Damien Guillon rozpoczął edukację muzyczną w 1989 roku w Maîtrise de Bretagne pod kierunkiem Jeana-Michela Noël. Od najmłodszych lat otrzymywał wszechstronne wykształcenie muzyczne i szybko zaczął śpiewać partie sopranu w wielu oratoriach barokowych, jak również w Operze w Rennes w Czarodziejskim flecie Mozarta.
W latach 1998–2001 był członkiem Maîtrise du Centre de Musique Baroque de Versailles prowadzonego przez Oliviera Schneebeliego, gdzie doskonalił technikę wokalną i pogłębiał studia nad interpretacjami muzyki dawnej pod okiem Howarda Crooka, Jérome’a Corréasa, Alaina Bueta i Noëlle Barker. W 2004 roku przyjęto go do Schola Cantorum Basiliensis, gdzie kształcił się pod kierunkiem Andreasa Scholla. W tym samym czasie studiował grę na organach u Frédérica Desenclosa i Véronique Le Guen, ukończył również Konserwatorium Boulogne-Billancourt (continuo i klawesyn).
Obecnie , dzięki swoim umiejętnościom wokalnym i instrumentalnym, jest zapraszany na występy z tak znanymi dyrygentami, jak: Masaaki Suzuki, Vincent Dumestre, Hervé Niquet, Philippe Pierlot, Pierre Hantaï, Jean-Claude Malgoire, Christophe Rousset, Philippe Herreweghe i William Christie.
Repertuar artysty obejmuje utwory od angielskich pieśni renesansowych po oratoria barokowe i opery Monteverdiego (Koronacja Poppei), dzieła Bacha (Pasja wg św. Jana, Pasja wg św. Mateusza, Msza h-moll, Msze luterańskie, Oratorium na Boże Narodzenie oraz Kantaty na alt solo), Händla (Mesjasz), Purcella (Król Artur, Dydona i Eneasz ) itp. Występował w wielu inscenizacjach operowych, takich jak Athalie Händla (Paul McCreesh, Ambronay), Teseo (Gilbert Bezzina, Opera w Nicei) i Giulio Cesare (François-Xavier Roth, Yannis Kokkos, Théâtre de Caen), Powrót Ulissesa do ojczyzny (Philippe Pierlot, Théâtre de La Monnaiem, Bruksela) lub ostatnio Il Sant’ Alessio Landiego (William Christie z zespołem Les Arts Florissants).
Damien Guillon jest obecnie często zapraszany jako dyrygent: prowadził Maddalena ai piedi di Cristo Caldary z Les Musiciens du Paradis, Magnificat Bacha z Café Zimmermann i Chamber Choir of Rouen podczas Arques-la-Bataille Festival, a także Kantaty Bacha z Collegium Vocale Gent w Saintes. Ostatnie angaże to m.in. debiut na Edinburgh Festival (jako Eustazio w Rinaldo Händla pod dyrekcją Maasakiego Suzuki, tournée z Hervé Niquetem i Le Concert Spirituel (Gloria oraz Nisi Dominus Vivaldiego w Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu, Opéra de Montpellier) oraz rola Arcane w Teseo Händla z Les Folies Françoises i Patrickiem Cohënem-Akeninem (Théâtre d’Orleans, Théâtre des Champs-Elysées).
W obecnym sezonie będzie kreował solową partię altu w Pasji wg św. Mateusza Bacha z Collegium Vocale Gent pod kierunkiem Philippe’a Herreweghe (Lincoln Center w Nowym Jorku, Palau de la Música w Barcelonie, Concertgebouw w Amsterdamie, Baden-Baden Festival itp.) oraz w Pasji wg św. Jana z Les Violins du Roy pod kierunkiem Bernarda Labadie (Palais Montcalm w Québecu oraz Carnegie Hall w Nowym Jorku).