Akademia Muzyki Dawnej
Les Basses Réunies
02.03.2024
sob.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

J.-B. Barrière
III Sonata d-moll ze zbioru Sonates pour le violoncelle avec la basse continüe (livre II)
V Sonata F-dur ze zbioru Sonates pour le violoncelle avec la basse continüe (livre I)
La Tribolet ze zbioru Sonates et pièces pour le clavecin (livre VI)
I Sonata h-moll ze zbioru Sonates pour le violoncelle avec la basse continüe (livre I)
***
II Sonata d-moll a tre ze zbioru Sonates pour le violoncelle avec la basse continüe (livre III)
Adagio z IV Sonaty G-dur ze zbioru Sonates pour le pardessus de viole avec basse continüe (livre V; transkrypcja: B. Cocset)
IV Sonata G-dur ze zbioru Sonates pour le violoncelle avec la basse continüe (livre IV)
La Boucon ze zbioru Sonates et pièces pour le clavecin (livre VI)
IV Sonata B-dur ze zbioru Sonates pour le violoncelle avec la basse continüe (livre III)

Wykonawcy:

Les Basses Réunies:
Bruno Cocset – wiolonczela, skrzypce tenorowe, kierownictwo artystyczne
Emmanuel Jacques – wiolonczela
Bertrand Cuiller – klawesyn
Richard Myron – kontrabas

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 70 zł

We Francji pierwsza połowa XVIII wieku była czasem wypierania gamby na rzecz wiolonczeli. To właśnie wtedy pojawili się tam też pierwsi muzycy specjalizujący się w grze na tym nowym instrumencie. Między Pirenejami a Renem nie było wówczas większego niż Jean Barrière. W ramach Akademii Francuskiej dzieła tego wirtuoza i kompozytora zaprezentuje zespół Les Basses Réunies prowadzony przez Brunona Cocseta, znakomitego francuskiego wiolonczelistę, znawcę barokowego repertuaru i dawnych technik wykonawczych.

Urodzony w 1707 roku Barrière działał przede wszystkim w Paryżu. Wszedł w skład operowej orkiestry Académie Royale de Musique, występował też na słynnych koncertach z cyklu Concert Spirituel. To właśnie tytuł królewskiego muzyka pozwolił mu na uzyskanie od monarchy przywileju na publikację drukiem własnych utworów muzycznych. W 1733 roku na okres sześciu lat udzielił mu go król Ludwik XV. Kompozytor opublikował wówczas trzy zbiory sonat wiolonczelowych, a po otrzymaniu kolejnego takiego pozwolenia w 1739 roku wydał jeszcze jeden. Przed jego śmiercią – przedwczesną, w wieku zaledwie czterdziestu lat i w pełni mocy twórczych – ukazała się jeszcze księga sonat na gambę oraz szereg utworów na klawesyn.

Dorobek kompozytorski Barrière’a niesie niezacieralne piętno wpływów muzyki włoskiej. Kultura muzyczna kraju położonego po drugiej stronie Alp niewątpliwie go fascynowała. W 1736 roku wyjechał nawet do Rzymu, żeby uczyć się u słynnego wiolonczelisty Francesca Alborei znanego też jako Francischello, ale inspiracje włoskim stylem dają się słyszeć nawet w utworach stworzonych przed tą ekskursją. Wszystkie są bez wątpienia dziełem muzycznego geniusza i wirtuoza. Niedawno zmarły słynny Barrière miał wszystko, czego tylko można zapragnąć… Tylko nieliczni potrafili grać tak znakomicie, jak on – pisał po śmierci tego wyjątkowego, zapomnianego dziś muzyka kompozytor Louis-Claude Daquin.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Patronat:
Partner:

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się