Anders Jormin

Anders Jormin (ur. 1957 w Jönköping, Szwecja) wychował się w domu o bogatych tradycjach muzycznych – jego ojciec był pianistą jazzowym, a młodszy brat Jormina, Christian, jest perkusistą. Bracia nagrali nawet wspólny album zatytułowany Provenance (Footprints 2013). Anders od dziecka poświęcał się nauce gry na fortepianie i kontrabasie. W 1976 podjął studia w prestiżowym konserwatorium goeteborskim, które ukończył trzy lata później z dyplomem w klasie kontrabasu i improwizacji. Do dziś jest zresztą mocno związany z tą szkołą – współtworzył ceniony program nauczania jazzu i improwizacji oferowanego przez tę placówkę. Wykładowcą jest od lat – nie tylko w Goeteborgu, gdzie objął stanowisko profesora – ale także na uniwersytetach muzycznych w Helsinkach i Tallinie, które nadały mu tytuł doktora honoris causa.
Dla publiczności jazzowej Anders Jormin to przede wszystkim współtwórca kwartetów Charlesa Lloyda i Tomasza Stańki, współtwórca sesji nagraniowych dla ECM z lat 90. W obu przywołanych składach przy fortepianie zasiadał Bobo Stenson, a przecież wieloletnia współpraca Jormina ze Stensonem – pod szyldem Bobo Stenson Trio – to kawał historii europejskiego jazzu. Jormin to artysta niezwykle wszechstronny, który stara się łączyć jazz z muzyką klasyczną i ze skandynawską muzyką tradycyjną. Deklaruje się przy tym jako wyznawca Johna Coltrane’a. Pytany o basistów, którzy wywarli na nim największy wpływ, wymienia Charliego Hadena i Garry’ego Peacocka.
Swoje pierwsze kroki na jazzowej scenie Jormin stawiał w Goeteborgu – tamtejsza scena jazzowa i improwizowana miała się bardzo dobrze na przełomie lat 70/80. Jako młody muzyk miał wyjątkową okazję grać z wielkimi gwiazdami sceny amerykańskiej, które przybywały do Goeteborga, jak Dexter Gordon czy Horace Parlan. Szybko zdobył renomę wziętego sidemana i trafił do formacji Rena Rama, gdzie po raz pierwszy zetknął się z Bobo Stensonem. Na początku lat 80. utworzył swój pierwszy autorski zespół Nordic Lights, który zajmował się jazzowymi aranżacjami utworów najważniejszych kompozytorów skandynawskich.
Prawdziwy rozgłos przyniósł kontrabasiście solowy album Alone (Dragon 1991), który otworzył mu drzwi do współpracy z Charlesem Lloydem i Tomaszem Stańką. I tak, w roku 1992, dzięki rekomendacji Stensona, Jormin dołączył do kwartetu Charlesa Lloyda i tym samym zadebiutował pod skrzydłami monachijskiej wytwórni ECM (album Notes From Big Sur).
Wtedy też Jormin i Stenson dołączyli do kwartetu Tomasza Stańki, z którym nagrali tak ważne płyty, jak Matka Joanna czy Leosia. Na autorskim albumie Xeiyi (ECM 2001) Jormin pokazał pełen wachlarz i skalę swoich umiejętności: wyjątkowo piękny, przejrzysty dźwięk, śpiewne brzmienie poparte najwyższej klasy techniką, barwę zainspirowaną m.in. grą Jaco Pastoriusa na basie elektrycznym.
Równolegle do swej działalności jazzowej Anders Jormin zajmuje się kompozycją. Pierwszym owocem jego działalności kompozytorskiej był album Jord (Dragon 1995), przynoszący utwory na niecodzienny kwintet: kontrabas, wibrafon, instrumenty klawiszowe, trąbkę i perkusję. Z kolei In Winds, In Light (ECM 2003) to próba zmierzenia się szwedzkiego twórcy z muzyką sakralną – cykl pieśni nagrany we współpracy z wokalistką folkową Leną Willemark (wieloletnią współpracowniczką Jormina), pianistką Marilyn Crispell, organistką Karin Nelson i perkusistą Raymondem Stridem.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się