fot. Francesco Ferla
Giovanni Sollima

Urodził się w Palermo w 1962 r. w rodzinie muzyków. Studiował w Palermo, Salzburgu i Stuttgarcie, jednak błyskotliwą międzynarodową karierę wiolonczelisty rozpoczął już jako nastolatek, współpracując z takimi artystami, jak Claudio Abbado, Martha Argerich, Jörg Demus i Giuseppe Sinopoli. Rozwijał karierę solową, a jednocześnie dzięki swojej inwencji twórczej odkrywał „nowe terytoria” w dziedzinie kompozycji – niepowtarzalny styl Sollimy charakteryzuje się krzyżowaniem różnych gatunków: minimalizmu, rocka, muzyki elektronicznej i etnicznej z całego regionu śródziemnomorskiego, z echami muzyki dawnej i barokowej, oparty jest zarazem na gruntownej edukacji klasycznej.

Utwory Giovanniego Sollimy grają zarówno klasyczni wykonawcy, m.in. Yo-Yo Ma, Riccardo Muti, Antonio Pappano, Daniele Gatti, Iván Fischer, Mischa Maisky, Viktoria Mullova, Sol Gabetta, Mario Brunello, Bruno Canino, jak i gwiazdy muzyki pop: Patti Smith, Larry Coryell, Mauro Pagani, Stefano Bollani i Elisa (główna bohaterka jego opery Ellis Island). Artysta komponuje także muzykę filmową, telewizyjną i teatralną.Jako solista lub z różnymi zespołami instrumentalnymi wykonywał swoje kompozycje na całym świecie: w Carnegie Hall, Merkin Concert Hall i Brooklyn Academy Music w Nowym Jorku, La Scali w Mediolanie, Queen Elizabeth Hall i Wigmore Hall w Londynie, Sali Koncertowej im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Akademii Muzycznej im. Ferenca Liszta w Budapeszcie, Sydney Opera House, Sala Santa Cecilia w Rzymie, podczas Tokyo Summer Festival, Tanglewood Festival, Biennale di Venezia, Ravenna Festival i Lockenhaus Kammermusikfest.

Odbył tournée po Wielkiej Brytanii, Holandii, USA, Kanadzie, Rosji, Japonii, Chinach, Australii. W 2012 r. wiolonczelista był głównym założycielem i dyrektorem artystycznym niezwykłego zespołu 100 Cellos, który przez sześć lat występował w ramach Itinerant Festival w Rzymie, Mediolanie, Budapeszcie, Turynie, Rawennie, Lukce i Palermo. W 2017 r. Giovanni Sollima wziął udział w koncercie w Kwirynale z okazji narodowego święta Festa della Repubblica (2 czerwca) – grał przed Prezydentem Republiki i przewodniczącymi obu izb włoskiego parlamentu oraz ambasadorami z całego świata. W październiku 2018 został uhonorowany Anner Bijlsma Award podczas Cello Biennale Amsterdam, gdzie był artystą rezydentem.

Wśród wielu jego płyt warto wymienić Aquilarco dla Point Music / Universal (na zaproszenie Philipa Glassa), Works i When We Were Trees dla Sony, Neapolitan Concertos oraz Sonatas for Cello by Giovanni Battista Costanzi dla Glossa Music, Caravaggio, 100 Cellos Live in Rome i Aquilarco Live in New York dla Egea Music, Onyricon, Il Caravaggio rubato i A Clandestine Night in Rome dla Dekki.

Artysta gra na wiolonczeli Francesca Ruggeriego (Cremona, 1679). W swoich kompozycjach wykorzystuje zachodnie i wschodnie instrumenty akustyczne oraz urządzenia elektryczne i elektroniczne, które zestawia z instrumentami własnego pomysłu (np. aquilarco) lub stworzonymi specjalnie dla niego, jak skrzypce tenorowe obecne na obrazach Caravaggia i ice-cello; na ostatnim instrumencie grał zimą 2007 na wysokości 3200 metrów nad poziomem morza w teatrze-igloo zbudowanym na lodowcu we włoskich Dolomitach.

---

Giovanni Sollima was born in Palermo in 1962 into a family of musicians. He studied in Palermo, Salzburg and Stuttgart, and, still a teenager, embarked on a brilliant international career of cellist, collaborating with Claudio Abbado, Martha Argerich, Jörg Demus, and Giuseppe Sinopoli. Alongside the soloist career, his creative curiosity has led him to explore new territories in the field of composition: his unmistakable style is characterised by cross-overs of different genres: minimalism, rock, electronic and ethnic music from all over the Mediterranean area, with echoes of early and Baroque music, on the basis of a thorough classical training.

His music has been played by classical performers such as Yo-Yo Ma, Riccardo Muti, Antonio Pappano, Daniele Gatti, Iván Fischer, Mischa Maisky, Viktoria Mullova, Sol Gabetta, Mario Brunello, Bruno Canino, but also popstars Patti Smith, Larry Coryell, Mauro Pagani, Stefano Bollani, and Elisa (protagonist of his opera Ellis Island). He has composed a lot of music also for cinema, television, and theatre. As a soloist, or with different instrumental groups, he has performed his compositions all over the world: at the Carnegie Hall, the Merkin Concert Hall and the Brooklyn Academy of Music in New York, La Scala in Milan, the Queen Elizabeth Hall and the Wigmore Hall in London, the Tchaikovsky Concert Hall in Moscow, the Liszt Academyin Budapest, the Sydney Opera House, the Tanglewood Festival, the Santa Cecilia Hall in Rome, the Venice Biennale, the Ravenna Festival, the Lockenhaus Kammermusikfest, and tours in the UK, the Netherlands, the USA, Canada, Russia, Japan, China, Australia. In 2012, he was the main founder and the artistic director of the explosive musical ensemble of the 100 Cellos, which over six years performed with his ‘Itinerant Festival’ in Rome, Milan, Budapest, Turin, Ravenna, Lucca, and Palermo.

On 2nd June 2017, for the Festa della Repubblica, he performed a concert at the Quirinale in front of the Presidents of the Republic and of the Chambers, and the ambassadors from all over the world. In October 2018, he was honoured with the prestigious Anner Bijlsma Award on the occasion of the Cello Biennale Amsterdam, where he was artist-in-residence. Among the many CDs, noteworthy are Aquilarco for Point Music/Universal (on invitation by Philip Glass), Works and When We Were Trees for Sony, Neapolitan Cello Concertos and the Sonatas for Cello by Giovanni Battista Costanzi – Sonate per violoncello for Glossa Music, Caravaggio, 100 Cellos Live in Rome and Aquilarco – Live in New York for Egea Music, Onyricon, Il Caravaggio rubato and A Clandestine Night in Rome for Decca.

Sollima plays a cello made by Francesco Ruggeri (Cremona, 1679). In his creations he also uses western and eastern acoustic instruments and electrical and electronic tools, mixed with others of his own invention, such as the aquilarco, and others specially for him, like the tenor violin present in the paintings of Caravaggio and an ice-cello that in the winter of 2007 he played at 3,200 meters above sea level, in an igloo theatre built in a glacier of the Dolomites.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się