Katalin Károlyi

Urodzona na Węgrzech mezzosopranistka Katalin Károlyi początkowo studiowała grę na skrzypcach, by następnie studiować śpiew pod kierunkiem Noëlle Barker i Julii Hamari. Z Rachel Yakar i René Jacobsem założyła Studio Versailles Opéra. Od tego czasu koncentruje się na szerokim repertuarze od opery barokowej po kameralistykę i muzykę współczesną.
Katalin Károlyi śpiewała pod dyrekcją takich dyrygentów, jak Lord Yehudi Menuhin (Funeral Rite Jeneya), William Christie (Medea, Les Plaisirs de Versailles, La Descente d'Orphée aux Enfers Charpentiera, Madrygały Montevierdiego, Hippolyte et Aricie Rameau, Il sant'Alessio Landiego), a także pod kierunkiem Philippe’a Herreweghe (Msza Strawińskiego), Laurence’a Equilbeya (utwory wokalne Debussy’ego, Ravela i Poulenca), Paula van Nevela (muzyka XV w. ), Petera Srottnera (Elektra Straussa), Bernarda Tétu ( kameralistyka niemiecka XIX i XX w.), Rolanda Hayrabediana (Les Noces Strawińskiego), Reinberta de Leeuwa, Davida Robertsona, Thomasa Adesa , Georgesa Benjamina, Georgesa Elie Octorsa , Friedricha Cerhy i Susanny Mälkki (muzyka współczesna).
Występowała na wielu festiwalach, m.in. Aix-en-Provence, Ravinia Chicago, Ille-de-France, a także w Brooklyn Academy of Music. Śpiewała też z czołowymi zespołami operowymi, m.in. Opéra National de Paris Teatro alla Scala czy Teatro Colon. Występy koncertowe: Carnegie Hall, Wigmore Hall, Barbican Hall w Londynie, Cité de la Musique w Paryżu pod batutą Jeana-Marie Villegiera, Cathie Boyd, André Willamsa, Charlotte Nessi, Adriana Noble’a, Christophe’a Marthalera.
W 2000 roku György Ligeti skomponował dla niej i dla Amadinda Percussion Group Sippal, Dobbal, Nádihegedüvel, który to utwór wykonywała następnie wiele razy, m.in. z Asko Ensemble, London Sinfonietta, SŌ Percussion, Tambucco, Contrechamps na Festiwalu w Salzburgu, w Carnegie Hall New York, NDR Hamburg, Queen Elizabeth Hall w Londynie, podczas BBC Proms w Royal Albert Hall, w Wiener Konzerthaus, Los Angeles Walt Disney Concert Hall oraz podczas Cheltenham Music Festival. Jej występ z Amadinda Percussion Group został nagrany przez Teldec Classics i wydany w ramach realizowanej ciągle Ligeti Series.
Pod batutą Williama Christie śpiewała w Powrocie Ulissesa do ojczyzny w Opéra Comique w Paryżu, podczas Wiener Festwochen, w Opéra de Lausanne, Opéra de Bordeaux, Barbican Centre w Londynie, Brooklyn Academy of Music New York i podczas Festiwalu Aix-en-Provence. Po czym nastąpiły występy w utworach scenicznych Charpentiera z Les Arts Florissants oraz w La Descente d’Orfée aux enfers z Les Arts Florissants w całej Europie.
Inne ważniejsze angaże to Aventures Ligetiego, Aventures Nouvelle’a w Lincoln Center New York, Opera National de Paris (Bastille), Folk Songs Luciana Berio z zespołem Psappha podczas City of London Festival, oraz z zespołem London Sinfonietta w innych miastach Wielkiej Brytanii. Tehillim Reicha w Filharmonii Berlińskiej, Brown and Harvey z Ensemble Intercontemporain, Halotti szertartas Jeneya z National Orchestra of Hungary, Les Noces z RIAS Kammerchor podczas Kultur Ruhr Festival Germany, La Infinito Nero Sciarrino z zespołem Almeida Opera a także z Schoenberg Ensemble, Calmo Luciana Berio z MusikFabrik, światowa premiera The Sea and Its Shore Johna Woolricha (Almeida Opera z udziałem Birmingham Contemporary Music Group) oraz An Ocean of Rain Kyriakidesa (Theatre Cryptic na Aldeburgh Festival, Amsterdam, Rotterdam). Artystka regularnie koncertuje w całej Europie z Amadinda Percussion Group oraz Inctus Ensemble.
 
Katalin Károlyi dokonała transmisji i nagrań z Les Arts Florissants, Groupe Vocal de France, Le Parlement de Musique oraz La Chapelle Royale.
Ostatnio śpiewała utwory Beria i Ligetiego z Seoul Philharmonic, dokonała także prawykonania utworu Addiamento Jana van de Putte’go z Asko Schoenberg Ensemble. Występuje też z Los Angeles Philharmonic na festiwalu, gdzie zaśpiewa w Sippal, Dobbal, Nádihegedüvel oraz w nowej operze Geralda Barry’ego na motywach The Importance of Being Earnest Oscara Wilde’a.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się