Orchestre Révolutionnaire et Romantique

Została założona w 1989 r. przez sir Johna Eliota Gardinera, aby wnieść stylistyczną wierność i intensywność ekspresji do wykonawstwa muzyki XIX i początku XX w., na wzór English Baroque Soloists we wcześniejszym repertuarze.

Od samego początku ORR zdobyła uznanie na arenie międzynarodowej, szczególnie za interpretacje dzieł Beethovena, które wielokrotnie wykonywała i nagrywała dla Deutsche Grammophon w latach 90. XX w. Niedawno orkiestra powróciła do tego repertuaru dzięki udanym tournée z symfoniami i Missą solemnis Beethovena w Europie i USA oraz nagraniu na żywo tej mszy przez własną wytwórnię Soli Deo Gloria.

Orkiestra została również doceniona za interpretacje muzyki wszystkich głównych kompozytorów wczesnego romantyzmu, poczynając od Hectora Berlioza – m.in. wykonała i nagrała Symfonię fantastyczną w sali starego Konserwatorium Paryskiego, gdzie zabrzmiało to dzieło po raz pierwszy w 1830 r. W 1993 r. wraz z Monteverdi Choir zespół zaprezentował pierwsze współczesne wykonanie nowo odkrytej Messe solennelle Berlioza. Później zespoły zjednoczyły siły podczas BBC Proms w oratorium Dzieciństwo Chrystusa, a także w pierwszej pełnej inscenizacji we Francji Trojan Berlioza w Théâtre du Châtelet w Paryżu.

Innym cieszącym się dużym uznaniem projektem był Schumann Revealed, zrealizowany w Barbican Centre – w jego w ramach nagrano komplet symfonii Schumanna oraz oratorium Das Paradies und die Peri. Kolejny projekt to Brahms: Roots and Memory (sezon 2007/08), zrealizowany w Salle Pleyel i Royal Festival Hall i ukazujący cztery symfonie Brahmsa w kontekście jego najbardziej znaczących dzieł chóralnych oraz utworów z okresu XVI-XIX w., których transkrypcji dokonał Brahms i którymi sam dyrygował. Opery Webera (Oberon i Wolny strzelec), Bizeta (Carmen), Chabriera (L’étoile), Verdiego (Falstaff) i Debussy’ego (Peleas i Melizanda) orkiestra wykonywała w nowych inscenizacjach we Francji, Włoszech i w Londynie.

Ostatnio ORR ponownie skupiła się na twórczości Berlioza, grając jego Symfonię fantastyczną i V Symfonię Beethovena na BBC Proms 2015. Następnie podczas Edinburgh International Festival i Festival Berlioz zaprezentowała utwór Lélio i ponownie Symfonię fantastyczną. W 2016 r. zespół powrócił na BBC Proms z Romeem i Julią Berlioza w ramach obchodów jubileuszu Shakespeare 400. Niedawno ORR odbyła tournée z cenionym pianistą Kristianem Bezuidenhoutem – w programie znalazły się dzieła Beethovena, Schuberta i Brahmsa. W 2017 r. orkiestra po raz kolejny wykonywała utwory Berlioza, m.in. Potępienie Fausta na BBC Proms i Festival Berlioz.

--------------------

Founded in 1989 by Sir John Eliot Gardiner, the Orchestre Révolutionnaire et Romantique aims to bring the stylistic fidelity and intensity of expression of the renowned English Baroque Soloists to the music of the 19th and early 20th centuries.

From its inception the ORR has won plaudits internationally, notably for its interpretation of the works of Beethoven, which it performed extensively and recorded for Deutsche Grammophon in the 1990s. The orchestra has recently returned to this repertoire with successful tours of Beethoven’s symphonies and Missa solemnis in Europe and the USA, including a live recording of Missa solemnis by the company’s own recordlabel, Soli Deo Gloria.

The orchestra has also been acclaimed for its interpretations of all the major early Romantic composers, starting with Hector Berlioz. They performed and recorded his Symphonie fantastique in the hall of the old Paris Conservatoire, where the very first performance took place in 1830. In 1993, together with the Monteverdi Choir, the orchestra gave the first modern performances of the newly rediscovered Messe solennelle. They later joined forces to perform L’enfance du Christ at the Proms as well as the first complete staged performances in France of Berlioz’s masterpiece Les Troyens, given at the Théâtre du Châtelet in Paris.

Other critically acclaimed initiatives have included a project entitled ‘Schumann Revealed’ given at the Barbican, including recordings of the complete Schumann symphonies and Das Paradies und die Peri. In 2007/2008 ‘Brahms: Roots and Memory’ given at the Salle Pleyel and the Royal Festival Hall, setting Brahms’s four symphonies in the context of his most significant choral works and music of the 16th to 19th centuries that Brahms himself transcribed and conducted. Operas by Weber (Oberon and Le Freischütz), Bizet (Carmen), Chabrier (L’etoile), Verdi (Falstaff) and Debussy (Pelléas et Mélisande) have also been performed in new productions in France, Italy and London.

Most recently the ORR has been focusing again on Berlioz, performing his Symphony fantastique and Beethoven’s Symphony No. 5 at the BBC Proms 2015, followed by performances at the Edinburgh International Festival and Festival Berlioz of Berlioz’s Lélio and Symphony fantastique. In 2016 they returned to the Proms with Berlioz’s Roméo et Juliette as part of Shakespeare 400. More recently the orchestra toured a programme of Beethoven, Schubert and Brahms with acclaimed concert pianist Kristian Bezuidenhout.
In 2017, the focus for the orchestra was Berlioz with performances of La damnation de Faust at the BBC Proms and Festival Berlioz.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się