Graindelavoix / fot. Koen Broos
Graindelavoix

Multidyscyplinarny zespół z siedzibą w Antwerpii, w którego kręgu zainteresowań znajduje się ludzki głos, genealogia repertuaru wokalnego i ich powiązania z emocjonalnością człowieka, jak też z historią i określonym terytorium. Graindelavoix został założony na początku XXI w. przez antropologa i etnomuzykologa – Björna Schmelzera; zaistniał na arenie międzynarodowej m.in. dzięki pierwszej płycie, Ockeghem – Caput, wydanej w 2006 r. przez wytwórnię Glossa.

Gest muzyczny, korpus dzieł lub też pojedyncze dzieło mogą być inspiracją dla nowego projektu. Zespół wchodzi w złożone relacje między materiałem źródłowym a teraźniejszością, co jest szczególnie widoczne podczas występów. Zapis muzyczny wykonywanych kompozycji, będący utrwaleniem muzycznej idei, stanowi integralną część koncepcji wykonawczej. Graindelavoix próbuje wykonać i ucieleśnić zapis, odczytując go ze zrozumieniem w kontekście własnej wiedzy o średniowieczu. Przeszłość nie stanowi zamkniętego okresu, który jest dla nas niedostępny. Przeciwnie, możemy nierzadko dostrzec jej odziaływanie w zależności od miejsca i czasu, co pozwala Graindelavoix przekonać słuchaczy do zbudowania własnej interpretacji historii.

Wykonawcy Graindelavoix wywodzą się z różnych tradycji, mają szerokie horyzonty artystyczne i bogate doświadczenie. Podczas występów ta różnorodność nie jest niwelowana, lecz jeszcze mocniej podkreślana. Zespół zyskał uznanie dzięki nowatorskiemu podejściu do dawnego repertuaru, dalekiemu zarówno od wykonań muzealnych, jak i historycznych wyobrażeń. Świadczą o tym jego śmiałe, często kontrowersyjne interpretacje, jak też współpraca z artystami i instytucjami na całym świecie, udział w licznych programach rezydencyjnych i nagradzane wydawnictwa płytowe. Graindelavoix zdobył wiele cennych wyróżnień, m.in. Edison Award, dwie nagrody Radia Klara, nagrodę belgijskiej prasy muzycznej Caecilia oraz kilka nagród międzynarodowych magazynów muzycznych, takich jak „Classica Répertoire”, „Pizzicato” i „Scherzo”.

W 2011 r. Graindelavoix wspólnie z zespołem tańca Rosas Anny Teresy De Keersmaeker przygotował spektakl Cesena, który miał swoją premierę w Cour d’Honneur w Awinionie. Zespół regularnie tworzy multimedialne i interdyscyplinarne projekty, takie jak filmy Ossuaires i Muntagna Nera (comeback słynnego klubu bluesowego z Limburgii; wyd.CD–EMI/Warner), czy też Trabe dich Thierlein – teatralne przedstawienie z niemiecką polifonią z początku XVI w., które miało swoją premierę podczas Kunstfest Weimar w 2014 r. W tym samym roku powstała współczesna instalacja dźwiękowa, Maastricht Cryptonomies, wykonana z udziałem improwizujących muzyków Manuela Moty i Margaridy Garcia w Bazylice św. Serwacego w Maastricht.

Graindelavoix występował na takich festiwalach, jak Zomer van Antwerpen, De Roma (Antwerpia), Laus Polyphoniae, Moussem Festival, Behoud de Begeerte, Berliner Festspiele, Alkantara Festival, Festival Oude Muziek(Utrecht), Festiwal Pieśń Naszych Korzeni (Jarosław), Wratislavia Cantans, Tage Alter Musik Regensburg, Kunstfest Weimar, Ruhrtriennale (2012, 2013), Festival de Saintes, Festiwal w Awinionie, Festiwal Diagilewa (Perm), ponadto także w Radio France (Paryż), Concertgebouw i Muziekgebouw aan 't IJ (Amsterdam), De Doelen (Rotterdam), Bozar (Bruksela), Gulbenkian Foundation (Lizbona), Brooklyn Academy of Music (Nowy Jork) i in.
Od 2015 r. Graindelavoix funkcjonuje w ramach Fondation Royaumont pod Paryżem, gdzie koncertuje i prowadzi lekcje mistrzowskie. Działalność zespołu jest wspierana przez Flamandzką Wspólnotę w Belgii.

