzeń sezon zakończy rola Ewangelisty w Pasji wg św. Jana Bacha z Cleveland Orchestra pod dyrekcją Franza Welsera-Mösta oraz kolejne tournée, tym razem z Orchestre des Champs-Élysées i Philippem Herreweghe.

Recitale zajmują ważne miejsce w jego kalendarzu koncertowym, w tej roli wystąpił z Geroldem Huberem w Concertgebouw w Amsterdamie, podczas festiwalu Heidelberger Frühling, z orkiestrą Filharmonii w Kolonii oraz z Tonhalle Düsseldorf. Od czasu debiutu w londyńskiej Wigmore Hall otrzymuje kolejne zaproszenia na występy w tej sali.

Debiutanckim albumem Maximiliana Schmitta był Träumend wandle ich bei Tag (utwory Roberta i Klary Schumannów – Oehms Classics), następnie nagrał Die schöne Müllerin Schuberta (2013, Oehms Classics); oba programy zaprezentował na Schubertiadzie w Schwarzenbergu. W 2017 r. wystąpi w Schlosstheater Celle, ponownie w Wigmore Hall oraz podczas wieczoru w duecie z Christiną Landshamer w ramach Schubertiady w Schwarzenbergu.

Artysta pojawia się gościnnie na wielu innych nagraniach: w Stworzeniu świata Haydna (Freiburger Barockorchester, dyr. René Jacobs, Harmonia Mundi), Pasji wg św. Mateusza Bacha (Gewandhausorchester, dyr. Riccardo Chailly, Decca; Chor des Bayerischen Rundfunks & Concerto Köln, dyr. Peter Dijkstra, BR Klassik), Stabat mater i Requiem Dvořáka oraz Trenach i Requiem Canticles Strawińskiego (Collegium Vocale Gent & Royal Flemish Philharmonic, dyr. Philippe Herreweghe, PHI), Stworzeniu świata i Porach roku Haydna (Collegium Vocale Gent & Orchestre des Champs-Élysées, Philippe Herreweghe, PHI). Można go też zobaczyć w nagraniu DVD Oratorium na Boże Narodzenie Bacha (Chor des Bayerischen Rundfunks & Akademie für Alte Musik Berlin, dyr. Peter Dijkstra, BR Klassik). Na początku 2016 r. Maximilian Schmitt nagrał swoje pierwsze arie z cyklu Wie freundlich strahlt der Tag (WDR Sinfonieorchester Köln, dyr. Patrick Lange; Oehms Classics) – była to jego pierwsza wyprawa w rejony niemieckiego romantyzmu.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się