Tomasz Rak

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie śpiewu solowego Piotra Miciń skiego. Zadebiutował w 2003 r., jeszcze podczas studiów, partią Guglielma w Così fan tutte Mozarta na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi.

W 2007 r. został solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie po raz pierwszy wystąpił w roli Figara w Cyruliku sewilskim Rossiniego (reż. Jitka Stokalska). Od tamtej pory stale wykonuje partie Papagena z Czarodziejskiego fletu i Guglielma z Così fan tutte podczas Festiwali Mozartowskich Warszawskiej Opery Kameralnej. W 2010 r. pojawił się w roli Nicka Shadowa w Żywocie rozpustnika Strawińskiego (reż. Marek Weiss). Brał udział w tournée Warszawskiej Opery Kameralnej w Japonii (Cyrulik sewilski, Wolny strzelec Webera), Hiszpanii i we Francji (Czarodziejski flet, Così fan tutte).

Artysta zaśpiewał partię Jontka w wileńskiej wersji Halki Moniuszki w Operze Lwowskiej w 2012 r. Współpracuje również z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie wykonał partie: Maksymiliana w Kandydzie Bernsteina (czerwiec 2005; reż . Tomasz Konina), tytułową w Cyruliku sewilskim Rossiniego (styczeń 2014; reż. Natalia Babińska) oraz Eisensteina w Zemście nietoperza J. Straussa (styczeń 2018; reż. Giorgio Madia). W 2011 r. zadebiutował w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w tytułowej roli w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego (reż. Marek Weiss). W tym samym roku wystą pił w jednej z głównych ról w prapremierze Madame Curie Sikory (reż. Marek Weiss), wystawionej w siedzibie UNESCO w Paryż u oraz w Tianjin Grand Theatre w Chinach. W Operze Bałtyckiej śpiewa partie: Escamilla w Carmen Bizeta (reż. Marek Weiss), Aleksandra Głowa w Graczach Szostakowicza/Meyera (reż. Andrzej Chyra), Jagona w Otellu Verdiego (kwiecień 2015), ponadto w Ubu Rex Pendereckiego (reż. Janusz Wiśniewski), uznanym za spektakl roku 2013.

Od czerwca 2017 Tomasz Rak jest solistą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Występował również na wielu innych znaczących europejskich scenach, takich jak Bozar w Brukseli czy Konigin Elisabethzaal w Antwerpii, jak też w Indiach i Kanadzie.

----------

In 2005 he graduated from the Faculty of Vocal and Acting Performance at the G. and K. Bacewicz Academy of Music in Łódź, where he studied with Piotr Miciński (diploma with distinction). Being a student, he made his debut in 2003 as Guglielmo in Così fan tutte by Mozart on the stage of the Teatr Wielki in Łódź.

In 2007, he became a soloist of the Warsaw Chamber Opera, where he made his debut in the role of Figaro in The Barber of Seville by Rossini (dir. Jitka Stokalska). Since then, he has been performing Papageno’s part in Die Zauberflöte and Guglielmo in Così fan tutte at all consecutive Mozart Festivals of the Warsaw Chamber Opera. In 2010, he appeared in the role of Nick Shadow in the production of The Rake’s Progress by Stravinsky (dir. Marek Weiss). He participated in the tour of the Warsaw Chamber Opera in Japan (The Barber of Seville, Weber’s Der Freischütz), Spain, and France (Die Zauberflöte, Così fan tutte). He appeared as Jontek in the Vilnius version of Halka by Moniuszko at the Lviv Opera in 2012. He also collaborates with the Teatr Wielki in Łódź, where he has sung Maximilian in Bernstein’s Candide (June 2005, dir. Tomasz Konina), the title role in Rossini’s The Barber of Seville (January 2014, dir. Natalia Babińska) and Eisenstein in Die Fledermaus by J. Strauss (January 2018, dir. Giorgio Madia).

In 2011, Tomasz Rak made his debut at the Baltic Opera in Gdańsk with the title role in Eugene Onegin by Tchaikovsky (dir. Marek Weiss). In the same year, he appeared in one of the main roles in the premiere of Sikora’s Madame Curie (dir. Marek Weiss), which was staged at the UNESCO headquarters in Paris and at the Tianjin Grand Theatre in China. At the Baltic Opera, he also performs as Escamillo in Bizet’s Carmen (dir. Marek Weiss), Aleksander in Shostakovich/Meyer’s Players (dir. Andrzej Chyra) and Penderecki’s Ubu Rex, recognised as the performance of 2013 (dir. Janusz Wiśniewski). In April 2015, at the Baltic Opera, he appeared as Iago in the Otello by Verdi.

Since June 2017, he has been a soloist of the Teatr Wielki – Polish National Opera in Warsaw. Tomasz Rak has also performed on many other prestigious European stages, such as the Bozar in Brussels or Konigin Elisabethzaal in Antwerp. He has also given concerts in India and Canada.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się