W ciągu prawie czterdziestu lat swej działalności NFM Orkiestra Leopoldinum osiągnęła wysoką pozycję na scenie muzyki klasycznej, poznała także różne metody prowadzenia zespołu i wypracowała własne podejście do muzyki, łączące emocjonalność brzmienia z klarownością faktury i czytelnością głosów. Na te właśnie cechy gry orkiestry zwracają uwagę krytycy, ceniąc jej wykonania również za pełną zaangażowania ekspresję.
Orkiestra od początku była prowadzona przez wybitnych skrzypków-liderów – Karola Teutscha, Jana Staniendę oraz jej wieloletniego koncertmistrza, Zbigniewa Szufłata. Początkowo w znacznej mierze koncentrowała się na repertuarze klasycznym, a nawet barokowym, później rozszerzyła repertuar aż do muzyki XX wieku, co zaowocowało wysoko ocenianymi nagraniami (Cztery pory roku Vivaldiego, utwory Respighiego z udziałem Ewy Podleś albo, z tą samą śpiewaczką, arie Rossiniego).
Od kilku lat priorytetem zespołu jest wykonywanie muzyki wybitnych twórców XX i XXI wieku, przeoczonej w kanonach repertuarowych. Leopoldinum odkrywa więc przed słuchaczami utwory najwyższej próby, które często pozostają poza głównym nurtem koncertowym, mimo że zadziwiają swoją jakością i oryginalnością. Pod kierownictwem kolejnego wybitnego muzyka, Ernsta Kovacica, orkiestra rozpoczęła eksplorację nisz muzyki XX wieku. Owocem tej misji są kolejne, rejestrowane w ostatnich latach, nagrania płytowe, wśród których szczególną uwagę zwróciły albumy z utworami Ernsta Křeneka (wyd. Capriccio i Toccata Classics) i Leoša Janáčka (DUX), ze smyczkowymi transkrypcjami dzieł Albana Berga (Berg by Arrangement, Toccata Classics; uznany przez „The Sunday Times” za jedną z najlepszych płyt roku) oraz płyta Kunst der Fuge (CD Accord) – pokazująca, jak w znacznym stopniu Bach pozostawał patronem dla wielu kompozytorów, również tych współczesnych.
Zespół występował w najważniejszych salach Europy, takich jak Barbican Centre w Londynie, Philharmonie, Konzerthaus i Schauspielhaus w Berlinie, Konzerthaus w Wiedniu, Tivolis Koncertsal w Kopenhadze, Teatro Victoria Eugenia w San Sebastián, a także podczas najważniejszych europejskich festiwali, m.in. Pablo Casals Festival w Prado, Muziekfestival West-Brabant w Holandii, Bodenseefestival i Weilburger Schloss¬konzerte w Niemczech, Echternach w Luksemburgu, Festival de musique du Périgord Noir we Francji, Estoril w Portugalii, Festiwal Flandryjski i Europalia.Europa w Belgii, wreszcie Wratislavia Cantans czy Musica Polonica Nova we Wrocławiu.
Od 1 września 2017 roku funkcję szefa artystycznego NFM Orkiestry Leopoldinum pełni znakomity skrzypek i dyrygent – Joseph Swensen.