Alta Capella
Alta Capella / fot. archiwum zespołu
Forum Musicum
Głośne granie
11.08.2023
pt.
17:00
Przestrzeń miejska Wrocławia
Program:

Anonim Fanfara według marszów weselnych z Wielkopolski
A. Salieri Acht Aufzüge für 2–8 Trompeten und Pauken: II. Assai, V. Allegro molto, VIIa. [bez oznaczenia tempa]
G.B. Gordigiani Zwӧlf Aufzüge: I. Allegretto, VI. Allegretto, VIII. Bolero, IX. Scherzo

17.00 ul. św. Mikołaja (przed bazyliką mniejszą pw. św. Elżbiety)
18.00 pl. Wolności (przed Narodowym Forum Muzyki)


W sytuacji złych warunków pogodowych (deszczu lub silnego wiatru) minikoncerty odbędą się w wyznaczonym czasie w Narodowym Forum Muzyki w foyer na poziomie -1.

Wykonawcy:

Alta Cappella:
Marian Magiera – trąbka barokowa
Paweł Gajewski – trąbka barokowa
Stanisław Majerski – trąbka barokowa
Paweł Durowski – trąbka barokowa
Tomasz Sobaniec – kotły, bęben renesansowy, instrumenty perkusyjne

Czas trwania:
20 minut
Lokalizacja:
Przestrzeń miejska Wrocławia
Cennik:
bezpłatne

Kiedy myślimy o grającej fanfary trąbce, stają nam przed oczami obrazy królewskich audiencji, dyplomatycznych pocztów i wojskowych defilad. Skojarzenia geograficzne i chronologiczne mamy różne, zazwyczaj pewnie bardzo ogólne. Tymczasem jednym z najważniejszych miejsc dla historii trąbki był dwór Habsburgów w nieodległym od nas przecież Wiedniu. Po okresie największego rozkwitu, jaki w związku z cesarskimi uroczystościami przeżywała tam gra na trąbce w XVII i XVIII wieku, popularność tego instrumentu w pierwszej połowie kolejnego stulecia w austriackiej monarchii wciąż miała się znakomicie.

Bardzo kochać trąbkę musiał już sam twórca dynastycznej potęgi Habsburgów – cesarz Maksymilian I (1459–1519), skoro jego pojawieniu się na spotkaniu z królami Czech i Polski w Wiener Neustadt w 1515 roku towarzyszyło aż czterdziestu pięciu trębaczy. Jednak jeśli chodzi o rozwój artystycznego repertuar na ten instrument, szczególnie ważny był wynalazek wiedeńczyka Antona Weidingera z ok. 1800 roku w postaci trąbki z klapami, skutkujący powstaniem znakomitych koncertów Josepha Haydna i Johanna Nepomuka Hummla.

Patent Weidingera nie przyjął się jednak. Słuchać nowego typu trąbki nie lubiła np. cesarzowa Maria Ludwika Habsburg-Este, trzecia żona Franciszka II, zatem fanfary na początku XIX wieku wciąż przeważnie wygrywane były na trąbkach naturalnych w typie barokowym, o ograniczonych możliwościach technicznych. Dalej powstawały też nowe utwory na taki instrument. Komponował je m.in. Antonio Salieri, który w tym czasie na dworze w Wiedniu nadal cieszył się wielkim autorytetem w dziedzinie muzyki. Jego fanfary skomponowane na zespół trąbek i kotły pozwalają nam dzisiaj wczuć się w nastrój, jaki musiał panować w stolicy monarchii podczas najważniejszych uroczystości na przełomie XVIII i XIX wieku. Innym przykładem fanfar komponowanych na terenie Cesarstwa Austrii jest dwanaście utworów w tym gatunku autorstwa osiadłego w Pradze Włocha Giovanniego Battisty Gordigianiego, wydanych tam w 1834 roku. Polski repertuar podobnego typu podczas miejskich bezpłatnych minikoncertów odbywających się w ramach Forum Musicum reprezentować będzie natomiast anonimowa osiemnastowieczna Fanfara według marszów weselnych z Wielkopolski. Zapraszamy do wspólnego świętowania!

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Głośne granie i potańcówka – zapowiedź

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się