Windsbacher Knabenchor
Windsbacher Knabenchor
Koncerty wyjazdowe
Pasja wg św. Jana
02.04.2023
niedz.
19:00
Friedenskirche
Program:

J.S. Bach Pasja wg św. Jana BWV 245

W koncercie zaplanowano przerwę

Wykonawcy:

Ludwig Böhme – dyrygent
Anja Pöche – sopran  
David Erler – alt
Tobias Hunger – tenor (Ewangelista)
Klaus Mertens – baryton (Piłat)
Thomas Laske – baryton (Jezus)
Windsbacher Knabenchor
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne Wrocławskiej Orkiestry Barokowej

Czas trwania:
140 minut
Lokalizacja:
Friedenskirche
Palmpl. 11 , 90419 Nürnberg

Dramatyczna, pełna emocji Pasja wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha należy do największych arcydzieł muzyki baroku.  W Narodowym Forum Muzyki to wyjątkowe dzieło zabrzmi w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, Windsbacher Knabenchor i wybitnych solistów. Koncert poprowadzi znakomity dyrygent Ludwig Böhme.

Pasja wg św. Jana powstała podczas pobytu Johanna Sebastiana Bacha w Lipsku, kiedy kompozytor pełnił rolę kantora przy Kościele św. Tomasza. Napisana została na zamówienie rady miejskiej tego miasta. Prawykonanie miało miejsce podczas nieszporów Wielkiego Piątku, 7 kwietnia 1724 roku, w Kościele św. Mikołaja. Dwie części pasji rozdzielone zostały wówczas homilią. Tekst dzieła obejmuje dwa rozdziały z Ewangelii św. Jana – od aresztowania Jezusa do złożenia Jego ciała do grobu po śmierci na krzyżu. Co ciekawe, do tego i tak już pełnego emocji tekstu Bach dołożył też kilka fragmentów z Ewangelii św. Mateusza, w tym lament Piotra po wyparciu się Jezusa, a także sceną rozdarcia zasłony w Świątyni. W rezultacie powstało dzieło niezwykle dramatyczne, surowe, przejmujące i angażujące dla odbiorców. Kompozytor przewidział role solowe dla Ewangelisty, Piotra, Jezusa, Piłata, a dodać do tych bohaterów należy także Chór, nie tylko komentujący wydarzenia, ale także bezpośrednio biorący w nich udział. Dynamizmu dodaje fakt, że w tym utworze znajduje się wiele dialogów i wypowiedzi uczestników wydarzeń. Bach także nie waha się silnie podkreślać wszelkich kontrastów, co dodaje dziełu teatralności. W nastrój pasji wprowadza pełne niepokoju błagalne zawołanie wspólnoty – Herr, unser Herrscher śpiewane przez chór. Jednak emocjonalnym punktem centralnym jest następująca po śmierci Jezusa utrzymana w ciemnych barwach aria altu Es ist vollbracht, w której głosowi solowemu towarzyszy grająca solo viola da gamba. Zgon Zbawiciela oznacza jednocześnie zwycięstwo nad grzechem, stąd środkowy odcinek arii to żywy fragment z towarzyszeniem smyczków, po którym powraca lament violi. Możemy sobie tylko wyobrażać, jak wielkie wrażenie zrobiła ta bezpośrednia, wzruszająca muzyka na publiczności zebranej w lipskim kościele w 1724 roku. Jednak nawet teraz, prawie trzysta lat później, arcydzieło Bacha nie straciło nic ze świeżości i sugestywności w przekazywaniu uczuć zawartych w opisywanej historii. Nadal porusza i fascynuje.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Veni ad me
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
19.05
niedz.
19:00
Świdnica, Kościół Pokoju
Teseo. Wrocławska Orkiestra Barokowa w Halle
Händel-Festspiele
28.05
wt.
19:00
Niemcy, Halle, Francke Foundations
Mesjasz. Wrocławska Orkiestra Barokowa w Halle
Händel-Festspiele
31.05
pt.
16:00
Niemcy, Halle, Marktkirche Unser Lieben Frauen
NFM Orkiestra Leopoldinum w Danii
Vendsyssel Festival
02.07
wt.
19:30
Dania, Hjørring, Sct. Catharinæ Church

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się