Kompozytor urodzony w 1986 roku. W 2011 roku ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (kompozycja), Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa) oraz Zbigniewa Karneckiego (muzyka teatralna i filmowa).
Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich (m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Crescendo” w Tarnowie w 2004 roku – I nagroda, konkursu kompozytorskiego organizowanego przy 3. Światowym Festiwalu Kontrabasowym w 2008 roku – I nagroda, Konkursu Kompozytorskiego „Fides et Ratio” w 2009 roku – III nagroda, Kompozytorskiego Koncertu Roku 2011 – II nagroda), a także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Dolnośląskiego.
Utwory Mateusza Ryczka były wielokrotnie wykonywane w kraju i za granicą (Niemcy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Turcja, Włochy, Węgry, Czechy, Wielka Brytania, Białoruś, Rosja, Szwajcaria, Austria, USA, Ukraina), m.in. na takich festiwalach, jak Warszawska Jesień (koncerty Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich), Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Dialogi (Mińsk), ISCM World Music Days 2014 czy Kyiv Contemporary Music Days.
Brał udział w takich projektach, jak Missa Solemnis, Fabryka Dźwięku, „Hallo Wrocław 2016!” (współpraca polsko-niemiecka), Flexible Orchestra (jako jedyna osoba spoza USA) czy Music Masters on Air, w ramach którego jego kompozycja fortepianowa Subgłębia nocy została wykonana na festiwalach w sześciu krajach europejskich. Uczestniczył również w takich kursach kompozytorskich, jak Ostrava Days czy Composer Collider z Ensemble Musikfabrik. Jest autorem muzyki do wielu sztuk teatralnych oraz muzyki do filmu Lag Island Tomka Tryzny. W latach 2006–2011 był członkiem Koła Młodych ZKP, a aktualnie jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich. W 2013 roku nakładem Domu Wydawniczego For Tune ukazała się jego monograficzna płyta Planetony.
Jego ważniejsze kompozycje to: Harmonia Mundi na zespół w trzech grupach z koncertującym fortepianem (2007), Sancuts na sopran, mezzosopran, baryton, kwartet smyczkowy i organy (2007), Metasonora na orkiestrę (2010), Strzępy snu na kwartet smyczkowy (2010), Dom wariatów na klarnet, gitarę elektryczną, wiolonczelę, akordeon i wideo Piotra Bartosa (2011), Przebłysk pamięci na orkiestrę smyczkową i komputer (2012), 28 dni Księżyca na skrzypce, klarnet, perkusję, fortepian i organy Hammonda (2014), Tuba Dei na orkiestrę młodzieżową i elektronikę (2014), Fanfara czarownic na kwartet dęty blaszany (2015), Bardzo smutna piosenka na sopran, flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2016), Requiem dla Przejścia Świdnickiego na elektronikę (2016).
www.mateuszryczek.com
https://soundcloud.com/ryczek
https://www.youtube.com/user/kompozer86
----------------------
Mateusz Ryczek graduated with distinction from the Wrocław Music Academy under the direction of Grażyna Pstrokońska-Nawratil (composition), Cezary Duchnowski (computer music composition), and Zbigniew Karnecki (theatre and film music). He won awards at numerous composers’ competitions and holds scholarships awarded by the Minister of Culture and Marshal of Lower Silesia. Ryczek’s works were performed both at home and abroad (Germany, Spain, Portugal, Belgium, Turkey, Italy, Hungary, Czech, Great Britian, Belarus, Serbia, Russia, USA, and Ukraine). He participated in the following projects: Missa Solemnis, Sound Factory, Hallo Wrocław 2016!, Flexible Orchestra (the only person from outside the US) as well as Music Masters on Air. He also participated in such composition courses as Ostrava Days and Composer Collider with Ensemble MusikFabrik. Ryczek composed music for the movie Lag Islands by Tomek Tryzna as well as for numerous theatre plays. He is a member of the Polish Composers’ Union. In 2013 his album Planetony (For Tune) was released.