Nate Wooley / fot. Peter Gannushkin
Nate Wooley

Urodził się w 1974 roku w Clatskanie w stanie Oregon, w miasteczku zamieszkałym przez 2000 osób, położonym w lesistej krainie ma północno-zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Profesjonalnie zajął się grą na trąbce już w wieku 13 lat, kiedy zaczął występować ze swoim ojcem, saksofonistą big-bandu. Czas spędzony w stanie Oregon, miejscu stosunkowo spokojnym, gdzie życie płynęło powoli, od 20 lat ma wpływ na estetykę muzyczną Nate’a Wooleya, na jego styl gry, najbardziej zaś na jego solowe występy na trąbce.
Artysta przeprowadził się do Nowego Jorku w 2001 roku i od tamtej pory stał się jednym z najbardziej cenionych trębaczy na brooklyńskiej scenie jazzu, muzyki improwizowanej, noise i muzyki nowej. Regularnie występował z takimi ikonami sceny muzycznej, jak John Zorn, Anthony Braxton, Éliane Radigue, Ken Vandermark, Fred Frith, Evan Parker, Christian Wolff i Yoshi Wada, jak również współpracował z jednymi z najjaśniejszych gwiazd własnego pokolenia: Chrisem Corsanem, C. Spencerem Yeh, Peterem Evansem i Mary Halvorson.
Gra solowa Nate’a Wooleya często jest określana jako część międzynarodowej rewolucji w improwizowanej grze na trąbce. Obok Petera Evansa i Grega Kelleya Nate Wooley jest uznawany za czołowego przedstawiciela amerykańskiego ruchu mającego na celu zredefiniowanie fizycznych ograniczeń gry na rogu, jak również zakwestionowanie sposobu postrzegania trąbki w kontekście historycznym, na które nadal ma wpływ postać Louisa Armstronga. Połączenie wokalizacji, ekstremalnie rozszerzonej techniki, estetyki noise i drone, amplifikacja i feedback oraz rygor kompozycyjny doprowadziły do tego, że pewien recenzent określił jego nagrania solowe mianem „wyśmienicie wrogich”.
W ciągu ostatnich trzech lat Nate Wooley zdobył międzynarodowe uznanie za swój specyficzny język gry na trąbce. Time Out New York nazwał go „trębaczem-obrazoburcą”, a Muzyk Roku według Rankingu magazynu „DownBeat”, Dave Douglas, powiedział o nim: „Nate Wooley to jeden z bardziej interesujących i niezwykłych żyjących obecnie trębaczy, i nie jest to przesada”. Jego twórczość była przedstawiana na SWR Donaueschinger Musiktage (w ramach NOWJazz-Session), WRO Media Art Biennale, Kongsberg Jazzfestival, North Sea Jazz Festival, Music Unlimited Festival, Copenhagen Jazz Festival, New York New Darmstadt Festival. W 2011 roku był artystą rezydentem ISSUE Project Room na Brooklynie w Nowym Jorku i w Café Oto w Londynie. W 2013 roku występował w Walker Art Center jako solista.
W 2016 roku Nate Wooley otrzymał grant w ramach programu „Grants to Artists” w kategorii „Sound and Music” (przyznawany przez Foundation for Contemporary Arts).
Artysta jest kuratorem Database of Recorded American Music (www.dramonline.org) oraz redaktorem naczelnym kwartalnika internetowego „Sound American” (www.soundamerican.org). Oba przedsięwzięcia skupiają się na poszerzaniu definicji muzyki amerykańskiej poprzez jej uobecnianie w cyberprzestrzeni, a także poprzez fizyczną dystrybucję muzyki przez Sound American Records. Nate Wooley prowadzi też wydawnictwo Pleasure of the Text, które wydaje utwory kompozytorów muzyki eksperymentalnej stojących u progu kariery.

----------

Nate Wooley was born in 1974 in Clatskanie, Oregon, a town of 2,000 people in the timber country of the Pacific Northwestern corner of the U.S. He began playing trumpet professionally with his father, a big band saxophonist, at the age of 13.   His time in Oregon, a place of relative quiet and slow time reference, instilled in Nate a musical aesthetic that has informed all of his music making for the past 20 years, but in no situation more than his solo trumpet performances.
Nate moved to New York in 2001, and has since become one of the most in-demand trumpet players in the burgeoning Brooklyn jazz, improv, noise, and new music scenes.  He has performed regularly with such icons as John Zorn, Anthony Braxton, Eliane Radigue, Ken Vandermark, Fred Frith, Evan Parker, Christian Wolff, and Yoshi Wada, as well as being a collaborator with some of the brightest lights of his generation like Chris Corsano, C. Spencer Yeh, Peter Evans, and Mary Halvorson.
Wooley’s solo playing has often been cited as being a part of an international revolution in improvised trumpet.  Along with Peter Evans and Greg Kelley, Wooley is considered one of the leading lights of the American movement to redefine the physical boundaries of the horn, as well as demolishing the way trumpet is perceived in a historical context still overshadowed by Louis Armstrong.  A combination of vocalization, extreme extended technique, noise and drone aesthetics, amplification and feedback, and compositional rigor has led one reviewer to call his solo recordings “exquisitely hostile”.
In the past three years, Wooley has been gathering international acclaim for his idiosyncratic trumpet language.  Time Out New York has called him “an iconoclastic trumpeter”, and Downbeat’s Jazz Musician of the Year, Dave Douglas has said, “Nate Wooley is one of the most interesting and unusual trumpet players living today, and that is without hyperbole”.  His work has been featured at the SWR JazzNow stage at Donaueschingen, the WRO Media Arts Biennial in Poland, Kongsberg, North Sea, Music Unlimited, and Copenhagen Jazz Festivals, and the New York New Darmstadt Festivals.  In 2011 he was an artist in residence at Issue Project Room in Brooklyn, NY and Cafe Oto in London, England. In 2013 he performed at the Walker Art Center as a featured solo artist.
Nate Wooley was the recipient of the 2016 Foundation for Contemporary Arts Grants To Artists Award for Sound and Music.
Nate is the curator of the Database of Recorded American Music (www.dramonline.org) and the editor-in-chief of their online quarterly journal Sound American (www.soundamerican.org) both of which are dedicated to broadening the definition of American music through their online presence and the physical distribution of music through Sound American Records. He also runs Pleasure of the Text which releases music by composers of experimental music at the beginnings of their careers in rough and ready mediums.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się