--------------------

Graindelavoix is an Antwerp-based, multidisciplinary company with a fascination for the voice, the genealogy of vocal repertoires, and their relationships with the affective body, history, and territory. The ensemble was founded in the early 21st century by anthropologist and ethnomusicologist Björn Schmelzer with public appearances following shortly thereafter. The first recording, Ockeghem’s Missa Caput, released in 2006 on the Glossa label, immediately placed Graindelavoix on the international scene.

Each new project begins with a concrete musical gesture, a repertoire, or a work which envelops the complex layering of time and the operative aspects of practice. Schmelzer has developed with Graindelavoix a kind of affective musicology in action: every performance is an evocation and activation of the virtual forces and affects working in the surviving traces that serve as the starting point. A score, a notation, or an inscription is an indistinguishable part of a moving musical image that is never independent but functions as a ‘dynamogram’. Graindelavoix tries to activate and embody the notation, an active reading in the medieval sense. The past is not a solid reality that we are separated from, instead it is a continuous set of underlays and counter-currents that undulate and live in our bodies: in ever changing times and geographical locations, new eruptions and collisions of time-tectonics occur. These symptoms form the base for the performers of Graindelavoix to explore how to push the audience to the point of constructing its own memory of meanings.

The performers of Graindelavoix are drawn from different traditions with broad artistic backgrounds and expertise. During performance this heterogeneity is not polished away but carved even deeper. Graindelavoix built a reputation as a pioneer of a completely new approach to old repertoires, beyond the museum or historically informed vision, with its bold and often controversial interpretations to which the many international collaborations, residencies, performances, and CD awards will testify. The ensemble won the much coveted Edison Award, two Klara Classical Music Awards, the Caecilia Prize of the Belgian Music Press and several awards from international music magazines such as Classica Répertoire, Pizzicato and Scherzo.

In 2011, Graindelavoix worked with Anne Teresa De Keersmaeker’s Rosas dance company in the production Cesena, which premiered at the Cour d’Honneur in Avignon. The ensemble regularly creates multimedia and interdisciplinary projects such as the films Ossuaires and Muntagna Nera, the comeback of a famous coal mine blues-music club from Limburg (CD release by EMI/Warner), and Trabe dich Thierlein – a theatrical performance of German polyphony from the early 16th century, which premiered at the Kunstfest Weimar in 2014. Also in 2014, Graindelavoix created a contemporary sound installation entitled Maastricht Cryptonomies, featuring improvising musicians Manuel Mota and Margarida Garcia, in the Basilica of St Servatius in Maastricht. Graindelavoix performed for the Zomer van Antwerpen, De Roma (Antwerp), Laus Polyphoniae, Moussem Festival, Behoud de Begeerte, Berliner Festspiele, Brooklyn Academy of Music (New York), Alkantara Festival and Gulbenkian Foundation (Lisbon), Early Music Festival Utrecht, Song of Our Roots Festival (Jarosław), Wratislavia Cantans, Tage Alter Musik Regensburg, Kunstfest Weimar, Ruhrtriennale (2012 and 2013), Festival de Saintes, Radio France, Avignon Festival, Concertgebouw and Muziekgebouw aan ‘t IJ (Amsterdam), De Doelen (Rotterdam), Diaghilev Festival (Perm), Bozar (Brussels), and many others.

From 2015, Graindelavoix is in residence at the Fondation Royaumont near Paris, offering concerts and master classes. Graindelavoix is structurally supported by the Flemish Community.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się