Jedną z tradycji Wratislavii Cantans są koncerty muzyków biorących udział w Kursie Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej. Podczas tegorocznego festiwalu będziemy mogli posłuchać uczestników jego 47. edycji. W towarzystwie Marcina Szelesta, wybitnego znawcy muzyki dawnej, zaprezentują oni muzykę z wczesnobarokowych antologii Ghirlanda di fioretti musicali i zbioru Musica boscareccia Johanna Hermanna Scheina.
Ghirlanda di fioretti musicali drukowana była od 1589 roku w rzymskim zakładzie pochodzącego z niderlandzkiej Brabancji Simone Verovia. Wydawał on swoje antologie w formie ksiąg głosowych z drukowanymi obok siebie partiami wokalnymi i transkrypcjami utworów na instrumenty klawiszowe lub lutnię w formie tabulatur (tzw. intabulacjami). Ghirlanda di fioretti musicali zawiera dwadzieścia pięć canzonett piętnastu czołowych kompozytorów działających w Wiecznym Mieście pod koniec XVI wieku. To świeckie, trzygłosowe utwory wokalne o lekkim charakterze. Jako że są znacznie prostsze od madrygałów, to mogły być czasem śpiewane przez zdolnych amatorów, a obecność w publikacji Verovia tabulatur sugeruje wykonywanie ich z akompaniamentem instrumentalnym. Podczas koncertu usłyszymy osiem takich dzieł napisanych przez różnych autorów.
Z kolei zbiór Musica boscareccia Johanna Hermanna Scheina, który sto lat przed Johannem Sebastianem Bachem był kantorem kościoła św. Tomasza w Lipsku, ukazał się w trzech utrzymanych w podobnym stylu częściach w 1621, 1626 i 1628 roku. Podczas koncertu zaprezentowana zostanie muzyka z pierwszej i ostatniej z nich. Komponując swoje utwory, Schein wzorował się na pokrewnych canzonettom włoskich villanellach – wywodzących się z tradycji neapolitańskich popularnych pieśni, często o wiejskiej tematyce. Niemiec, samemu pisząc teksty swoich utworów, nawiązał do tej konwencji, opierając się na wątkach zaczerpniętych z dramatów pastoralnych Aminta Torquata Tassa i tragikomedii Il Pastor fido Giovanniego Battisty Guariniego. Znając te dzieła, bez trudu rozpoznamy w villanellach Scheina takie postaci jak Filli, Mirtillo, Amarilli, Silvio czy Coridon.
Kompozycje ze zbiorów Musica boscareccia Johanna Hermanna Scheina (Lipsk 1621, Strasburg 1628) i Ghirlanda di fioretti musicali (Rzym 1589):
Johann Hermann Schein O Coridon, laß dein Schalmei; Der edle Schäfer Coridon; Frau Nachtigall mit süßem Schall
Felice Anerio Mentre il mio miser core
Ruggiero Giovannelli Si vaga e la mia fiamma
Giovanni Battista Locatello Donna gentil
Giovanni Maria Nanino Tutta gentile e bella
Johann Hermann Schein Amor, das blinde Göttelein; Mitrillo mein, dein Delia
Giovanni Battista Zucchelli Ohime crudele Amore
Giovanni Pierluigi da Palestrina Ahi, che quest’ occhi miei
Jacobus Peetrinus Ardenti miei sospiri e dolori
Arcangelo Crivelli Io me n’avedo Amore
Johann Hermann Schein O Filli, wärt ihr mein; O Filli, schön und subtil; Filli, du schöne Schäferin
Współorganizator:
Pobierz omówienieMarcin Szelest – pozytyw, kierownictwo artystyczne
Uczestnicy 47. Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej