Pory roku Josepha Haydna to jedno z największych dzieł oratoryjnych w historii muzyki. Jest ono nie tylko doskonałym podsumowaniem działalności muzycznej kompozytora, ale i odzwierciedleniem jego myśli, światopoglądu i wartości. Co więcej, utwór ten zainspirował dyrektora artystycznego festiwalu – Giovanniego Antoniniego – do podjęcia tematyki związanej z szeroko pojmowaną naturą. Podczas koncertu maestro poprowadzi muzyków Il Giardino Armonico w jego wykonaniu.
Bez wątpienia największe znaczenie w twórczości wokalnej Haydna mają dwa oratoria: Stworzenie świata z 1798 roku i powstałe niespełna trzy lata później Pory roku. Artysta komponował je pod okiem barona Gottfrieda van Swietena – austriackiego mecenasa sztuki, który znacznie wpłynął również na późniejszą muzyczną karierę Wolfganga Amadeusa Mozarta. Libretto pióra van Swietena zostało oparte na fragmentach angielskiego poematu The Seasons autorstwa poety i dramaturga Jamesa Thomsona, opublikowanego w pierwszej połowie osiemnastego stulecia. Choć nie obyło się bez słownych starć, efekt ich działania jest wręcz olśniewający. Baron nie tylko podjął się pracy nad warstwą tekstową dzieła, ale regularnie zwracał również uwagę Haydna na bliższe związki słowa z muzyką, czego dowodem są liczne adnotacje na manuskrypcie libretta.
Sam Haydn jawi się tu jako znamienity instrumentator i twórca, przedstawiający odbiorcom kolejne doskonale ujęte muzyczne interpretacje następujących po sobie wiosny, lata, jesieni i zimy. Malarstwo dźwiękowe kompozytora, okupione ciężką pracą, w idealny sposób oddaje nastrój każdej z pór roku. Nie jest to zbiór kilku trywialnych scen, a znakomicie przemyślane układy formalne. Artysta w czasie pisania oratorium znajdował się u szczytu swych możliwości twórczych. Niedługo później, ze względu na pogarszający się stan zdrowia, całkowicie zaprzestał komponowania. Zmarł w maju 1809 roku, a wspomniane oratorium pozostało ostatnim dziełem w jego dorobku.