Hamid Drake

Urodził się w 1955 roku w Monroe w stanie Luizjana, a gdy był dzieckiem, jego rodzina przeniosła się do Evanston w stanie Illinois; do Evanston przeprowadził się z rodziną również starszy muzyk z Monroe – Fred Anderson. Drake zaczął grać z lokalnymi zespołami rockowymi i R&B, czym ostatecznie zwrócił na siebie uwagę Andersona. Pracował z nim od 1974 do 2010 roku, w tym także nad jego albumem The Missing Link z 1979 roku. Podczas warsztatów prowadzonych przez Andersona młody Drake poznał Douglasa Ewarta, George’a Lewisa i innych członków Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM) z Chicago. W tamtym okresie inspirował się też techniką innego perkusisty – Eda Blackwella. Płynna i rytmiczna gra Drake’a oraz zainteresowanie korzeniami muzyki przyciągnęły do niego podobnie myślących artystów. W ten sposób powstał kolektyw o nazwie Mandingo Griot Society, który połączył tradycyjną afrykańską muzykę i narrację z wyraźnie amerykańskimi wpływami.

Dona Cherry’ego Drake spotkał po raz pierwszy w 1978 roku. Wraz z nim i perkusistą Adamem Rudolphem odbył podróż do Europy, podczas której zarówno on, jak i Rudolph badali wewnętrzny krajobraz perkusji i obficie czerpali ze sztuki Cherry’ego, oferującej nieskończone w sensie duchowym możliwości muzycznej transformacji. Drake intensywnie współpracował z Cherrym od 1978 roku aż do jego śmierci w 1995 roku.

Artysta był jednym z założycieli, razem z Fodayem Musą Suso i Rudolphem, zespołu The Mandingo Griot Society. Do innych jego częstych współpracowników należą: nowojorski basista William Parker, saksofonista David Murray, niemiecki saksofonista jazzowy Peter Brötzmann i perkusista Michael Zerang. Drake występował z Ivą Bittovą w Moskwie w styczniu 2014 roku.

Obecnie artysta występuje i nagrywa na całym świecie; wszędzie jego koncerty cieszą się stałym zainteresowaniem publiczności. Występował i (lub) nagrywał z takimi muzykami, jak Don Cherry, Pharoah Sanders, Fred Anderson, Herbie Hancock, Archie Shepp, Reggie Workman, Yusef Lateef, Wayne Shorter, Bill Laswell, David Murray, Joe Morris, Evan Parker, Jim Pepper, Roy Campbella, Sabir Mateen, Rob Brown, Marilyn Crispell, Johnny Dyani, Dewey Redman, Joe McPhee, Hassan Hakmoun, Joseph Jarman, George Lewis i John Tchicai oraz z prawie wszystkimi członkami AACM. Rozmaici artyści grają z nim w różnych konfiguracjach muzycznych. Pozwala to Drake’owi dostosować się do północnych, zachodnioafrykańskich i indyjskich wpływów, a także do reggae i muzyki latynoskiej. Bywa angażowany jako sideman, jednak swoją energię skupia przede wszystkim na byciu liderem – koncentruje się na własnych grupach i projektach, takich jak Bindu lub Indigo Trio.

Artysta często występuje z legendą jazzu Archiem Sheppem (w różnych konfiguracjach). Najczęściej można go spotkać w zespole Phat Jam wraz z beat boxerem i raperem Napoleonem Maddoxem. Współpracuje również z Maddoxem w jazzowej grupie hiphopowej ISWHAT?!. Ponadto występuje z europejskimi zespołami jazzowymi: nagrywa z węgierskimi muzykami, takimi jak Viktor Tóth i Mihály Dresch, a także realizuje projekty z polskim saksofonistą Matem Walerianem. Oprócz zestawu perkusyjnego, Hamid Drake gra na bębnie obręczowym, tabli i innych bębnach ręcznych.

Od 1990 roku artysta współpracuje z perkusistą Michaelem Zerangiem, prezentując co roku koncerty w czasie zimowego przesilenia. Przez ostatnie dwadzieścia pięć lat obaj muzycy chętnie powracali do Chicago z dowolnego miejsca na świecie, aby zorganizować wydarzenie upamiętniające najkrótszy dzień na półkuli północnej. Drake tak mówi o tych koncertach: „Przesilenie zimowe to ważny czas dla wszystkich ludzi jakiejkolwiek religii lub rasy, ponieważ dotyczy ono obrotów Ziemi i nikt tak naprawdę nie może mieć tego zjawiska na wyłączność. Jest to pora roku, kiedy wielu ludzi pozostaje w domu i odwiedza nas, a my chcieliśmy stworzyć coś, czym ludzie mogliby się cieszyć w tym szczególnym czasie, niezależnie od tego, co mogą robić. Myślę, że to pragnienie w naturalny sposób przerodziło się w to cykliczne wydarzenie. Nie sądzę, że tak to planowaliśmy na początku”.


UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się