Chór i Zespół Wokalny

Chór Kameralny Capelli Cracoviensis wykonuje repertuar od manierystycznych madrygałów Gesualda po pieśni kurpiowskie Szymanowskiego. Dominantą pozostaje jednak repertuar XVII i XVIII wieku, co wiąże się ze specyfiką CC, skupiającej się na zgodnym z regułami epoki wykonawstwie muzyki dawnej. Członkami ansamblu są wyselekcjonowani śpiewacy, realizujący się nie tylko jako chórzyści, ale i soliści.
Capella Cracoviensis pod czujnym okiem Jana Tomasza Adamusa jest instytucją kultury Miasta Krakowa, nowoczesną orkiestrą i zespołem chóralnym, wyspecjalizowanym w muzyce dawnej. Wizytówką zespołu staje się wprowadzanie do polskiego życia koncertowego najważniejszych dzieł literatury muzycznej (jak oratoria i opery Händla, opery Mozarta) oraz prezentacja wybitnych utworów polskiego baroku we właściwym dla nich kontekście. W realizacji projektów z CC współpracują wybitni muzycy m.in. z zespołów Fretwork, Oltremontano, Les Sacqueboutiers de Toulouse, Musica Fiata, Le Poème Harmonique oraz dyrygenci, jak Andrew Parrott, Andreas Spering, Ralf Sochaczewsky, Paul Goodwin, Christophe Rousset, Vincent Dumestre i Fabio Bonizzoni.
„Normą już jest, że doskonale brzmiał chór – tym razem jako głos hebrajskiego ludu” – tym jednym, ale jakże wymownym zdaniem redaktor „Gazety Wyborczej” Mateusz Borkowski podsumował występ Chóru Kameralnego Capelli Cracoviensis w oratorium Powrót Tobiasza Josepha Haydna (maj 2013) pod dyrekcją Paula Goodwina. Norma, o której pisze dziennikarz, jest jednak wynikiem nieustannego rozwoju, zmian i selekcji. Długo pracowano na to, aby można było ocenić Chór Kameralny Capelli Cracoviensis jednym zdaniem, ale udało się.
Chór Kameralny CC to znakomicie brzmiąca oraz stale rozwijająca się grupa śpiewaków, która występuje z największymi postaciami światowej sceny muzycznej. Współpraca ta sprawia, że zespół jest obecnie jednym z najlepszych zespołów w Polsce wykonujących muzykę minionych epok oraz dołącza do grona pierwszoligowych zespołów europejskich.  Współpracujący z Chórem Kameralnym CC dyrygenci są pod wielkim wrażeniem profesjonalizmu zespołu oraz z przyjemnością wracają do Krakowa realizować kolejne projekty.


CHÓR KAMERALNY

Chór Kameralny CC uczestniczy przede wszystkim w koncertach oratoryjnych Capelli Cracoviensis. Na swoim koncie ma cykl Wielkie Oratoria, w którym zabrzmiały dzieła najwybitniejszego twórcy gatunku, Georga Friedricha Händla (Herkules, Solomon, L’Allegro, il Penseroso ed il Moderato, Athalia, Theodora, Deborah). Po raz pierwszy też po głośnej transformacji zespołu zabrzmiał Messiah (grudzień 2012), który okazał się ogromnym sukcesem. Nie lada wyzwaniem było wykonanie w czeskim Brnie dzieła Israel in Egypt, które podbiło serca tamtejszej publiczności. W zeszłorocznej edycji cyklu zespół zaprezentował się w klasycznym repertuarze, wykonując oratoria Josepha Haydna (Die Schöpfung, Il ritorno di Tobia, Die Jahreszeiten). Tymczasem cykl Wielkie Msze był okazją do wysłuchania trzech najbardziej reprezentatywnych dla tego gatunku dzieł: Wielkiej Mszy h-moll Bacha, Wielkiej Mszy c-moll Mozarta oraz Missy Solemnis Beethovena. Stałe miejsce w repertuarze Chóru zajmuje Requiem Mozarta wykonywane rokrocznie w dzień Wszystkich Świętych oraz jedna z Bachowskich Pasji przypominana w Niedzielę Palmową. Wydarzenia te co roku gromadzą rzesze publiczności. Koncerty w Rouen oraz w Wersalu w 2013 roku zapoczątkowały współpracę ze słynną francuską orkiestrą Le Poème Harmonique pod kierunkiem Vincenta Dumestre’a – w styczniu 2014 roku ukazała się pierwsza wspólna płyta krakowskich śpiewaków i francuskich instrumentalistów z dwiema wersjami Te Deum: Lully’ego i Charpentiera. Owocem tej współpracy jest seria entuzjastycznie przyjętych koncertów – w 2014 roku w Kolonii i – w ramach festiwalu Misteria Paschalia – w Krakowie oraz w styczniu 2015 roku w Hawrze i w wiedeńskim Konzerthaus. Z ogromnym uznaniem krytyków spotkały się także zeszłoroczne interpretacje Mesjasza Händla oraz Requiem Mozarta, które prowadził Christophe Rousset.


ZESPÓŁ WOKALNY

Tworzy go kilka lub kilkanaście osób – w zależności od repertuaru, zgodnie z praktyką wykonawczą. Wokalna muzyka kameralna, w szczególności twórczość Marcina Mielczewskiego, Bartłomieja Pękiela oraz Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, zajmuje ważne miejsce w działalności śpiewaków CC. Towarzyszy im na barokowych kornetach oraz puzonach znakomity zespół Oltremontano, należący do światowej czołówki zespołów dętych instrumentów historycznych. Z tym repertuarem koncertowali w wielu miastach w Polsce, a także za granicą – w Mińsku, we Lwowie, a także na targach fonograficznych w Cannes i na festiwalu Schwetzinger SWR Festspiele w Speyer. Każdorazowo koncerty spotkały się z ogromnym zainteresowaniem i uznaniem publiczności. Poza polskim barokiem w repertuarze zespołu znajdują się wczesnobarokowe kompozycje Carissimiego, Monteverdiego, Gesualda da Venosy, kameralna muzyka wiedeńskich klasyków, a także romantyczne pieśni Mendelssohna i Brahmsa.


POLIFONIA RENESANSOWA

Wykonawstwo muzyki polifonicznej renesansowych mistrzów to kolejny nurt działalności Chóru Kameralnego. Wymienić tu należy nazwiska tych największych: Giovanni Pierluigi da Palestrina czy Orlando di Lasso. W repertuarze znajdują się także utwory angielskich kompozytorów (Tallis, Taverner), których utwory przygotował z Chórem słynny Andrew Parrott, wybitny znawca angielskiej muzyki renesansowej. Pełne mistycyzmu utwory współcześnie żyjącego estońskiego kompozytora Arvo Pärta mają stałe miejsce w repertuarze chóru. Stanowią interesujący kontrapunkt dla renesansowej polifonii. Bachowskie motety, jako przykład wokalnej polifonii barokowej, które są wyzwaniem dla każdego wokalnego ansamblu, również często goszczą w programach koncertowych zespołu. W 2014 roku ze śpiewakami CC w utworach funeralnych Bacha pracował Fabio Bonizzoni, czego owocem jest płyta z kompletem siedmiu motetów wydana w prestiżowej francuskiej wytwórni Alpha.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się