fot. archiwum zespołu
Grencsó Open Collective


István Grencsó - saksofon, flet
Máté Pozsár - fortepian
Róbert Benkő - kontrabas
Szilveszter Miklós – perkusja

Formy bluesowe, oryginalne utwory przypominające standardy, czy też swobodna improwizacja, utwory w stylu piosenek lub zupełnie atonalne, w Open Collective wszystko przychodzi muzykom płynnie i naturalnie. Open Collective to kwartet stworzony przez Istvána Grencsó, koryfeusza węgierskiej awangardy. Grupa, która całkiem często na koncerty i nagrania zaprasza wykonawców z Europy i innych kontynentów, kontynuuje muzyczne i duchowe dziedzictwo György Szabadosa, światowej sławy legendarnej postaci węgierskiej muzyki improwizowanej, który odszedł w 2011 r. Saksofonista István Grencsó i jego wieloletni kolega, godzien zaufania i solidny jak skała kontrabasista Róbert Benkő tworzą harmoniczną równowagę z dwoma wybitnymi reprezentantami najmłodszej generacji węgierskiego jazzu. Skomponowany czy improwizowany, spokojny czy ekscytujący, melodyczny czy atonalny – każdy moment ich muzyki jest fascynujący, czego dowodzą ich albumy wydawane przez BMC i chwalone przez krytyków: Flat / Síkvidék i Marginal Music / Rétegzene. Wszyscy krytycy podkreślali, jak wielkie muzyczne porozumienie i zgranie prezentuje kwartet, zwłaszcza biorąc pod uwagę wiek muzyków: Grencsó i Benkő mogliby być ojcami Pozsára i Miklósa.

----------------------------------------------------

István Grencsó - saxophone, flute
Máté Pozsár - piano
Róbert Benkő - double bass
Szilveszter Miklós - drums

The blues form, standard-like originals or free flight, song-like or completely atonal, you name it, everything comes fluently and naturally in the Open Collective, the quartet of István Grencsó, torch-bearer of the Hungarian avant-garde. The group, hosting European or other foreign musicians on their gigs and CDs quite often, carries the musical and spiritual legacy of the pianist-composer György Szabados, the worldwide renowned legendary figure of Hungarian improvised music, who passed in 2011. The saxophone player István Grencsó and his long-time buddy, the reliable and rock-solid bass player Róbert Benkő create a harmonic balance with the two outstanding representatives of the youngest Hungarian jazz generation. Composed and free, calm and exciting, melodic and atonal – each moment of their music is fascinating, as it is proven by their critically acclaimed BMC releases, Flat / Síkvidék and Marginal Music / Rétegzene. All critics underlined how tightly knit the quartet is able to present itself, especially in view of their age: Grencsó and Benkő could be the fathers of the two other members.

“Multi-reedman István Grencsó is not well-known in the US, but is a major, cutting-edge jazz artist in his native Hungary. Thus, Flat / Sikvidék duly stresses his elevated artistry and significant compositional acumen. Nonetheless, the quartet’s synergy cannot be undermined, as it incorporates budding jazz stylizations of various flavors into a panorama that abides by construction / deconstruction paradigms in rather harmonious fashion.
The musicians often toy with, and reformulate a wide array of cadences, while launching into overdrive or spinning a surfeit of bracing contrasts into the big picture. For example on Ivan’s Childhood, Grencsó’s playful bass clarinet lines guide the ensemble into straight-ahead modern jazz fare amid rearrangements of various motifs into asymmetrical grooves, dappled with pianist Máté Pozsár’s sprinkling notes over the top. Here, they weave around the primary theme with controlled turbulence, leading to a foreboding series of events. Highly emotive by design, the quartet cohesively fuses cheery etudes with systematic breakdowns into the free jazz realm, as the angular and at times, fiercely executed improv sectors pose another dimension to the band’s makeup.
Grencsó is a supreme melody maker, especially when he performs on flute. But his mammoth and fluent tenor sax faculties are a driving force, hued with an uncanny ability to generate a resonating, polytonal stereo sound. The quartet often shifts a primary theme into searing and spiritually exercised bridge sections; often uncovering a composition’s hidden beauty. However, Grencsó lightens the load a bit on the gorgeous flute driven ballad, Indián a Hortobágyon. On Winding Farewell, Pozsár encircles the leader’s perky flute notes above the punchy and idiosyncratic rhythmic undercurrent. The journey includes fractured thematic overtures with melancholic overtones, blustery breakouts and Grencsó’s anthem-like bass clarinet phrasings. Simply stated, this all-embracing gem of an album should not go unnoticed.”
GLENN ASTARITA, All About Jazz, February 10, 2015, about their album Flat / Síkvidék

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się