Il Giardino Armonico / fot. Łukasz Rajchert
Il Giardino Armonico / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty wyjazdowe
Chór NFM na Enescu Festival
21.09.2023
czw.
17:00
Bukareszt, Ateneul Român
Program:

Joseph Haydn Pory roku – oratorium Hob. XXI:3

Więcej informacji oraz bilety

Wykonawcy:

Giovanni Antonini – dyrygent
Il Giardino Armonico
Anett Fritsch – sopran
Maximilian Schmitt – tenor
Florian Boesch – bas
Chór NFM
Lionel Sow – kierownictwo artystyczne Chóru NFM

Lokalizacja:
Bukareszt, Ateneul Român
Strada Benjamin Franklin 1-3 030167 Bukareszt, Rumunia

Pory roku Josepha Haydna to jedno z największych dzieł oratoryjnych w historii muzyki. Jest ono nie tylko doskonałym podsumowaniem działalności muzycznej kompozytora, ale i odzwierciedleniem jego myśli, światopoglądu i wartości. Co więcej, utwór ten zainspirował dyrektora artystycznego festiwalu – Giovanniego Antoniniego – do podjęcia tematyki związanej z szeroko pojmowaną naturą. Podczas koncertu maestro poprowadzi muzyków Il Giardino Armonico w jego wykonaniu.

Bez wątpienia największe znaczenie w twórczości wokalnej Haydna mają dwa oratoria: Stworzenie świata z 1798 roku i powstałe niespełna trzy lata później Pory roku. Artysta komponował je pod okiem barona Gottfrieda van Swietena – austriackiego mecenasa sztuki, który znacznie wpłynął również na późniejszą muzyczną karierę Wolfganga Amadeusa Mozarta. Libretto pióra van Swietena zostało oparte na fragmentach angielskiego poematu The Seasons autorstwa poety i dramaturga Jamesa Thomsona, opublikowanego w pierwszej połowie osiemnastego stulecia. Choć nie obyło się bez słownych starć, efekt ich działania jest wręcz olśniewający. Baron nie tylko podjął się pracy nad warstwą tekstową dzieła, ale regularnie zwracał również uwagę Haydna na bliższe związki słowa z muzyką, czego dowodem są liczne adnotacje na manuskrypcie libretta.

Sam Haydn jawi się tu jako znamienity instrumentator i twórca, przedstawiający odbiorcom kolejne doskonale ujęte muzyczne interpretacje następujących po sobie wiosny, lata, jesieni i zimy. Malarstwo dźwiękowe kompozytora, okupione ciężką pracą, w idealny sposób oddaje nastrój każdej z pór roku. Nie jest to zbiór kilku trywialnych scen, a znakomicie przemyślane układy formalne. Artysta w czasie pisania oratorium znajdował się u szczytu swych możliwości twórczych. Niedługo później, ze względu na pogarszający się stan zdrowia, całkowicie zaprzestał komponowania. Zmarł w maju 1809 roku, a wspomniane oratorium pozostało ostatnim dziełem w jego dorobku.

 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Potęga ludzkiego głosu.
Chór NFM w Jeleniej Górze
15.11
sob.
19:00
Jelenia Góra, Filharmonia Dolnośląska im. Ludomira Różyckiego
Wrocław Baroque Enseble w Krakowie
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
28.11
pt.
19:30
Kraków, Filharmonia Krakowska im. K. Szymanowskiego
Wrocław Baroque Enseble w Krakowie
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
29.11
sob.
18:00
Kraków, Filharmonia Krakowska im. K. Szymanowskiego
Weihnachtsoratorium, Kantaten I–III & VI
Wrocławska Orkiestra Barokowa
06.12
sob.
17:00
Niemcy, Stadthalle Mülheim
Weihnachtsoratorium, Kantaten I–III & VI
Wrocławska Orkiestra Barokowa
07.12
niedz.
19:00
Niemcy, Wuppertal, Historische Stadthalle
Wrocławska Orkiestra Barokowa w Hamburgu
 
15.12
pon.
20:00
Niemcy, Hamburg, Elbphilharmonie, Großer Saal
Lutosławski Quartet w Helsinkach
 
18.01
niedz.
18:00
Sibelius-Akatemian konserttisali
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się