Monika Fedyk-Klimaszewska

Urodzona w Sanoku; absolwentka Liceum Muzycznego w Rzeszowie (klasa fortepianu) oraz Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którą ukończyła z wyróżnieniem na dwóch kierunkach: wokalno-aktorskim (klasa śpiewu solowego Barbary Iglikowskiej) oraz kompozycji i teorii muzyki. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła m.in. u Andrè Orlovitza (Kopenhaga).

Pod koniec studiów zaczęła śpiewać jako solistka w Operze Bałtyckiej w Gdańsku – debiutowała partią Suzuki w Madame Butterfly Pucciniego. Wykreowała na gdańskiej scenie operowej wiele ról mezzosopranowych, takie jak Amneris w Aidzie, Azucena w Trubadurze, Fenena w Nabucco, Magdalena w Rigoletcie, Flora w Traviacie Verdiego, Jane Seymour w Annie Bolenie Donizettiego, Olga w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, Rozyna i Berta w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Jadwiga i Cześnikowa w Strasznym dworze Moniuszki, Missy w Madame Curie Sikory i wiele innych.

W roku 2002 zdobyła uznanie krytyków, wykonując partię Cherubina w Weselu Figara Mozarta w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza. W roku 2008 znalazła się w obsadzie inscenizacji opery Gwałt na Lukrecji Brittena (Bianka), zrealizowanej w koprodukcji ze stacją telewizyjną Mezzo. Rok później wystąpiła w premierze Ariadny na Naksos R. Straussa (Driada) w reżyserii Marka Weissa; spektakl zwyciężył w Armel Opera Competition and Festival w Szeged na Węgrzech i był transmitowany przez Mezzo. W latach 2009–2016 brała udział w kolejnych premierach w reżyserii Marka Weissa: Madame Curie Sikory (światowe prawykonanie w Paryżu w 2011 r.), Czarodziejski flet Mozarta (II Dama), Carmen Bizeta (Mercedes). W roku 2014 wystąpiła w Madame Curie podczas koncertu inaugurującego Tianjin International Opera and Dance Festival w Chinach.

W roku 2016 została zaproszona do obsady Czarnej maski Pendereckiego (Hrabina Laura) w reżyserii Marka Weissa. Spektakl ten został przyjęty owacyjnie zarówno w Gdańsku, jak i w Warszawie (Teatr Wielki – Opera Narodowa). Współpracowała z Teatrem Muzycznym „Roma” w Warszawie za dyrekcji Bogusława Kaczyńskiego. Wyjeżdżała wielokrotnie na tournée operowe do takich krajów, jak Niemcy, Dania, Austria, Szwajcaria, Włochy, Francja, Holandia, Luksemburg, koncertowała też w USA, Kanadzie i w Chinach. Występowała pod batutą wielu wybitnych dyrygentów, m.in. Tadeusza Kozłowskiego, Jerzego Maksymiuka, Jerzego Katlewicza, Wojciecha Michniewskiego, Tomasza Bugaja, Kai Bumana, Andrzeja Straszyńskiego, Tadeusza Wojciechowskiego, Janusza Przybylskiego, Zygmunta Rycherta, Łukasza Borowicza, Andrzeja Jurkiewicza i José Marii Florência. Gościła na wielu festiwalach muzycznych i operowych.

Monika Fedyk-Klimaszewska jest profesorem tytularnym w dziedzinie wokalistyki, od 2004 r. pracuje w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

-------------

Born in Sanok, she graduated from the Secondary Music School in Rzeszów (piano) and with distinction from the S. Moniuszko Academy of Music in Gdańsk, where she studied at two faculties: the Faculty of Vocal and Acting Performance (solo singing under Barbara Iglikowska) and the Faculty of Composition and Music Theory. She perfected her skills at numerous masterclasses, including studying under André Orlovitz (Copenhagen). By the end of her studies she was employed as a soloist at the Baltic Opera in Gdańsk.
She made her debut as Suzuki in Giacomo Puccini’s Madama Butterfly. Other mezzo-soprano roles she has performed at the Opera in Gdańsk include Amneris (Aida, Verdi), Azucena (Il trovatore, Verdi), Fenena (Nabucco, Verdi), Jane Seymour (Anna Bolena, Donizetti), Olga (Eugene Onegin, Tchaikovsky), Maddalena (Rigoletto, Verdi), Flora (La traviata, Verdi), Rosina and Berta (The Barber of Seville, Rossini), Jadwiga and Cześnikowa (The Haunted Manor, Moniuszko), Missy (Madame Curie, Sikora), and many more.
In 2002 she appeared as Cherubino in Mozart’s Le nozze di Figaro directed by Grzegorz Chrapkiewicz, receiving high critical acclaim. In 2008 she was Bianca in the cast of The Rape of Lucretia by Britten, a premiere performance co-produced with TV Mezzo.

A year later she performed the part of Dryad in Ariadne auf Naxos by R. Strauss, directed by Marek Weiss. The production won the first prize at the Armel Opera Competition and Festival in Szeged, Hungary, and was broadcast by TV Mezzo. In the years 2009–2016 she took part in further premiere performance directed by MarekWeiss: Madame Curie by Sikora (which had its world premiere in Paris in 2011), Die Zauberflöte by Mozart (Second Lady), Carmen by Bizet (Mercédès). In 2014 she appeared in Madame Curie as part of the inauguration of the Tianjin International Opera and Dance Festival, China. In 2016 she was invited to join the cast of the opera The Black Mask by Penderecki (as Countess Laura), making its premiere under the direction of Marek Weiss. The production was enthusiastically received in Gdańsk as well as in Warsaw (Teatr Wielki – Polish National Opera).
She cooperated with the Musical Theatre Roma in Warsaw under the direction of Bogusław Kaczyński. With her operatic repertoire she has toured many countries, including Germany, Denmark, Austria, Switzerland, Italy, France, the Netherlands, and Luxembourg. She has also performed in the USA, Canada, and China. She has collaborated with many renowned conductors, among others Tadeusz Kozłowski, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Katlewicz, Wojciech Michniewski, Tomasz Bugaj, Kai Bumann, Andrzej Straszyński, Tadeusz Wojciechowski, Janusz Przybylski, Zygmunt Rychert, Łukasz Borowicz, Andrzej Jurkiewicz, José Maria Florêncio, and others. She has been a guest of numerous music and opera festivals.

Monika Fedyk-Klimaszewska is a Professor of Vocal Arts. Since 2004, she teaches at the S. Moniuszko Academy of Music in Gdańsk.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się