Odhecaton / fot. archiwum zespołu
Odhecaton

Włoski zespół wokalny Odhecaton zawdzięcza swoją nazwę pierwszej drukowanej księdze poświęconej polifonii, opublikowanej w 1501 r. przez Ottaviana Petrucciego w Wenecji: Harmonice Musices Odhecaton. Słowo „odhecaton” pochodzi od greckich słów: odè (pieśń) i ècaton (sto) – Harmonice Musices Odhecaton to zbiór około 100 pieśni. Wybór nazwy zespołu wynikał z jego repertuaru, którego trzon stanowiła twórczość francuskich i flamandzkich kompozytorów XV w. – okresu włoskiego renesansu – zwłaszcza Jacoba  Obrechta, Josquina Despreza i Loyseta Compère’a. Od debiutu zespołu w 1998 r. repertuar rozrósł się i obecnie obejmuje dzieła wielu kompozytorów – dawnych i współczesnych.

Prowadzony przez Paola Da Cola Odhecaton skupia najlepszych włoskich śpiewaków specjalizujących się w wykonywaniu muzyki renesansowej i barokowej. Nagrał dzieła Gomberta, Izaaka, Josquina, Peñalosy i Compère’a, a także pomógł odkryć na nowo repertuar XVII-wiecznych hiszpańskich i portugalskich kompozytorów działających na Wyspach Kanaryjskich. Dzięki tym programom wystąpił na wiodących europejskich festiwalach i zdobył wiele nagród fonograficznych, takich jak Diapason d’Or de l’année, 5 Diapasons, Choc du Monde de la Musique, jak też wyróżnienia Płyta Miesiąca magazynów „Amadeus” i „CD Classics” oraz Płyta Roku magazynu „Goldberg”.

Odhecaton poza swoim głównym nurtem działalności wykonał także w wersji półscenicznej L’Amfiparnaso Orazia Vecchiego (reż. Enrico Bonavera, scenografia – Lele Luzzati) oraz program z muzyką religijną Gesualda da Venosy. Od 2008 r. poświęca szczególną uwagę twórczości Palestriny, a ostatnio wydał płytę z utworami Orlanda di Lasso. Zespół występuje niekiedy z instrumentalistami specjalizującymi się w podobnym repertuarze, m.in. z Brucem Dickeyem i Concerto Palatino, Gabrielem Cassone, Liuwem Tammingą, Paolem Pandolfo, Jakobem Lindbergiem, laReverdie i Andreą De Carlo z Ensemble Mare Nostrum.

W kwietniu 2018 Odhecaton został uhonorowany Nagrodą im. Franco Abbiatiego, przyznawaną przez Narodowe Stowarzyszenie Krytyków Muzycznych we Włoszech.

---

The Italian vocal ensemble Odhecaton (pronounced Oh-DE-kah-tohn) owes its name to the first printed book of polyphony, published in 1501 by Ottaviano Petrucci in Venice, Italy: Harmonice Musices Odhecaton. The word Odhecaton is derived from the Greek words: odè (meaning ‘song’) and ècaton (meaning ‘100’). Harmonice Musices Odhecaton was a collection of some 100 songs. The name was chosen for the Italian vocal ensemble largely because of its core repertoire, which encompassed the work of French and Flemish composers during the Italian musical Renaissance of the 15th century, notably Jacob Obrecht, Josquin Desprez, and Loyset Compère. Since the group’s debut in 1998, the repertoire has grown to include early and contemporary works by a large spectrum of composers.

Directed by Paolo Da Col, Odhecaton brings together some of the best Italian male voices specialising in the performance of Renaissance and Baroque music. The ensemble has made recordings dedicated to the music of Gombert, Isaac, Josquin, Peñalosa and Compère, and has helped rediscover the repertoire of 17th-century Spanish and Portuguese composers active in the Canary Islands. These programmes have led to appearances at Europe’s leading festivals, and won them important recognition in the world of recordings: Diapason d’Or de l’Année, 5 Diapasons, Choc du Monde de la Musique, Disco del mese (Amadeus and CD Classics), and CD of the Year (Goldberg).

Beyond its central repertoire, Odhecaton has also presented a semi-staged production of Orazio Vecchi’s L’Amfiparnaso (directed by Enrico Bonavera, with scenography by Lele Luzzati), and a production of sacred music by Gesualdo da Venosa. From 2008 forward, Odhecaton has paid particular attention to the music of Palestrina, and recently released a recording of Orlando di Lasso. The group also works occasionally with instrumentalists specialising in their repertoire, including Bruce Dickey and Concerto Palatino, Gabriele Cassone, Liuwe Tamminga, Paolo Pandolfo, Jakob Lindberg, laReverdie, and Andrea De Carlo with Ensemble Mare Nostrum. In April 2018, Odhecaton ensemble was honoured by Italy’s National Association of Music Critics with the Franco Abbiati Prize.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się