Gilles Colliard

Solista, kompozytor, dyrygent i pedagog. Urodzony w Genewie w 1967 roku, studiował skrzypce w tamtejszym Conservatoire Supérieur de Musique, gdzie z wyróżnieniem ukończył studia pod kierunkiem Jean-Pierre’a Walleza. Następnie doskonalił technikę gry u Tibora Vargi.  Od 15 roku życia występuje na całym świecie jako solista i kameralista. Wykonuje koncerty Mozarta, Brahmsa, Czajkowskiego, Dvoř á ka, Beethovena, Paganiniego, Bartóka i Mendelssohna, koncertując z takimi orkiestrami, jak: Orchestre de la Suisse Romande, London Soloist Chamber Orchestra, Bohemian Philharmonic Orchestra, North Carolina Festival Orchestra oraz Budapest Concentus Hungaricus w takich salach, jak m.in. Victoria Hall w Genewie, Queen Elizabeth Hall w Londynie, Konserwatorium w Moskwie, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie.

W wieku 18 lat Gilles Colliard był skrzypkiem-solistą takich zespołów, jak Lausanne Vocal and Instrumental Ensemble, Geneva Camerata i Lausanne Sinfonietta Orchestra, a wieku lat 22 został skrzypkiem-solistą Bienne Symphpnony Orchestra. Już w bardzo młodym wieku zafascynował się muzyką dawną, spowodowało, że zajął się dogłębnym jej studiowaniem na instrumentach z epoki. Z klawesynistą Michelem Kienerem założył Amarcordes Ensemble. Występował z Gustavem Leonhardtem, poszerzając swoją wiedzę pod okiem Marie Leonhardt.

W tym samym czasie skomponował swoje pierwsze utwory, które wkrótce nagrał na płycie sfinansowanej przez Rząd i Kanton Genewski.
Wiolonczelista i altowiolista Christophe Coin zaprosił go do współpracy jako skrzypka-solistę z zespołem Limoges Baroque Ensemble. W wieku 29 lat Gilles Colliard zadecydował, że większość czasu poświęci wykonywaniu muzyki dawnej i dyrygowaniu.

Podróżował po całym świecie, występując na większości festiwali barokowych jako solista w koncertach Jeana-Marie Leclaira, z towarzyszeniem Il Giardino Armonico w Pałacu w Wersalu, z Limoges Baroque Ensemble w koncertach Locatellego w Queen Elizabeth Hall w Londynie czy w Koncercie podwójnym na skrzypce i altówkę Karla Heinricha Grauna z towarzyszeniem Filharmoników Berlińskich.

W 2001 roku Gilles Colliard został dyrektorem artystycznym Wydziału Muzyki Dawnej Konserwatorium w Tuluzie, z którą to uczelnią zrealizował liczne projekty. Prowadził Orfeusza Monteverdiego oraz Mieszczanina szlachcicem Lully’ego, a z okazji 300 rocznicy śmierci Jeana Gilles’a, prezentował jego Requiem w Katedrze St Etienne. Zorganizował szereg konwersatoriów, głównie na temat retoryki w muzyce, z udziałem Jocelyne Chaptal, współpracował też z wieloma tancerzami, tworząc prowadzone przez Christine Grimaldi studio dawnego tańca.  W latach 1996–2009 był prymariuszem Ravel Quartet, kształtując repertuar zespołu w oparciu o francuską muzykę XX wieku. Zespół stał się na wiele lat kwartetem rezydującym Evian Theatre i odbył liczne tournée po Japonii.
W 2004 roku Gilles Colliard został mianowany dyrektorem muzycznym Toulouse Chamber Orchestra. Z zespołem tym objechał wszystkie kontynenty, występując m.in. w Japonii, Brazylii, Nowej Kaledonii i Argentynie.

Od 2011 roku występuje z pianistką Yoko Kaneko, razem wykonali m.in. wszystkie sonaty Beethovena na skrzypce i fortepian podczas specjalnego koncertu w Tokio.
Często zapraszany jest jako dyrygent – prowadzi orkiestry symfoniczne i kameralne we wszelkich rodzajach repertuaru z solistami takimi, jak m.in.: Natalia Gutman, Gauthier Capuçon, Régis Pasquier, Anne Queffelec, Christophe Coin, David Kadouch, Ophélie Gaillard.Wystąpił też w programie z muzyką Schumanna, dyrygując Lamoureux Concert Orchestra, w repertuarze Händlowskim z Barcelona Baroque Orchestra, w koncercie własnych kompozycji z wrocławską NFM Leopoldinum oraz z Bienne Symphony Orchestra, prowadząc Symfonie Beethovena.

Gilles Colliard uczy skrzypiec barokowych oraz violi d’amore podczas lekcji mistrzowskich w Tuluzie, prowadził też Toulouse Advanced String Orchestra, złożoną z najlepszych uczniów i studentów tamtejszego Konserwatorium. Jako kompozytor zbudował katalog ponad 60 kompozycji własnych i ponad 60 aranżacji.  Gilles Colliard komponuje dla wszystkich rodzajów formacji, od sonat na instrumenty solowe po utwory orkiestrowe i operowe. Jego opera Le Mal des Ardentsbyła wystawiona w Limoges Theatre, Divertimento na skrzypce i orkiestrę prezentowano w Szwajcarii, operę Tistou – we Francji i w Hiszpanii. Jego dwa koncerty skrzypcowe grał Régis Pasquier, Tańce na orkiestrę zaprezentowała Orkiestra Leopoldinum. Koncert podwójny Gillesa Collarda na wiolonczelę i fortepian w tym sezonie wykonają Anthony Leroy i Sarah Moubarak, a koncert na fortepian w przyszłym roku zagra Bruno Rigutto.

Gilles Colliard jest autorem dwóch esejów o muzyce barokowej: Musique baroque en 25 chapitres i  Vivaldi, l’Abécédaire, często też prowadzi wykłady na ten temat.
Od ponad dziesięciu lat kieruje Puymory Festival oraz festiwalem Musique au cœur des moulins. Gilles Colliard nagrał ponad 30 płyt, z których wiele cieszy się uznaniem krytyki.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się