Josè Maria Lo Monaco

Jedna z najciekawszych mezzosopranistek swojego pokolenia. Ukończyła studia pianistyczne w Konserwatoriumim. Vincenzo Belliniego w Katanii, po czym rozpoczęła studia wokalne pod kierunkiem Bianki Marii Casoni w Mediolanie. Bardzo szybko otrzymała zaproszenia wielu włoskich i francuskich teatrów operowych.
Zadebiutowała podczas Rossini Opera Festival Academy w Pesaro jako Melibea w operze Podróż do Reims w 2005 roku (ponownie występowała na tym festiwalu we Włoszce w Algierze, La Scala di Seta oraz w La Gazzetta). W tym samym sezonie debiutowała w mediolańskiej La Scali w Małej mszy uroczystej oraz Dydoniei Eneaszu. Powróciła do La Scali, by występować w La Donna del Lago, Oberto Conte di San Bonifacio, a ostatniow Le Conte Ory w sezonie 2014/2015, w reżyserii Laurent Pelly, gdzie odniosła duży sukces jako Isolier u boku Juana Diego Floreza.
Zapraszana jest do najbardziej prestiżowych teatrów operowych i na festiwale, m.in. La Scala, Teatro Real w Madrycie, Teatro Liceu w Barcelonie, Opèra Garnier w Paryżu, Festiwal w Salzburgu, La Fenice w Wenecji, Rossini Opera Festival, Opera w Lionie. Artystka współpracuje z takimi dyrygentami, jak: Riccardo Muti, Antonio Pappano, Evelino Pidò, Roberto Abbado, Alberto Zedda, Ottavio Dantone, Jean Christophe Spinosì, Fabio Biondi, Donato Renezetti, Stefano Montanari, Enrique Mazzola oraz reżyserami: Robertem Carsenem (Rigoletto na festiwalu Aix-en-Provence), Damiano Michieletto (Così fan tutte, Wesele Figara, Sroka złodziejka, Cyrulik sewilski), Olivierem Pyem (Carmen w Operze w Lionie), Pierem Luigim Pizzim (Koronacja Poppei we Florencji), Danielem Abbado (La Cenerentola w Petruzzelli), Cesarem Levim (Demofoonte w Operze Paryskiej/Salzburgu), Grahamem Vickiem (Anna Bolena w Palermo), Jacquese’em Osinskim (Tancredi w Théâtre des Champs-Élysées).
Kreowała wiele ról, takich, jak m.in. Angelina w operze La Cenerentola, Rosina w Cyruliku sewilskim, Adalgisa w Normie, Giovanna Seymour w operze Anna Bolena, Elżbieta w operze Maria Stuarda, Dorabella w Così fan tutte, Cherubino w Weselu Figara, Orfeusz w Orfeuszu i Eurudyce, Kornelia w Juliuszu Cezarze, Dydona w Dydonie i Eneaszu, rola tytułowa w Carmen, Ottavia w Koronacji Poppei, Isolier w operze Le Comte Ory.
Josè Maria Lo Monaco występuje także z recitalami i w repertuarze koncertowym. Współpracuje z wieloma znanymi orkiestrami grającymi na instrumentach historycznych, m.in. Accademia Bizantina, ComplessoBarocco, Europa Galante.
Artystka wykonywała następujące role w operach Monteverdiego: Messagera oraz Speranza w Orfeuszu z Andreą Marconem, Jordim Savallem, Claudiem Caviną; Oktawia w Koronacji Poppei z Alanem Curtisem. Dla wytwórni Glossa nagrała trzy opery tego kompozytora: Orfeusza (z zespołem La Venexiana pod dyrekcją Claudia Caviny), Koronację Poppei oraz Powrót Ulissesa do Ojczyzny – trylogia ta została nagrodzona Gramophone Award w 2008 roku.
Angaże na sezon 2015/2016 i dalsze obejmują występy w operze La Gazzetta w Pesaro podczas Rossini Opera Festival, La Cenerentola w Operze Rzymskiej w nowej produkcji Emmy Dante, Missa Solemnis Beethovena pod kierunkiem Jean-Christophe’a Spinosiego z zespołem Ensemble Matheus – tournée europejskie, La Cenerentola w Teatrze Miejskim w Santiago, Alcina w Madrycie (Teatro Real), Orfeusz Monteverdiego (Opera w Lozannie – pod batutą Ottavia Dantone w nowej inscenizacji Roberta Carsena), La Cenerentola w Bilbao oraz liczne koncerty.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się