Michele Pasotti fot. archiwum artysty
Michele Pasotti

Ukończył studia z najwyższym wyróżnieniem w klasie lutni Massima Lonardiego, doskonalił swoje umiejętności także podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez Hopkinsona Smitha i Paula O’Dette. W Civica Scuola di Musica w Mediolanie specjalizował się w teorii muzyki renesansowej i kontrapunkcie, a w Mediolanie i w Barcelonie (Esmuc) pogłębił studia nad wykonawstem muzyki późnośredniowiecznej. W Università di Roma „Tor Vergata” uczęszczał na kurs Ars nova w Europie, ponadto studiował filozofię na Università di Pavia (dyplomy z wyróżnieniem).

W latach 2013–2018 Michele Pasotti prowadził wykłady na temat okresu ars nova w Civica Scuola di Musica w Mediolanie. Obecnie jest profesorem lutni w Conservatorio di Musica „Bruno Maderna” w Cesenie, wykłada, także przedmioty muzykologiczne, popularyzuje wiedzę na temat lutni i muzyki dawnej. Artysta założył i prowadzi La fonte musica – zespół specjalizujący się w muzyce późnego średniowiecza. Ich pierwsze dwie płyty Le Ray au Soleyl (ORF/Alte Musik) i Metamorfosi Trecento (Alpha) zostały docenione przez krytyków (Diapason d’Or, 5 Diapasons, dwukrotnie Płyta Miesiąca magazynu „Amadeus”, Supersonic Award magazynu „Pizzicato”, nominacja ICMA 2018).

Podczas wielu koncertów w całej Europie Michele Pasotti współpracował z takimi dyrygentami, jak Claudio Abbado, John Eliot Gardiner, Giovanni Antonini, Marc Minkowski, Ottavio Dantone, Thomas Hengelbrock, Diego Fasolis, Christophe Rousset. Regularnie występuje z Il Giardino Armonico, I Barocchisti, Les Musiciens du Louvre, Balthasar-Neumann-Ensemble, Akademie für Alte Musik Berlin, Les Musiciens du Prince, Ghislieri Consort, Il Canto di Orfeo, Accademia Bizantina i Sheridan Ensemble. Koncertował również
z Orchestra Mozart, Orchestra del Teatro alla Scala, I Solisti della Scala, English Baroque Soloists, Les Talens Lyriques, Kammerorchester Basel, Venice Baroque Orchestra, Capella Cracoviensis i Orfeo 55.

Gościł w najważniejszych salach koncertowych w Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji. Jako solista (lutnie, teorba, gitara barokowa) wykonuje repertuar od średniowiecza do końca XVIII w. Od 2012 r. nagrywa i koncertuje z Cecilią Bartoli, także jako solista. Jest regularnie zapraszany do prowadzenia zespołów wokalnych, m.in. Capelli Cracoviensis. Wśród ponad 70 nagrań artysty (wyd. Deutsche Grammophon, Decca, EMI/Virgin Classics, Naïve, Sony/Deutsche Harmonia Mundi, SWR, Glossa, ORF, Ricercar, Avie, Rai Radio 3, RSI Rete Due, France 2, France Musique, Mezzo, The Classic Voice, Amadeus) godny uwagi jest album poświęcony twórczości gitarzysty Francesca Corbetty (Dynamic), gdzie występuje jako solista, oraz płyta z dziełami Pergolesiego, nagrana z Orchestra Mozart pod dyrekcją Claudia Abbado (Deutsche Grammophon).

----

Michele Pasotti graduated in lute with highest honours, studying with Massimo Lonardi, and specialised attending masterclasses by Hopkinson Smith and Paul O’Dette. At the Civica Scuola di Musica in Milan he later specialised in Renaissance music theory and counterpoint and deepened the study of late medieval practice both in Milan and Barcelona (Esmuc). At Rome’s University ‘Tor Vergata’ he attended the specialisation course Ars Nova in Europa, getting a first class degree. He also received a first class degree in philosophy at the University of Pavia.

From 2013 to 2018, Michele Pasotti ran an Ars Nova course at the Civica Scuola di Musica di Milano. He is Professor of lute at the Conservatorio di Musica ‘Bruno Maderna’ in Cesena. He also gives lectures, either on musicological subjects, or to introduce and spread the knowledge of lutes and early music. He is the founder and director of ‘la fonte musica’, an ensemble specialising in late medieval music. Their first two CDs Le Ray au Soleyl for the label ORF/Alte Musik and Metamorfosi Trecento were acclaimed by critics (Diapason d’Or, 5 Diapasons, two times Disco del Mese di Amadeus, Pizzicato’s Supersonic Award, finalist at ICMA 2018).

In many concerts across Europe, Michele Pasotti has worked with conductors such as Claudio Abbado, John Eliot Gardiner, Giovanni Antonini, Marc Minkowski, Ottavio Dantone, Thomas Hengelbrock, Diego Fasolis, Christophe Rousset. He regularly performs with Il Giardino Armonico, I Barocchisti, Les Musiciens du Louvre, Balthasar-Neumann-Ensemble, Akademie für Alte Musik Berlin, Les Musiciens du Prince, Ghislieri Consort, Il Canto di Orfeo, Accademia Bizantina, and Sheridan Ensemble. He has also played with Orchestra Mozart, Orchestra del Teatro alla Scala, I Solisti della Scala, English Baroque Soloists, Les Talens Lyriques, Kammerorchester Basel, Venice Baroque Orchestra, Capella Cracoviensis, Orfeo 55.

He has been hosted by the most eminent musical seasons and concert halls in Europe, the United States and Asia. As a soloist (lutes, theorbo, Baroque guitar) he has a repertoire that spans from the Middle Ages to the late 18th century. Since 2012, he has being recording and touring Europe’s most important music venues with Cecilia Bartoli, performing also as a soloist. He is regularly invited to conduct vocal ensembles, especially Capella Cracoviensis. Among his more than 70 recordings (beyond those for Deutsche Grammophon, Decca, EMI/ Virgin Classics, Naïve, Sony/Deutsche Harmonia Mundi, SWR, Glossa, ORF, Ricercar, Avie, Rai Radio 3, RSI Rete Due, France 2, France Musique, Mezzo, The Classic Voice, Amadeus), noteworthy is a work dedicated to the guitarist Francesco Corbetta (Dynamic), where heplays as a soloist, and a CD entirely devoted to Pergolesi with Orchestra Mozart conducted by Claudio Abbado (Deutsche Grammophon).

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się