Ensemble del Passato / fot. archiwum artystów
Forum Musicum
Occhi belli, occhi crudeli
26.08.2023
sob.
20:00
Wrocław, Mauzoleum Piastów Śląskich
Program:

D. Obizzi Raddoppia anima mia; Ah Clori, ah rabiosetta
L. Luzzaschi Aura soave di segreti accenti
V. Calestani Folgorate saettate  
J. Kremberg Suita (oprac. H. Kasperczak)
G.P. Biandrà Signor ferma
V. Calestani O begl’occhi o pupillete
C. Monteverdi Si dolce è’l tormento
B. Marini La bella man vi stringo
C. Monteverdi Maladetto sia l’aspetto
J.F. Fibiger Suita (oprac. M. Kończak)
G.P. Biandrà Occhi voi che fovente
T. Cecchino Gioia del Paradiso
C. Monteverdi Damigella tutta bella

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Ensemble del Passato:
Anna Budzyńska – sopran
Maciej Kończak – gitary historyczne, teorba
Henryk Kasperczak – chitarrone

Lokalizacja:
Wrocław, Mauzoleum Piastów Śląskich
pl. Nankiera 16
Cennik:
od 35 do 45 zł

Komponowane w pierwszej połowie XVII wieku włoskie madrygały solowe znakomicie realizowały podstawowy postulat środowiska Cameraty florenckiej, w którym narodziła się opera: słowo miało być centralnym elementem dzieła muzycznego, bo przecież, jak twierdził też sam Claudio Monteverdi, muzyka jest służką poezji – musica est ancilla poesiae. Zespół Ensemble del Passato obok dzieł mistrzów madrygału – Monteverdiego właśnie, ale też Luzzasca Luzzaschiego – zaprezentuje utwory kompozytorów słabiej dziś znanych, którzy za życia cieszyli się jednak dużym uznaniem.

Domenico Obizzi jest jednym z pierwszych znanych historii muzyki „cudownych dzieci” – dorastał pod opieką bogatych weneckich patronów i, jeśli wierzyć dedykacji zbioru, w którym ukazały się jego Raddoppia anima mia i Ah Clori, ah rabiosetta, w momencie jego wydania miał zaledwie piętnaście lat. Vincenzo Calestani również miał dobre kontakty warstwami wyższymi. Akompaniował śpiewającej jego utwory Isabelli Mastiani, przedstawicielce jednego z czołowych rodów Pizy. Dedykował jej również zbiór swoich utworów, ale powiązany był być może również z samymi Medyceuszami oraz walczącym z Turkami rycerskim Zakonem Świętego Szczepana. Giovanni Pietro Biandrà, autor Signor ferma i Occhi voi che fovente, piastował stanowisko maestro di cappella w seminarium w Rzymie, a następnie katedry w Faenzy. W swojej epoce musiał być kompozytorem o dużym znaczeniu – świadczy o tym fakt, że kopie jego utworów docierały do ośrodków położonych w granicach dzisiejszej Polski, m.in. do Wrocławia. Imponująco musiałoby też wyglądać CV Biagia Mariniego – był skrzypkiem w kapeli bazyliki San Marco w Wenecji, gdzie prawdopodobnie zetknął się z prowadzącym zespół Monteverdim, pracował w Niemczech dla Wittelsbachów, kierował w końcu zespołem muzycznym w mediolańskim kościele Santa Maria alla Scalla – tym samym, który zburzono, żeby zbudować na jego miejscu słynną operę.

Troje artystów Ensemble del Passato – Annę Budzyńską, Henryka Kasperczaka i Macieja Kończaka – pasja do muzyki dawnej połączyła w 2017 roku. Biegłość w aranżacji utworów sprawia, że sprawnie poruszają się w repertuarze aż czterech epok – renesansu, baroku, klasycyzmu i romantyzmu. Wiosną 2023 roku ukazała się debiutancka płyta grupy z popularnymi pieśniami kompozytorów włoskich epoki baroku – Carla Milanuzziego, Giovanniego Stefaniego i wspomnianego już Biagia Mariniego.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Occhi belli, occhi crudeli – zapowiedź

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się