Hélène Grimaud

Można stwierdzić, że jest człowiekiem renesansu. Hélène Grimaud to nie tylko pełna pasji i zaangażowania artystka, w której życiu centralne miejsce zajmują jej osiągnięcia pianistyczne. Jest osobą wszechstronnie utalentowaną, a jej zdolności wybiegają daleko poza instrument, na którym gra z poetycką ekspresją i niezrównaną techniką. Ta francuska artystka działa na rzecz ochrony przyrody, jest pełną empatii działaczką praw człowieka i pisarką.
Hélène Grimaud urodziła się w 1969 roku w Aix-en-Provence. Tam rozpoczęła naukę w konserwatorium pod kierunkiem Jacqueline Courtin. Następnie kształciła się w Marsylii u Pierre’a Barbizeta. Już w wieku 13 lat została przyjęta do Konserwatorium w Paryżu. Studia kontynuowała u György’ego Sándora i Leona Fleishera. W 1987 roku dała swój pierwszy, dobrze przyjęty recital w Tokio. Wówczas znany dyrygent Daniel Barenboim zaprosił ją na występy z Orchestre de Paris.
Moment ten był początkiem muzycznej kariery artystki, znaczonej koncertami z większością najważniejszych orkiestr świata i wieloma znakomitymi dyrygentami. Jej nagrania były bardzo dobrze przyjmowane przez krytykę i nagradzane licznymi wyróżnieniami, m.in. Classical Recording of the Year w Cannes, Choc du Monde de la musique, Diapason d’or, Grand Prix du disque, Record Academy Prize (Tokio), Midem Classic Award oraz Echo Award.
Pomiędzy debiutem z Filharmonikami Berlińskimi w 1995 roku pod dyrekcją Claudia Abbado a pierwszymi występami z New York Philharmonic pod dyrekcją Kurta Masura w 1999 roku – to tylko dwa z kamieni milowych jej kariery – Grimaud zadebiutowała w zupełnie innym charakterze – w stanie Nowy Jork założyła Centrum Ochrony Wilków. Jej miłość do tego zagrożonego gatunku zrodziła się z przypadkowego spotkania z wilkiem na północnej Florydzie, co skłoniło ją do podjęcia wysiłków zmierzających do otwarcia centrum edukacji ochrony środowiska. Jak mówi: „Nic nie daje większego spełnienia, niż bezpośrednia ochrona i możliwość przywracania zwierząt ich naturalnemu środowisku.”
Ale jej zaangażowanie tutaj się nie kończy. Jest również członkinią organizacji Muzycy dla Praw Człowieka – światowej sieci muzyków i osób pracujących w przemyśle muzycznym, promujących kulturę praw człowieka i społecznych zmian.
Dla większości ludzi założenie i prowadzenie organizacji ekologicznej czy udana kariera muzyczna byłyby wystarczającymi osiągnięciami. Ale Hélène Grimaud znajduje też czas na pisanie. Jej pierwsza książka, Variations sauvages, ukazała się po francusku w 2003 roku, a następnie została przetłumaczona na angielski, japoński, holenderski i niemiecki. Jej druga książka, Leçons particulières, która po części jest powieścią a po części autobiografią, została wydana w 2005 roku. Ostatnio (w 2013 roku) ukazała się powieść pół-autobiograficzna Retour à Salem.
Pomimo że artystka dzieli swój czas pomiędzy różne pasje, to właśnie jej przemyślane i pełne czułej ekspresji muzyczne interpretacje najgłębiej dotykają emocji słuchaczy. Na szczęście dzięki temu, że Hélène Grimaud intensywnie podróżuje po całym świecie, publiczność ma możliwość stałego z nią kontaktu.
W grudniu 2014 roku Grimaud zadebiutowała w Park Avenue Armory, wykonując recital będący częścią instalacji stworzonej przez artystę Douglasa Gordona – tears become… streams become… Jej angaże z orkiestrami to m.in. powrót do Filharmonii Berlińskiej pod batutą Valerego Gergieva, występy z Orchestre National de Lion pod dyrekcją Leonarda Slatkina, a także z Rotterdam Philharmonic Orchestra pod batutą Yannicka Nézeta-Séguina.
We wrześniu 2013 roku Deutsche Grammophon wydał jej album z obydwoma Koncertami fortepianowymi Brahmsa, pierwszy pod dyrekcją Andrisa Nelsonsa i z Bavarian Radio Symphony Orchestra, a drugi z Filharmonikami Wiedeńskimi. Następnie z tym samym repertuarem odbyła tournée po Azji Południowo-Wschodniej
Grimaud z pasją poświęca się kameralistyce, często występując na najbardziej prestiżowych festiwalach i podczas wydarzeń kulturalnych z szerokim wachlarzem współpracujących artystów, a są wśród nich Sol Gabetta, Thomas Quasthoff, Rolando Villazón, Jan Vogler, Truls Mørk, Clemens Hagen oraz bracia Capuçon.
Od 2002 roku ma kontrakt nagraniowy na wyłączność z wytwórnią Deutsche Grammophon, a płytą poprzedzającą album z koncertami fortepianowymi Brahmsa było Duo nagrane z Sol Gabettą, które zdobyło w 2013 roku Echo Award w kategorii Chamber Recording of the Year. Płyta ukazała się w październiku 2012 roku i wkrótce potem duet Grimaud – Gabetta dał serię koncertów w Niemczech i we Francji, wykonując sonaty wiolonczelowe Schumanna, Brahmsa, Szostakowicza i Debussy’ego, które znalazły się na płycie. Repertuar albumu powstał z inspiracji koncertem, który razem wykonały podczas Gstaad Festival w 2011 roku, a który „Berner Zeitung“ opisał jako zapierający dech.
Poprzednie płyty to Koncerty fortepianowe Mozarta nr 19 i 23 (2011), na płycie znalazła się też aria Mozarta Ch’io mi scordi di te? w wykonaniu Mojcy Erdmann. Płyta Grimaud z 2010 roku – album solowy Resonances – zawiera muzykę Mozarta, Berga, Liszta i Bartóka. Inne nagrania CD to utwory solowe i koncertowe Bacha, w których prowadzi ona Deutsche Kammerphilharmonie Bremen od fortepianu, oraz płyta z muzyką Beethovena (Staatskapelle Dresden i Vladimir Jurowski), Reflection oraz Credo (obie płyty z utworami połączonymi tematycznie), płyta z sonatami Chopina i Rachmaninowa, płyta z III Koncertem fortepianowym Bartóka (London Symphony Orchestra, Pierre Boulez), oraz DVD z II Koncertem fortepianowym Rachmaninowa (Lucerne Festival Orchestra, Claudio Abbado).
Hélène Grimaud jest niewątpliwie artystką wszechstronną. Jej oddanie karierze muzycznej, zarówno w wykonaniach na żywo, jak i nagraniach, znajduje odzwierciedlenie i wzmocnienie w skali i głębi w jej działalności ekologicznej i literackiej.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się